Άρθρο Γρηγόρη Αρχοντάκη: Το οδικό δίκτυο της Κρήτης και ο ΒΟΑΚ: θα επικρατήσει επιτέλους η κοινή λογική;

Παρακολουθώντας τα όσα συμβαίνουν στον ΒΟΑΚ -που τελευταία δυστυχώς έχουν μετατραπεί σε τραγικά μόνο - εύλογα κάποιος αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν ένας εθνικός δρόμος με τόσο μεγάλο φόρτο, στο πλέον τουριστικό μέρος της Ελλάδας, να μην έχει αναβαθμιστεί και να μην έχει γίνει αυτό που έγινε σχεδόν στο σύνολο του εθνικού δικτύου της χώρας μας τα τελευταία χρόνια. Σε όλη την Ελλάδα, το εθνικό οδικό δίκτυο αναβαθμίστηκε σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα με διαδικασίες παραχώρησης. Αυτό σημαίνει ότι τα έργα αυτά τα χρηματοδότησε σε μεγάλο βαθμό ο ιδιωτικός τομέας και τα συντηρεί με ανταπόδοση τα έσοδα που παράγει το έργο από τους χρήστες του.

Όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε πως αυτό το έργο είναι πρώτο σε προτεραιότητα απ’ όλα τ’ άλλα έργα υποδομής που έχει ανάγκη η Κρήτη. Είναι αναγκαίο όχι μόνο για να μην θρηνούμε δεκάδες νεκρούς κάθε χρόνο στο δρόμο αυτό, αλλά και γιατί μέσα απ’ αυτόν περνά σε μεγάλο βαθμό η ευημερία μας. Η αλματώδης αύξηση των τουριστών που επισκέπτονται την Κρήτη κάθε χρόνο, μεμονωμένα και όχι διαμέσου κάποιου τουριστικού πρακτορείου, έχουν την επιθυμία να περιηγηθούν το νησί απ’ άκρη σ’ άκρη. Σκεφτείτε λοιπόν το μέγεθος των θετικών επιπτώσεων για τα Χανιά, όταν κάποιος θα μπορεί να έρθει από την Ανατολική Κρήτη εδώ σε μόλις μία ώρα. Είναι βέβαιο πως θα δημιουργηθεί ένα ρεύμα πολλών δεκάδων χιλιάδων επισκεπτών προκειμένου να δουν την πιο όμορφη πλευρά της Κρήτης, το Νομό Χανίων. Η ανάγκη βέβαια μετατροπής του ΒΟΑΚ σ’ ένα σύγχρονο ασφαλή, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, αυτοκινητόδρομο δεν προέκυψε τώρα, απλώς τώρα η υφιστάμενη κατάσταση έχει φτάσει σε οριακό σημείο.

Απ’ ότι διαφαίνεται, η σημερινή κυβέρνηση δρομολογεί τη διαδικασία υλοποίησης ενός μεγάλου κομματιού του έργου. Χωρίς να γνωρίζω και να τοποθετούμαι ως προς το αν έχουν ακολουθηθεί τα σωστά τεχνοκρατικά βήματα, είναι σαφές πως ο τρόπος που επιλέχθηκε αφορά στην παραχώρηση του έργου σε ιδιώτη, που αποτελεί και το μοναδικό εφικτό τρόπο υλοποίησης κατά την άποψή μου. Αυτήν ακριβώς την διαδικασία είχα προτείνει παλαιότερα δημόσια, εισπράττοντας τότε πολλές αρνητικές αντιδράσεις και ελάχιστες θετικές.

Για την ιστορία, το 2007 - δηλαδή σχεδόν πριν από 12 χρόνια - ως νέος Νομάρχης- διαπιστώνοντας τα πιο πάνω, κατέθεσα συγκεκριμένη πρόταση προς το ΥΠΕΧΩΔΕ για την υλοποίηση του έργου με την μέθοδο της παραχώρησης σε ιδιώτη. Να σημειώσω πως ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, υλοποιούσε και προγραμμάτιζε συμβάσεις παραχώρησης σ’ όλη την Ελλάδα, έργα τα οποία σήμερα λειτουργούν προσφέροντας ασφάλεια στους χρήστες και ανάπτυξη στις περιοχές που καλύπτονται απ’ αυτά. Για την συγκεκριμένη πρόταση συνεργάστηκα στενά με τον Διευθυντή Έργων του ΒΟΑΚ, Γιώργο Αγαπάκη, ο οποίος μου έδωσε όλα τα απαραίτητα στοιχεία. Σε συνάντηση που είχα με τον Υπουργό, μετά την επιστολή-πρότασή μου, συζητήσαμε το θέμα, και ενώ δεν υπήρχε τότε κάποιος προγραμματισμός από την πλευρά του Υπουργείου για τον ΒΟΑΚ, εντούτοις με παρότρυνε να «ανοίξει» μια θεσμική συζήτηση στην Κρήτη, προκειμένου να ξεκινήσει μια συζήτηση για το έργο με τη διαδικασία της παραχώρησης. Ανταποκρινόμενος στο αίτημά μου για μια θεσμική συζήτηση, ο τότε Περιφερειάρχης Κρήτης, Σεραφείμ Τσόκας, καλεί τον Ιανουάριο του 2008 στα Χανιά Περιφερειακό Συμβούλιο με μοναδικό εισηγητή εμένα. Η εισήγησή μου, την οποία μπορεί κάποιος να βρει εύκολα από τα Πρακτικά του Συμβουλίου στο διαδίκτυο, πρότεινε συγκεκριμένες διαδικασίες και πηγές χρηματοδότησης για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ, αλλά και προτάσεις για το σύνολο του οδικού δικτύου της Κρήτης.

Δυστυχώς, σχεδόν το σύνολο των παραβρισκόμενων θεσμικών ήταν αρνητικό ως προς την προτεινόμενη διαδικασία, μην προτείνοντας όμως και κάποια εναλλακτική εφικτή διαδικασία προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο. Τελικά, το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε την ανάθεση μιας διερευνητικής μελέτης, στέλνοντας ουσιαστικά στις καλένδες την πρότασή μου. Θα έχει ενδιαφέρον να ανατρέξετε στις τοποθετήσεις και δηλώσεις των τότε θεσμικών - ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης - για να καταλάβετε για ποιό λόγο τα θέματα που χρήζουν αυτονόητης λύσης, παραμένουν άλυτα. Δεν προχωρούν λόγω και των ιδεοληψιών αλλά και του λαϊκισμού που επικρατούν πολλές φορές της κοινής λογικής. Δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι αν το Περιφερειακό Συμβούλιο είχε κινηθεί τότε πιο ρεαλιστικά θα είχε σήμερα υλοποιηθεί το έργο. Το σίγουρο όμως είναι πως χάθηκε υπερβολικά πολύς και πολύτιμος χρόνος και βέβαια κάθε διάθεση από το υπουργείο και τον υπουργό να ασχοληθεί με μια διαδικασία που δεν είχε την αποδοχή της πλειονότητας των θεσμικών της Κρήτης.

Για όσους θυμούνται την ειδησεογραφία της εποχής, η πρότασή μου εισέπραξε έντονη κριτική και ειπώθηκαν τα γνωστά περί «νεοφιλελεύθερου» Νομάρχη κ.λ.π. Το θέμα είναι πως δεν ειπώθηκε κάποια άλλη υλοποιήσιμη πρόταση.

Αυτήν την περίοδο μετά από 12 χρόνια, η αριστερή Κυβέρνηση ξεκινά να υλοποιεί με τη μέθοδο της παραχώρησης σε ιδιώτη ένα έργο που είχε προτείνει με την ίδια διαδικασία ένας Νομάρχης που κατηγορήθηκε γι’ αυτήν του την πρόταση. Σε ό,τι με αφορά, το στηρίζω. Θα το στήριζα από οποιαδήποτε Κυβέρνηση κι αν προτεινόταν. Ελπίζω αυτή τη φορά να επικρατήσει η λογική.

Παραθέτω εδώ κάποιες προτάσεις προς τους υπευθύνους που ελπίζω να εισακουστούν:

  1. Το έργο πρέπει να περιλαμβάνει όλο το μήκος του νησιού (δηλαδή και το Χανιά-Κίσαμος) ακόμα και εάν οι φόρτοι σε κάποιες διαδρομές δεν εξασφαλίζουν την χρηματοδότησή του. Οι διαδρομές με μεγαλύτερο φορτίο μπορούν να συνεισφέρουν επιδοτώντας αυτές με μικρότερο φορτίο.
  2. Η χρέωση στον χρήστη πρέπει να είναι χιλιομετρική (ιταλικό σύστημα). Σε αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται χρεώσεις υπερβολικές για πολύ μικρές διαδρομές.
  3. Η παράλληλη αναβάθμιση τμημάτων του παλαιού εθνικού δικτύου, όχι μόνο δημιουργεί εναλλακτική όδευση, αλλά μπορεί και να συμβάλει σημαντικά στην ανάδειξη εξαιρετικού κάλους περιοχών στην ενδοχώρα του νησιού.
  4. Τέλος, είναι αυτονόητο ότι στον σχεδιασμό θα πρέπει να συμπεριληφθεί η σύνδεση των Αεροδρομίων και των Λιμανιών.

Και κάτι τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό. Η παραχώρηση, η συντήρηση και η χρηματοδότησή του ΒΟΑΚ από τον ιδιωτικό τομέα θα αποδεσμεύσει τεράστιους πόρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ουσιαστική βελτίωση του επαρχιακού και δημοτικού δικτύου μας, που βρίσκεται σε άθλια κατάσταση ειδικά μετά τις πρόσφατες θεομηνίες.

Γρηγόρης Αρχοντάκης

Υποψήφιος Δήμαρχος Χανίων

To άρθρο Άρθρο Γρηγόρη Αρχοντάκη: Το οδικό δίκτυο της Κρήτης και ο ΒΟΑΚ: θα επικρατήσει επιτέλους η κοινή λογική; εμφανίστηκε στον Αγώνας της Κρήτης.

Κατηγορίες: 

Άφησε το σχόλιο σου:

Τελευταία νέα Κρήτης

Κρήτη: «Έσχισε» τους αιθέρες 17χρονη πιλότος πάνω από την παρέλαση (vid, pics)
Κρήτη: «Έσχισε» τους αιθέρες 17χρονη πιλότος πάνω από την παρέλαση (vid, pics)
Ο Δίκταμος, ένα σπουδαίο βότανο της Κρήτης
Προβληματισμός από την αστάθεια στην τιμή του ελαιολάδου - Επηρεάζουν καιρός και ασθένειες
Ιεράπετρα - Μετά από 28 ώρες βρέθηκε κρεβάτι σε ΜΕΘ για τον 43χρονο που «πνίγηκε» με τροφή
Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη
Σητεία – Δυνατός σεισμός ανατολικά της Κρήτης!
Στο έγκλημα οδήγησαν οι κτηματικές διαφορές
Στο έγκλημα οδήγησαν οι κτηματικές διαφορές
Γιατί πρέπει να γελάμε με τους χάρτες της …”τουρκικής Κρήτης”! Βίντεο
Η ανακοίνωση ΔΕΔΔΗΕ – ΔΕΗ για τη γενική διακοπή ρεύματος στην Κρήτη
23 Χανιώτικες επιχειρήσεις στην 3η FoodExpo
Σύμβαση με το ΙΤΕ για το διαδίκτυο υπογράφει ο δήμος Ηρακλείου
Σύμβαση με το ΙΤΕ για το διαδίκτυο υπογράφει ο δήμος Ηρακλείου
Έκρηξη σε μετασχηματιστή της ΔΕΗ στα Λινοπεράματα - Μπλακ άουτ στην Κρήτη
Ικανοποίηση στη Μονή Τοπλού για το Προεδρικό Διάταγμα για την επένδυση
Το λάδι της Κριτσάς εντυπωσίασε στις Βρυξέλλες, στην καρδιά της Ευρώπης
Οδικά έργα προϋπολογισμού 550.000 ευρώ στους δήμους Αποκορώνου και Αμαρίου
Η παραίσθηση που κράτησε ζωντανό τον Νορβηγό που χάθηκε στα Λευκά Όρη
Υψηλός ανταγωνισμός στον 2ο Παγκρήτιο Διαγωνισμό Ελαιολάδου- Τα προϊόντα που διακρίθηκαν
Άμεσα στο νέο ΕΣΠΑ οι κόμβοι Αρκαλοχωρίου και Κουνάβων!
Οδικά έργα προϋπολογισμού 550.000 ευρώ στους δήμους Αποκορώνου και Αμαρίου
Άμεσα στο νέο ΕΣΠΑ οι κόμβοι Αρκαλοχωρίου και Κουνάβων!
Ποια είδη πρώτης ανάγκης συγκεντρώνονται για τους πρόσφυγες
Έρχεται στην Κρήτη σκόνη από την Αφρική- Πώς θα προφυλαχθείτε
Έρχεται στην Κρήτη σκόνη από την Αφρική- Πώς θα προφυλαχθείτε
«Ο ρόλος της Κρήτης στο προσφυγικό»- Τι είπαν οι Δήμαρχοι με τον Γιάννη Μουζάλα
«Ο ρόλος της Κρήτης στο προσφυγικό»- Τι είπαν οι Δήμαρχοι με τον Γιάννη Μουζάλα
Nέα αναβολή στη δίκη των δώδεκα για τη νέα παραλιακή στη Νέα Αλικαρνασσό
Ο Δήμος Σητείας καλεί τους δημότες να στηρίξουν οικονομικά το 8 μηνών κοριτσάκι του αδικοχαμένου Κ. Γιαννακάκη
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τον δρόμο της Μεσαράς - Έως 13 Απριλίου η γέφυρα στο Χαμέζι
Οι 51 πιο όμορφες παραλίες της Κρήτης (Video)
Στη Σητεία το 44ο Προσυνέδριο των Πολιτιστικών Κέντρων ΟΤΕ Κρήτης και Νήσων
Σοκάρει η επιστολή που έγραψε ο 17χρονος μαθητής πριν αυτοκτονήσει – “Λυπάμαι γι’ αυτό που πρόκειται να κάνω αλλά…”
Σοκάρει η επιστολή που έγραψε ο 17χρονος μαθητής πριν αυτοκτονήσει – “Λυπάμαι γι’ αυτό που πρόκειται να κάνω αλλά…”
Οι στοιχειωμένοι θησαυροί της Κρήτης…
Αντιδρά η Τουρκία στην εγκατάσταση ραντάρ στην Κρήτη
Εφαρμόζουν το σχέδιο «Γαλάζια Πατρίδα» οι Τούρκοι: Κομάντος SAS άπλωσαν την τουρκική σημαία στο βυθό της Σούδας
Εφαρμόζουν το σχέδιο «Γαλάζια Πατρίδα» οι Τούρκοι: Κομάντος SAS άπλωσαν την τουρκική σημαία στο βυθό της Σούδας
Τον Μάρτιο του... 2020 η δίκη για τον Μινωικό Κούρο αξίας 1,3 εκ. €
Μαθήτρια από τη Σητεία βραβεύθηκε στον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό
Πατέρας ζητά τη βοήθεια των κρητικών, για το παιδί του (Video)
Οι ελιγμοί του τρόμου σε δρόμους «κόλαση» στην Κρήτη (Video)
Μεγάλο καλώδιο Κρήτης: Στην αντεπίθεση πέρασε η EuroAsia Interconnector
Ελπίδες για την τσικουδιά - Ανάμικτα αισθήματα για τους καζανάρηδες
Επιτυχίες του Συλλόγου Αντισφαίρισης Σητείας στο Παγκρήτιο Πρωτάθλημα Τένις Ε3
Σήμερα η δίκη για τον μινωικό κούρο του 1,3 εκατ. ευρώ
Καζάνι που βράζει η Κρήτη - "Εξαφανίζεται" η ρακή
Χτύπησε τον γιο του επειδή δεν ήπιε την… κούπα
«Εξαφανίζουν» τη ρακή – Αφαιρούν τη λέξη τσικουδιά
Οπλοκατοχή στην Κρήτη – Η εκπομπή “360°” συναντούν στα χωριά της Κρήτης ανθρώπους που έχουν μάθει να ζουν με τα όπλα (vid)
Οπλοκατοχή στην Κρήτη – Η εκπομπή “360°” συναντούν στα χωριά της Κρήτης ανθρώπους που έχουν μάθει να ζουν με τα όπλα (vid)
Ο 25χρονος Μάριος από το Ηράκλειο Κρήτης χρειάζεται την βοήθεια όλων μας
Ο 25χρονος Μάριος από το Ηράκλειο Κρήτης χρειάζεται την βοήθεια όλων μας
Κρητικοπούλα τραγουδά «Ερωτόκριτο» στο Ευρωκοινοβούλιο (βίντεο)
Λάδι: Μειωμένη η παραγωγή στην Κρήτη - «Σαρώνει» η Ισπανία
Νέα κρούσματα εξαπάτησης ηλικιωμένων – Τους ζητούν μεγάλα ποσά για δήθεν τροχαία
Ο καιρός στην Κρήτη - Επιτέλους... άνοιξη
Αυτό είναι το σχέδιο για την ενεργειακή απεξάρτηση της Κρήτης
Αλλαγές στο ανάγλυφο της Κρήτης προκάλεσαν οι βροχές
Παράταση για τις δηλώσεις ιδιοκτησιών στο Κτηματολόγιο στο νομό Λασιθίου
Υπόμνημα ΣΕΔΗΚ για ριζική λύση του προβλήματος της Δακοκτονίας
Θα είναι μια δύσκολη χρονιά από άποψη πυρκαγιών το 2019 για το νομό Λασιθίου
Κεφαλή Μινώταυρου 7.000 χρόνων βρέθηκε στην Σερβία! Η «λατρεία των βουκρανίων» από την Κρήτη και την Θράκη στα κεντρικά Βαλκάνια
Νεαρή ΑμΕΑ “τιμώρησε” οδηγό που της απέκλεισε την πρόσβαση στο πεζοδρόμιο!
Ο εμβολιασμός στα φαρμακεία «άναψε φωτιές» μεταξύ γιατρών & φαρμακοποιών Κρήτης
“Πάτωσε η Περιφέρεια Κρήτης στην απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ”
Αυτός είναι ο 48χρονος παιδόφιλος της Κρήτης – Στη δημοσιότητα τα στοιχεία του
Αυτός είναι ο 48χρονος παιδόφιλος της Κρήτης – Στη δημοσιότητα τα στοιχεία του
Το Brexit «χτυπά» την Κρήτη: Οι συνέπειες σε προϊόντα και τουρισμό
Τα κρητικά προϊόντα στα ξενοδοχεία του νησιού
Πρόγραμμα για αειφόρο τουρισμό στην Κρήτη
Σοκαριστικό τροχαίο στην Κρήτη: Χαροπαλεύει η μητέρα – Τραυματισμένα δυο παιδιά (pic)
200.000 τόνους σταφίδας με... κλήματα από την Κρήτη έβγαλαν οι Κινέζοι
Διαδοχικές αλλαγές στο σκηνικό του καιρού αυτή την εβδομάδα
Σεισμός με το καλημέρα στην Κρήτη
Θα πωλούν την τσικουδιά τους χωρίς μεσάζοντες οι Κρητικοί
Προσοχή στους δρόμους το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας -Στήνει μπλόκα η ΕΛ.ΑΣ
Έγκλημα Σητεία: Αποδέχτηκε όλες τις κατηγορίες ο φερόμενος συζυγοκτόνος
Τέσσερις Ιεραπετρίτισες εξηγούν γιατί είναι... απίθανο πλάσμα η γυναίκα
Απολογείται σήμερα ο 36χρονος Σητειακός
Γέφυρα με τη Γερμανία τα κρητικά προϊόντα
‘Πονοκέφαλο’ προκαλεί το Κτηματολόγιο – Τρίμηνη παράταση
Το Εμιράτο της Κρήτης -Η απελευθέρωση από τους Άραβες
Εμημέρωση και προληπτικός έλεγχος για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού
Επιδότηση ενοικίου: Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για τους δικαιούχους
Τσέχοι στην Κρήτη - Μια νέα αγορά για τον κρητικό τουρισμό