Αλαλούμ με τη συγκοινωνία στο Πόρτο Ράφτη: Καταγγέλλουν το ΚΤΕΛ για ελλιπή εξυπηρέτηση - Το σχέδιο επέκτασης του ΟΑΣΑ σε νέες περιοχές

Χωρίς την ήδη προβληματική αστική συγκοινωνία που διέθεταν έχουν μείνει τα τελευταία 24ωρα οι κάτοικοι του Πόρτο Ράφτη, μιας περιοχής μέσα στην Αττική, καθώς την περασμένη Κυριακή το ΚΤΕΛ Ν. Αττικής σήκωσε... χειρόφρενο ενημερώνοντας το επιβατικό κοινό την τελευταία στιγμή με μία λιτή ανακοίνωση, στην οποία δεν παρείχε καμία εξήγηση για τους λόγους της απόφασης αυτής.

Οι κάτοικοι της περιοχής, η οποία δεν εξυπηρετείται από τον ΟΑΣΑ, καθώς η γραμμή που ιδρύθηκε πριν λίγους μήνες καλύπτει μόνο το Μαρκόπουλο, έμειναν ξεχασμένοι στις στάσεις με την αναστάτωση που έχει προκληθεί να είναι τεράστια και τη διοίκηση του ΚΤΕΛ να είναι... άφαντη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 07.05.2025 09:34Ταλαιπωρία για εκατοντάδες επιβάτες στον ΗΣΑΠ: Άτομα περπατούσαν στις γραμμές

Είναι χαρακτηριστικό, ότι εδώ και αρκετές ημέρες τόσο το επιβατικό κοινό όσο και ο ίδιος ο δήμαρχος Μαρκοπούλου Μεσογαίας, Κωνσταντίνος Αλαγιάννης παρά τις συνεχείς προσπάθειές του δεν έχει καταφέρει να επικοινωνήσει ούτε τηλεφωνικά με τη διοίκηση του ΚΤΕΛ.

Παρά τις πληροφορίες που κυκλοφόρησαν και έκαναν λόγο για τεχνικό πρόβλημα σε οχήματα, τοπικοί φορείς σημειώνουν ότι οι ιδιώτες που έως τώρα κάλυπταν την αστική συγκοινωνία στο σύνολο της γεωγραφικής ενότητας του δήμου έχουν προχωρήσει σε ένα είδος λευκής απεργίας αραιώνοντας ή και διακόπτοντας τα δρομολόγια ως ένα μέσο πίεσης προκειμένου να μην επεκταθεί περαιτέρω γεωγραφικά ο ΟΑΣΑ, με μοναδικά θύματα βέβαια τους επιβάτες που αναμένουν μάταια στις στάσεις.

Να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός έχει ήδη εισέλθει στην αστική συγκοινωνία στις περιοχές του Μαραθώνα, του Μαρκόπουλου και των Καλυβίων με στόχο να διευρύνει τα όριά του και σε άλλες περιοχές μέσω διαγωνισμού που προετοιμάζει. Ειδικά για το Πόρτο Ράφτη, σε εκδήλωση που είχε πραγματοποιηθεί τον περασμένο Νοέμβριο είχε διαμηνυθεί στους κατοίκους από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι θα εντασσόταν στα δρομολόγια της ΟΣΥ ακόμα και πριν τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο. Η ένταξη του Πόρτο Ράφτη είναι μέσα στο μπουκέτο προορισμών που θέλει να αναλάβει ο ΟΑΣΑ, ωστόσο πηγές του Οργανισμού σημειώνουν πως αυτό είναι κάτι που δύσκολα θα καταστεί εφικτό μέσα στην τρέχουσα χρονιά.

Το πρόβλημα, ωστόσο με την εξυπηρέτηση των ΚΤΕΛ στην περιοχή είναι μείζον. Ακόμα και η ανακοίνωση που εκδόθηκε προς το επιβατικό κοινό πριν λίγες ημέρες ήταν ...διφορούμενη: «Ανακοινώνεται ότι για σήμερα Κυριακή 4/5/2025 τα δρομολόγια από Μαρκόπουλο προς Πόρτο Ράφτη – Αυλάκι και αντίστροφα αναστέλλονται προσωρινά μέχρι νεωτέρας», ανέφερε αφήνοντας τους επιβάτες με την απορία ως προς το εάν η αναστολή ήταν μόνο για την Κυριακή ή ...μέχρι νεωτέρας.

Τελικώς όπως αποδείχτηκε ορισμένα δρομολόγια εκτελούνταν το τελευταίο διήμερο με τους επιβάτες, πάντως, να διαμαρτύρονται για μείωση και μεγάλες καθυστερήσεις, ενώ την ίδια στιγμή οι μαθητές δημοτικού σχολείου της περιοχής έχασαν την περασμένη εβδομάδα την εκδρομή τους καθώς οι αστυνομικοί έλεγχοι «έκοψαν» και τα δύο λεωφορεία του ΚΤΕΛ που εμφανίστηκαν (το δεύτερο σε αντικατάσταση του πρώτου) επειδή δεν είχαν περάσει ΚΤΕΟ.

Δεδομένης της κατάστασης ο δήμαρχος Μαρκοπούλου απέστειλε χθες επιστολή προς τον πρόεδρο του ΚΤΕΛ Νομού Αττικής, Γιώργο Παπαδομιχελάκη με κοινοποίηση και στον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, καλώντας τον να προβεί σε άμεση ενημέρωση και ενέργειες προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού.

Ο δήμαρχος επισημαίνει ότι τις τελευταίες ημέρες ο δήμος έγινε αποδέκτης καταγγελιών δημοτών για την απουσία ή και την πολύωρη καθυστέρηση των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Ν. Αττικής στον δήμο Μαρκοπούλου.

«Επειδή το απαράδεκτο αυτό φαινόμενο συνεχίζεται, με αποτέλεσμα να παραμένουν αποκλεισμένοι εκατοντάδες συμπολίτες μας και χωρίς ενημέρωση, από την εξυπηρέτηση του ΚΤΕΛ Ν. Αττικής», ο δήμαρχος ζητά ενημέρωση για τα εξής:

  • Σε τι οφείλεται η αντιμετώπιση των δημοτών μας σαν πολίτες «δεύτερης κατηγορίας» με ξαφνική παύση ή και πολύωρη καθυστέρηση των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Ν. Αττικής;
  • Πότε συγκεκριμένα θα επανέλθει η ομαλή πλήρης λειτουργία των δρομολογίων ου εξυπηρετούν τον δήμο Μαρκοπούλου, όπως περιγράφονται και στην επίσημη ιστοσελίδα του ΚΤΕΛ ν. Αττικής;
  • Γιατί όταν καλούν οι δημότες στα τηλέφωνα για να παραπονεθούν, ότι δεν υπάρχουν δρομολόγια ή να ενημερωθούν πότε θια περάσει το επόμενο λεωφορείο, δεν απαντάει κανείς ή όταν επιλεγεί από το μενού το δρομολόγιο που αφορά το Μαρκόπουλο και το Πόρτο Ράφτη κλείνει η τηλεφωνική γραμμή;

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμιστεί πως τα ΚΤΕΛ Αττικής είχαν αναλάβει μαζί με αντίστοιχες επιχειρήσεις άλλων νομών έως και σχετικά πρόσφατα την εκτέλεση αστικής συγκοινωνίας σε περιοχές της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής για λογαριασμό του ΟΑΣΑ αρχικά με την επίκληση της πανδημίας και της ανάγκης μείωσης του συνωστισμού. Και ενώ η πανδημία έφυγε, οι ιδιώτες στην αστική συγκοινωνία παρέμειναν. Οι συμβάσεις τους παρατάθηκαν – κυρίως με απευθείας αναθέσεις - κυρίως λόγω της αδυναμίας της ΟΣΥ να εκτελέσει το σύνολο του συγκοινωνιακού της έργου εξαιτίας της χρόνιας απαξίωσης και υποχρηματοδότησης.

Το τίμημα είχε καθοριστεί σε 1,4 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο με τις συμβάσεις να λήγουν πριν λίγους μήνες στο κομμάτι της Ανατολικής Αττικής, το οποίο είχε συγκεντρώσει και τις περισσότερες καταγγελίες από το επιβατικό κοινό για την ποιότητα οχημάτων και εξυπηρέτησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2020 και μετά, σταδιακά αποσύρθηκαν τα 70 από τα αρχικά 215 κυκλοφορούντα οχήματα.

Αυτού του τύπου οι συμβάσεις σχεδόν έληξαν όταν υπεγράφη η 8ετής παραχώρηση των 63 γραμμών στους ιδιώτες της Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών, η οποία προέκυψε από τη συνεργασία επιχειρήσεων ΚΤΕΛ και τουριστικών λεωφορείων. Η πολυετής σύμβαση είναι προϋπολογισμού 435 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς το τίμημα ανά οχηματοχιλιόμετρο αυξήθηκε στα 2,33 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Ωστόσο ο ΟΑΣΑ αναγκάζεται να υπογράφει ακόμα παράλληλες συμβάσεις – γέφυρα για ορισμένες γραμμές της Δυτικής Αττικής (η τελευταία για το τρίμηνο που λήγει στις 29 Ιουλίου), καθώς δεν έχει έρθει το σύνολο των 211 απαιτούμενων λεωφορείων των ιδιωτών.

Το σχέδιο επέκτασης του ΟΑΣΑ

Ο ΟΑΣΑ, ο οποίος αυτήν την περίοδο καταρτίζει το Στρατηγικό του Σχέδιο για την προσεχή δεκαετία, έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή του να επεκταθεί και σε περιοχές του λεκανοπεδίου, τις οποίες αυτή τη στιγμή δεν εξυπηρετεί.

Στο πλαίσιο αυτό έχει ιδρύσει ήδη τρεις γραμμές: η πρώτη συνδέει το Μαραθώνα με τον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας του Προαστιακού, η δεύτερη το Μαρκόπουλο με τον σταθμό Κορωπί και η τρίτη τον σταθμό Κορωπί με τα Καλύβια. Και οι τρεις εξυπηρετούνται από την κοινοπραξία ιδιωτών για λογαριασμό του ΟΑΣΑ.

Για την προσθήκη και άλλων περιοχών όμως θα απαιτηθεί νέος διαγωνισμός. Στην κατεύθυνση αυτή στις 4 Απριλίου και ενώ είχε ήδη προσλάβει τεχνικό σύμβουλο προκειμένου να μελετήσει το ζήτημα, ο Οργανισμός ανάρτησε στην εφημερίδα ευρωπαικών κυβερνήσεων την πρόθεση διενέργειας νέου διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία στην Περιφέρεια Αττικής, ο οποίος αναμένεται να διακηρυχθεί τους προσεχείς μήνες.

Στόχος της διοίκησης του ΟΑΣΑ είναι να επεκταθεί τόσο σε χώρο όσο και σε χρόνο και να παρέχει συγκοινωνιακές υπηρεσίες και σε περιοχές που αυτή τη στιγμή δεν εξυπηρετεί στοχεύοντας σε βελτιωμένες συχνότητες και εγκαινιάζοντας καινούριες γραμμές. Στις έως σήμερα «λευκές» περιοχές για τον ΟΑΣΑ συγκαταλέγονται μετά την ένταξη των πρώτων τριων που αναφέρθηκαν, το Πόρτο Ράφτη, η Ραφήνα, η Κερατέα, τα Μέγαρα, κλπ.

Ο ΟΑΣΑ προτίθεται να εξετάσει ακόμα και τη δημιουργία εποχιακών γραμμών, για την εξυπηρέτηση παραθαλάσσιων περιοχών κατά τη θερινή περίοδο, αλλά και ορισμένων «ειδικών» γραμμών που θα εξυπηρετούν συγκεκριμένο κοινό και ανάγκες, όπως για παράδειγμα μία γραμμή εξπρές που θα συνδέει τα λιμάνια Πειραιά και Λαυρίου. Εξετάζεται επίσης και η πρόταση δημιουργίας γραμμών κατά... παραγγελία κάποιων δήμων, αλλά και η ανάθεση κάποιων τουριστικών γραμμών στο μοντέλο της υφιστάμενης Χ80 που ενώνει τον Πειραιά με την Ακρόπολη, όπως για παράδειγμα μία γραμμή που θα συνέδεε τον σταθμό του Κορωπίου με το Σούνιο.

Πηγές κοντά στην υπόθεση αναφέρουν ότι οι πρόσθετες γραμμές που θα ανατεθούν σε ιδιώτες θα είναι στην πλειονότητά τους νέες καθώς είτε σήμερα δεν υπάρχουν, ή εξυπηρετούνται από τα ΚΤΕΛ. Παραμένει, πάντως, στο τραπέζι και η πρόταση να παραχωρηθούν και άλλες γραμμές, τις οποίες σήμερα καλύπτει η ΟΣΥ, αλλά είναι περιαστικές με δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, με κατεύθυνση κυρίως την Δυτική Αττική.

Δεδομένου ότι οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί είναι χιλιομετρικές, εξετάζεται η δυνατότητα να αυξηθούν οι συχνότητες σε κάποιες γραμμές αφαιρώντας κάποιες άλλες ώστε να παραχωρηθούν σε άλλους αναδόχους κρατώντας σταθερό το όριο των χιλιομέτρων, εφόσον το σχέδιο προχωρήσει.

Διαβάστε ακόμη

Το «άκυρο» του Μαξίμου στον Κυρανάκη, η πρόχειρη αξιολόγηση του Δημοσίου, οι αιχμές του Δούκα για τον στόχο του ΠΑΣΟΚ και

ea4ec54f-553c-4664-90fd-a74adcd03130.jpg

Πιέσεις στο ΠΑΣΟΚ από τη δυναμική της Πλεύσης Ελευθερίας – Ερωτήματα για το αφήγημα και τον εκλογικό πήχη

b847f0de-7441-4334-8f3a-6d49478ec437.jpg

Γιατί έρχεται σήμερα στην Αθήνα ο πρόεδρος της Αιγύπτου: Διπλωματικό «σπριντ» της κυβέρνησης με το βλέμμα στη… γειτονιά

67f149bc-25ba-42d3-bc9b-05ab2a18f262.jpg

Επικίνδυνη κλιμάκωση: H Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με πυραύλους - «Απάντησε» με πυρά και καταρρίψεις μαχητικών το Πακιστάν

94504692-d8d3-4df0-8f9e-0cc0a2b685aa.jpg