Ακριβές υποσχέσεις, αβέβαιο χρονοδιάγραμμα: Σε διαβούλευση το σχέδιο 1,17 δισ.για τις μεταφορές

Με οικονομικό αποτύπωμα που υπερβαίνει το 1,17 δισ. ευρώ, το Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση υπόσχεται μια σειρά παρεμβάσεων στον τομέα των μεταφορών. Ωστόσο, πίσω από τις γενναιόδωρες διακηρύξεις κρύβεται ένα σχέδιο ασαφές, χωρίς ξεκάθαρη στοχοθεσία και με αόριστες διατυπώσεις ως προς την υλοποίηση των δράσεων. Παρότι προβλέπονται επενδύσεις σε ηλεκτρικά λεωφορεία, καινούργιους συρμούς και δίκτυα ήπιων μετακινήσεων, είναι εμφανής η απουσία σαφών χρονοδιαγραμμάτων και συγκεκριμένων στοιχείων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 09.07.2025 05:30Νομοσχέδιο φραγμός στις προσφυγές των μικρών εργοληπτικών εταιριών - Εντονες αντιδράσεις και αποδυνάμωση του ελέγχου στα δημόσια έργα

Το σχέδιο, το οποίο αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, έχει στόχο την αντιμετώπιση της ενεργειακής και μεταφορικής φτώχειας. Ωστόσο, οι προτεινόμενες ενέργειες χαρακτηρίζονται από ασάφεια και αναβολές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η προμήθεια νέων συρμών του μετρό, για την οποία δεν υπάρχουν ούτε αριθμοί ούτε χρονικός ορίζοντας, ενώ ακόμα και οι βασικές τεχνικές προδιαγραφές για τα νέα οχήματα που θα εξυπηρετήσουν το Αεροδρόμιο δεν έχουν συμφωνηθεί.

Την ίδια στιγμή, το επιβατικό κοινό της Αθήνας εξακολουθεί να ...ανεβαίνει τον δικό του Γολγοθά. Οι επιβάτες στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό συνεχίζουν να κινούνται με συρμούς χωρίς κλιματισμό, εν μέσω υψηλών θερμοκρασιών και καύσωνα. Από τους συνολικά 52 συρμούς που εκτελούν δρομολόγια, οι 20 δεν διαθέτουν ψυκτικό σύστημα από την κατασκευή τους. Άλλοι 4 χωρίς κλιματισμό έχουν δοθεί στη Γραμμή 1 όπου όμως με δυσκολία δρομολογούνται το καλοκαίρι σε ένα υπέργειο σύστημα. Η εγκατάσταση κλιματισμού, παρότι θεωρητικά εξετάζεται, δεν προχωρά με το κόστος ανά όχημα να έχει εκτιμηθεί πέρυσι σε περίπου 275.000 ευρώ και τη συνολική δαπάνη να ξεπερνά τα 39,5 εκ. ευρώ.

Καθυστερήσεις στην ανακατασκευή των συρμών της Γραμμής 1

Με ...πρόστιμο για κάθε ορόσημο προχωρά ο διαγωνισμός για την ανακατασκευή των 14 παλαιών συρμών της Γραμμής 1 (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος), ένα έργο που ξεκίνησε το 2022 αλλά δεν έχει ακόμα αποδώσει αποτελέσματα. Το πρώτο πρότυπο βαγόνι, που θα αποτελέσει βάση για την ανακατασκευή των υπολοίπων, παραδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση και μόλις πριν λίγες εβδομάδες, όταν συμβατικά έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2024. Οι λειτουργικές δοκιμές του πρώτου ανακαινισμένου συρμού αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2026, ακυρώνοντας στην πράξη τον αρχικό στόχο ολοκλήρωσης του έργου έως το τέλος του 2025. Νέος στόχος είναι η παράδοση ενός συρμού ανά μήνα από τα τέλη του 2025, με τη συνολική ανακαίνιση να εκτείνεται πλέον έως το 2027.

Οι αλλεπάλληλες καθυστερήσεις οδήγησαν ήδη στην επιβολή δύο προστίμων ύψους 92.000 ευρώ προς την ανάδοχο εταιρεία CAF από τη ΣΤΑ.ΣΥ., με το τρίτο να ...ετοιμάζεται, ενώ μόλις πρόσφατα υπογράφηκε τροποποιημένη σύμβαση που αυξάνει το συνολικό κόστος του έργου από τα 65,49 εκατ. ευρώ στα 71,7 εκατ. ευρώ. Το έργο εντάχθηκε στο νέο ΕΣΠΑ, ωστόσο τα χρονοδιαγράμματα που αναφέρονται στη συμφωνία έχουν ήδη παρέλθει.

Στο μεταξύ στο προσχέδιο του Κοινωνικού Κλιματικού Σχεδίου έχει συμπεριληφθεί η προμήθεια 210 ηλεκτρικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη – αριθμός που αποτελεί τη μόνη συγκεκριμένη δέσμευση του σχεδίου. Τα οχήματα θα ενισχύσουν τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών, ο οποίος μέχρι τα τέλη του 2025 αναμένεται να έχει ανανεωθεί κατά περίπου 60%.

Στις υπόλοιπες δράσεις του σχεδίου που εκτείνονται έως το 2032 περιλαμβάνονται:

  • Ανάπτυξη πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων, συνολικού μήκους 140 χιλιομέτρων, με επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ για τη σύνδεση τους με ΜΜΜ και τη διευκόλυνση της μικροκινητικότητας.

  • Πιλοτικές εφαρμογές μετακίνησης κατά παραγγελία (demand responsive transport), με ηλεκτρικά οχήματα, ψηφιακές πλατφόρμες και κέντρα εξυπηρέτησης, ειδικά σε περιοχές χαμηλής ζήτησης.

  • Μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων σε ευάλωτα νοικοκυριά μέσω επιδοτούμενου leasing για περίπου 10.000 δικαιούχους, με αδιευκρίνιστα ακόμη κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια.

  • Ενίσχυση προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία, με 170 εκατ. ευρώ για την αγορά πάνω από 200 σχολικών λεωφορείων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών και την προμήθεια εξειδικευμένων ταξί ΑμεΑ.

  • Στήριξη πολύ μικρών επιχειρήσεων με πάνω από 300 εκατ. ευρώ για ανανέωση στόλου παλαιών οχημάτων, αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και δημιουργία αστικών κέντρων logistics.



Διαβάστε ακόμη

Το παρασκήνιο της εκδίωξης του Πλεύρη από τον Χαφτάρ, η περίεργη ακινησία της ΕΑΔ για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τα ποσοστά των δυνητικών κομμάτων του Σαμαρά και του Τσίπρα

ea4ec54f-553c-4664-90fd-a74adcd03130.jpg

Ακραία ζέστη και ισχυροί άνεμοι δημιουργούν εκρηκτικό μείγμα για φωτιές: Σε κόκκινο συναγερμό 5 περιοχές

41be8f73-f4d0-495b-9b55-6d7cbbd6d9a9.jpg

Νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια από το 2032: Ποια τα σχέδια της κυβέρνησης

a56f7081-2bab-4dfb-b8f2-5e63f825d811.jpg

«Συναγερμός» στην κυβέρνηση για το μεταναστευτικό: Νέα μέτρα μετά την ασφυκτική πίεση στην Κρήτη και την προκλητική στάση Χαφτάρ

9c64ef03-fc55-4646-858c-358eb443660b.jpg