Ακόμη ένα καλοκαίρι χωρίς κλιματισμό στο μετρό: Του... χρόνου νέοι συρμοί - Τι γίνεται με την ανανέωση του στόλου στην Αθήνα

Φως στο... τούνελ των μέσων σταθερής τροχιάς θα δει το επιβατικό κοινό, αλλά όχι από φέτος καθώς οι μετακινούμενοι στην πρωτεύουσα θα πρέπει να προετοιμάζονται για ακόμα ένα καλοκαίρι χωρίς κλιματισμό στους συρμούς πρώτης γενιάς του μετρό που δεν διέθεταν αντίστοιχο σύστημα εκ κατασκευής.

Στα λεωφορεία μπορεί η κατάσταση σταδιακά να βελτιώνεται, αλλά στις ράγες τα πράγματα είναι δύσκολα με τις ελλείψεις σε συρμούς να παραμένουν, καθώς πρόσφατα εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση για την προμήθεια επτά διρευματικών συρμών που θα μπορούν να εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο της Αθήνας δεδομένης της δυνατότητάς τους να κινούνται σε υπόγειο και υπέργειο δίκτυο. Ωστόσο, ακόμα αναζητούνται πόροι για την αγορά άλλων 8 συμβατικών συρμών για το δίκτυο του μετρό, το οποίο κλείνει φέτος τα 25 του χρόνια χωρίς να έχει γίνει εδώ και πολλά έτη κάποια σοβαρή προσπάθεια για την ενίσχυση του τροχαίου υλικού του.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα έφτασε στον Βόλο το πρότυπο βαγόνι που θα αποτελέσει «πιλότο» για την ανακατασκευή 14 συρμών της Γραμμής 1 (πρώην ηλεκτρικός), στην οποία εξακολουθούν να κινούνται τρένα άνω των 40 ετών. Η υλοποίηση της σύμβασης αξίας 71,7 εκατομμυρίων ευρώ πλέον ΦΠΑ (αφού αναθεωρήθηκε προς τα πάνω κατά περισσότερα από 6 εκ. ευρώ) που είχε υπογραφεί στα τέλη του 2022, εμφανίζει τεράστιες καθυστερήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, ο πρώτος συρμός αναμενόταν να κυκλοφορήσει το καλοκαίρι του 2024. Τελικώς αυτό δε θα γίνει ούτε το φετινό καλοκαίρι.

Οπως ανέφερε η γενική γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα μιλώντας στο συνέδριο του Economist, ο πρώτος ολόκληρος συρμός θα είναι έτοιμος στα τέλη Νοεμβρίου. Ακολούθως θα πρέπει να ακολουθήσουν δίμηνες δοκιμές στο δίκτυο προκειμένου η ΣΤΑΣΥ να ανάψει το πράσινο φως ώστε να προχωρήσει και η αναβάθμιση των υπολοίπων 13. Στόχος του υπουργείου είναι περίπου κάθε μήνα να ολοκληρώνεται και ένας συρμός βάσει του προτύπου ώστε μέχρι το τέλος του 2026 να έχει επανενσωματωθεί στον στόλο το σύνολο των υπό αναβάθμιση συρμών.

Οι συγκεκριμένοι «υπερήλικες» συρμοί, δεν είναι όμως οι μοναδικοί παλαιοί της Γραμμής 1. Η ΣΤΑΣΥ διαθέτει ακόμα 10 συρμούς που αγοράστηκαν τις χρονιές 1994 - ΄95, για τους οποίους επίσης αναζητείται χρηματοδότηση προκειμένου να αναβαθμιστούν.

Σε ό,τι αφορά τις γραμμές 2 και 3 του μετρό, οι οποίες αναμένεται και φέτος να «λυγίσουν» υπό το βάρος της ακόμα πιο αυξημένης επιβατικής κίνησης της τουριστικής περιόδου (ειδικά η 3, η οποία και εξυπηρετεί τον αερολιμένα της Αθήνας), χρηματοδότηση προμήθειας καινούριων έχει βρεθεί μόνο για τους 7 διρευματικούς συρμούς που θα πηγαίνουν έως το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το κόστος αναμένεται να φτάσει τα 150 εκ. ευρώ, ενώ αναζητούνται πόροι και για την αγορά άλλων 8 συμβατικών συρμών.

Και αυτό την ώρα που η επιβατική κίνηση του μετρό εξακολουθεί να αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς: κατά 16% το 2023, 8% το 2024, ενώ η ανοδική τάση συνεχίζεται και φέτος.

Στο μεταξύ κονδύλια εξασφαλίστηκαν και για την αναβάθμιση των 12 παλαιότερων συρμών και την εγκατάσταση κλιματισμού, καθώς η έλλειψη air condition αναγκάζει τη ΣΤΑΣΥ να τους αποσύρει από τα δρομολόγια τις θερμότερες ώρες της ημέρας ή σε περιόδους καύσωνα με αποτέλεσμα η κατάσταση να είναι ακόμα πιο πιεστική όσον αφορά τις χρονοαποστάσεις και την εξυπηρέτηση. «Εχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την αναβάθμιση 12 συρμών, στους οποίους θα βάλουμε και air condition. Φέτος το καλοκαίρι δεν προλαβαίνουμε να έχουμε σε όσους δεν έχουν ήδη, αλλά εγγυώμαστε ότι τα επόμενα χρόνια θα έχουμε», ανέφερε η κυρία Παληαρούτα, προσθέτοντας ότι τους προηγούμενους μήνες έγινε μια πάρα πολύ μεγάλη άσκηση εύρεσης χρηματοδότησης για τις μεταφορές, η οποία απέδωσε: «Ενώ πέρυσι τον Αύγουστο είχαμε εξασφαλίσει κονδύλια ύψους 450 εκ. ευρώ, τώρα έχουμε εξασφαλίσει κοντά στα 900 εκ. ευρώ και συνεχίζουμε».

Στόχος των συγκοινωνιακών εταιριών, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, είναι το δίκτυο να αναβαθμιστεί ώστε να επιτευχθούν χρονοαποστάσεις τριών λεπτών.

Σήμερα με τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας μετακινούνται καθημερινά 800.000 επιβάτες, υπογράμμισε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς συμπληρώνοντας ότι πρώτος άξονας στο πλάνο ανάπτυξης της εταιρίας είναι αναμφίβολα η αύξηση της διαθεσιμότητας του τροχαίου υλικού και η αναβάθμιση των υποδομών.

Ειδικά ως προς τις υποδομές, το τραμ μετρά ήδη 20 χρόνια λειτουργίας και το μετρό 25: «Αυτό σημαίνει ότι κάποια συστήματα δεν υποστηρίζονται και πρέπει να περάσουμε σε επόμενες γενιές και σε αναβάθμισή τους», είπε ο επικεφαλής της ΣΤΑΣΥ.

Εκτός από το «λίφτινγκ» σε κτίρια, σταθμούς, κυλιόμενες κλίμακες και ανελκυστήρες, εξαιρετικά σημαντικό για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων είναι το ζήτημα που έχει προκύψει με την απαιτούμενη αλλαγή των σιδηροτροχιών σε μήκος 32 χλμ στο μετρό. Ο διαγωνισμός, στον οποίο είχε αναφερθεί αναλυτικά το ethnos.gr με ρεπορτάζ του, κηρύχθηκε άγονος και επαναπροκηρύχθηκε. Σύμφωνα με τον κ. Κοτταρά, πλέον η εκκίνηση του έργου έχει μετατεθεί για το καλοκαίρι καθώς οι διαγωνιστικές διαδικασίες βρίσκονται στην τελική φάση και αναμένεται η υπογραφή των συμβάσεων για τις γραμμές 2 και 3 μέχρι τον Ιούνιο.

Παράλληλα η ΣΤΑΣΥ προχωρά στην αναβάθμιση της μεγαλύτερης και παλαιότερης γέφυρας του δικτύου, της γέφυρας Πουλοπούλου έχοντας ήδη προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό, ενώ ταυτόχρονα προχωρά σε έλεγχο του συνόλου των γεφυρών και των 40 πεζογεφυρών.

Στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί είναι, σύμφωνα με την κυρία Παληαρούτα, και η ολοκλήρωση του Προαστιακού Δυτικής Αττικής, που περιλαμβάνει οκτώ σταθμούς στάσεις: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου και Σταθμό Μεγάρων. Το έργο προϋπολογισμού 133 εκ. ευρώ, το οποίο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και κατά συνέπεια έχει πολύ σφιχτά χρονοδιαγράμματα και θα πρέπει να παραδοθεί έως τα τέλη του 2026.

Επιχείρηση προσέλκυσης εργαζομένων

Εκτός των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό, «αγκάθι» για την ομαλή λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας είναι και η έλλειψη εργαζομένων σε θέσεις αιχμής και κυρίως στην ειδικότητα των οδηγών λεωφορείων. Πρόσφατα προσελήφθησαν 180 οδηγοί, ωστόσο οι παραιτήσεις τους συνεχίζονται δεδομένου ότι οι αποδοχές ήταν πολύ χαμηλότερες των προσδοκιών τους, ενώ πριν λίγες ημέρες βγήκε η προκήρυξη για την πρόσληψη άλλων 391 με το Υπερταμείο να ξεκινά καμπάνια για την προσέλκυση ενδιαφερομένων.

Προκειμένου να κάνουν ελκυστικότερο το «πακέτο» στους υποψηφίους, στον ΟΑΣΑ συζητούν και την πιθανότητα επιδότησης της έκδοσης των επαγγελματικών διπλωμάτων οδηγών μέσω της ΔΥΠΑ με στόχο να δημιουργηθεί μία δεξαμενή ενδιαφερομένων για πρόσληψη.

Αυξάνονται οι έλεγχοι, μειώνεται η εισιτηριοδιαφυγή

Την ίδια στιγμή φαίνεται ότι ο ΟΑΣΑ έχει καταφέρει να περιορίσει τα επίπεδα εισιτηριοδιαφυγής, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Σπηλιόπουλο, πλέον παρατηρείται μείωση στα πρόστιμα. Οι έλεγχοι έχουν ξεκινήσει από τον Απρίλιο του 2023 και εξελίσσονται αυξανόμενοι και αυτός ήταν ο πρώτος μήνας που βεβαιώθηκαν λιγότερα πρόστιμα. Συγκεκριμένα, ενώ διενεργήθηκαν 1 εκ. έλεγχοι, τα πρόστιμα μειώθηκαν από τις 20.000 στις 10.000, ενώ ταυτόχρονα αυξήθηκε κατά 15% το ποσοστό των επικυρώσεων εισιτηρίων. Μόνο στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ πραγματοποιήθηκαν 400.000 έλεγχοι τον προηγούμενο μήνα.

Έρχονται οι άυλες κάρτες

Βασικός πυλώνας των αλλαγών παραμένει και αυτός της τεχνολογίας. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο στην Αθήνα έχει ήδη περάσει στην επόμενη φάση του με τις πληρωμές μέσω πιστωτικής κάρτας, ενώ τον επόμενο μήνα αναμένονται οι ανακοινώσεις για άυλης μορφής πλαστικές κάρτες και πληρωμή μετακινήσεων μέσω κινητού τηλεφώνου ή «έξυπνου» ρολογιού.

Ταυτόχρονα δοκιμάζονται νέα προγράμματα δρομολόγησης βασισμένα στη γρήγορη διάθεση δεδομένων και νέα συστήματα κίνησης λεωφορείων πειραματικά στον άξονα της λεωφόρου Συγγρού.

Σε επόμενο στάδιο, ο Οργανισμός, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, θα κινηθεί στην κατεύθυνση του mobility as a service ώστε να παρέχονται στο κοινό συνδυαστικές υπηρεσίες μετακίνησης με ΜΜΜ και μίσθωση πατινιών, έκδοσης εισιτηρίων για μουσεία, κλπ.

Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών της ΣΤΑΣΥ, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο εγκατάστασης WiFi σε 11 σταθμούς και δικτύου 5G πιλοτικά σε τέσσερις σταθμούς της Γραμμής 2. Για τον λόγο αυτό μάλιστα από την Κυριακή 4 έως και την Πέμπτη 8 Μαΐου οι σταθμοί Ελληνικό, Αργυρούπολη, Αλιμος και Ηλιούπολη θα κλείνουν στις 9 το βράδυ προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες.

ΟΣΥ: Στόχος τα παλαιότερα λεωφορεία να είναι όσα παρελήφθησαν πέρυσι

Με το βλέμμα στην υδρογονοκίνηση η διοίκηση της ΟΣΥ φιλοδοξεί ότι μέχρι το τέλος του 2027 η Αθήνα θα έχει έναν ολοκαίνουριο στόλο λεωφορείων: «Τα παλαιότερα οχήματα θα είναι τα πρώτα 140 που ήρθαν τον Ιούνιο του 2024», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Στέφανος Αγιάσογλου.

Προσέθεσε ότι μέχρι το τέλος του 2025 η ΟΣΥ θα έχει ανανεώσει τον στόλο της κατά 60%, ενώ αυτήν την περίοδο αναβαθμίζει και τα αμαξοστάσιά της: «Εχουν αναβαθμιστεί σε ποσοστό 70%, τα τέσσερα είναι ολοκληρωμένα και το 5ο ολοκληρώνεται πολύ γρήγορα», επεσήμανε.

Σε ό,τι αφορά την υδρογονοκίνηση, τόνισε πως η ΟΣΥ «έχει ήδη πατήσει το πόδι της στο καύσιμο του μέλλοντος μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων». Ο κ. Αγιάσογλου αναφέρθηκε και στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας σημειώνοντας πως τα καινούρια λεωφορεία δεν ξεκινούν εάν ο οδηγός τους δεν κάνει αλκοτέστ προσθέτοντας ότι επόμενο βήμα είναι η απελευθέρωση των λεωφορειολωρίδων, στόχος στον οποίο θα δώσει ώθηση και ο σχεδιαζόμενος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που ανοίγει τον δρόμο για την τοποθέτηση καμερών ελέγχου πάνω στα ίδια τα λεωφορεία.

Διαβάστε ακόμη

Σύμβουλοι του Τραμπ έχουν έτοιμο σχέδιο πίεσης ώστε η Ρωσία να τερματίσει τον πόλεμο

1f8e9378-3eb0-4675-93b1-8a4da9cdeacb.jpg

Συγκλονίζει βίντεο-ντοκουμέντο από το χτυπημένο πλοίο ανθρωπιστικής βοήθειας προς τη Γάζα

daa73ff2-545d-4861-8454-3bd72d37d348.jpg

Μουγκοπέτρος: Απατεώνες ζητούν λεφτά «για την αποκατάσταση της υγείας του» - Τι δηλώνει ο ίδιος

50dfde1f-a85d-4d1e-94b9-0b885617fba7.jpg

Ε.Σ.Α.μεΑ. για το νέο τραγούδι του Light: «Μισαναπηρισμός και σεξισμός - Οφείλει να ζητήσει συγγνώμη»

b912ecb3-dc98-4db3-a30d-9060652eb07a.jpg