Άλλη μια «αμαρτωλή» σύμβαση για τον σιδηρόδρομο διερευνά η Ευρώπη - Τι ψάχνουν οι ερευνητές στην 635

11 χρόνια, 14 παρατάσεις και μία συμπληρωματική σύμβαση χρειάστηκε να προηγηθούν προκειμένου η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ να παραλάβουν τελικώς ένα... ημιτελές έργο με κρίσιμα συστήματα ασφαλείας που βρίσκονταν εκτός λειτουργίας δεδομένου ότι είχαν καταστραφεί από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias και δεν είχαν αποκατασταθεί στο πλαίσιο ενεργούς σύμβασης για την κατασκευή τους.

Η παραλαβή από τον ΟΣΕ πραγματοποιήθηκε με την κλασική μέθοδο, η οποία αποτελεί ελληνική... πατέντα, αυτήν του πρωτοκόλλου διοικητικής παραλαβής, η οποία δεν συνιστά οριστική παραλαβή αν και η σύμβαση κατασκευής θεωρείται περαιωμένη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 24.06.2025 07:38 Μάχη με τις φλόγες για 3η μέρα στη Χίο: Νέο μήνυμα του 112 - Στάχτη πάνω από 60.000 στρέμματα

Ο λόγος για την σύμβαση 635, η οποία υπεγράφη το 2013 και πλέον έχει τεθεί στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης Απάτης.

Ανάδοχος της σύμβασης ήταν η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ, ενώ το φυσικό αντικείμενο αφορούσε τις εργασίες ολοκλήρωσης υποδομής, εγκαταστάσεων και των Η/Μ εγκαταστάσεων, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών, και ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα - Δομοκός.

Η εν λόγω σύμβαση βρισκόταν σε εξέλιξη την περίοδο των καταστροφικών πλημμυρών όταν οι υποδομές υπέστησαν εκτεταμένες ζημίες σε γραμμές, κτίριο και τεχνικό εξοπλισμό, τις οποίες η επιτροπή διαπίστωσης βλαβών της ΕΡΓΟΣΕ εκτίμησε στο ποσό των 13,2 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, αυτές δεν αποκαταστάθηκαν και η σύμβαση ολοκληρώθηκε με κενά στα τέλη Μαΐου 2024.

Η OLAF... θα περάσει αρκετές ημέρες στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ

Και ενώ ακόμα βρίσκεται σε εξέλιξη η ευρωπαϊκή έρευνα για το μεγάλο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, το πρωί της Δευτέρας ήρθε και η σειρά της ΕΡΓΟΣΕ. Κλιμάκιο των ερευνητών της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) πραγματοποίησε «έφοδο» στην εταιρεία με στόχο ύστερα από συγκεκριμένες καταγγελίες που είχε δεχτεί, να διερευνήσει διεξοδικά ακόμα μία «αμαρτωλή» σύμβαση του σιδηροδρόμου, ύστερα από την γνωστή πλέον 717.

Αν και οι πληροφορίες σχετικά με τα αίτια διερεύνησης έβγαιναν με το ... σταγονόμετρο, πηγές κοντά στην υπόθεση σημείωναν στο «ethnos.gr» πως οι ερευνητές μάλλον θα περάσουν αρκετές ημέρες στα γραφεία της εταιρείας έχοντας ήδη συναντηθεί με τον διευθύνοντα σύμβουλο, Χρήστο Παληό και τους διευθυντές έργων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αιφνιδιαστικός έλεγχος αφορά σοβαρές καταγγελίες για καθυστερήσεις αλλά και παραλαβή ημιτελούς έργου, με παράκαμψη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας και ελλιπή αξιοποίηση της προβλεπόμενης ασφαλιστικής αποζημίωσης καθώς το έργο παραλήφθηκε με μη λειτουργικά τα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS σε τουλάχιστον 40 χιλιόμετρα του δικτύου.

Η σύμβαση 635, ύψους 374 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), υπεγράφη το 2013 με αντικείμενο την ολοκλήρωση της νέας διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός. Το έργο υπέστη σοβαρές καταστροφές κατά τις πλημμύρες του φθινοπώρου 2023 (Daniel και Elias), που εκτιμήθηκαν στα 13,2 εκατ. ευρώ.

Έως και τις 31 Μαΐου 2024, οπότε και έληξε η τελευταία παράταση της σύμβασης δεν είχαν αποκατασταθεί τα πληγέντα συστήματα. Η παράδοση του έργου πραγματοποιήθηκε με σοβαρές εκκρεμότητες, γεγονός που διερευνά και ο OLAF. Κι αυτό διότι υφίσταται αλληλογραφία με τους επιβλέποντες μηχανικούς του έργου, οι οποίοι κάνουν λόγο για «ουσιώδεις εκκρεμότητες». Αναφέρονται κυρίως στις ζημιές από τον Daniel στην περιοχή του ΣΣ Δομοκού, για τις οποίες σημειώνουν πως αν δεν τακτοποιηθούν από τον Ανάδοχο, το έργο δεν μπορεί να θεωρηθεί ολοκληρωμένο ώστε να λάβει βεβαίωση περάτωσης. Ξεκαθάριζαν δε, ότι αυτές δεν αποτελούσαν μη ουσιώδεις παραλείψεις.

Και όλα αυτά τη στιγμή που την περίοδο εκείνη η σύμβαση του έργου ήταν ακόμα ενεργή, όπως ήταν και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, το οποίο μάλιστα κάλυπτε και βλάβες από δυσμενείς καιρικές συνθήκες «έστω και εξαιρετικά σπάνιας εμφάνισης».

Το θέμα είχε παρουσιάσει εκτενώς το «ethnos.gr», ύστερα από κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη τον περασμένο Φεβρουάριο κάνοντας λόγο για παράδοση ενός απολύτως ημιτελούς έργου «με την σύμπραξη και απόλυτη γνώση και ανοχή του Υπουργείου Μεταφορών» καθώς στα 40 από τα 100 χλιμ του συνόλου της γραμμής Τιθορέα - Δομοκός, έμειναν εκτός λειτουργίας τα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ΕΤCS, ενώ δεν πραγματοποιήθηκαν και οι αναγκαίες δυναμικές δοκιμές περιοχής Δομοκού, συνεπεία των οποίων δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία η σηματοδότηση στα τμήματα Λιανοκλάδι, σήραγγα Όθρυος, Άγιος Στέφανος, Αγγείες, Δομοκός.

Βάσει της συγκεκριμένης επιχειρηματολογίας, η ανάδοχος Κοινοπραξία όφειλε να προβεί στην αποκατάσταση των σιδηροδρομικών έργων, ως είχε υποχρέωση από την σύμβαση 635 και την συμπληρωματική της, σύμφωνα με το πρωτόκολλο διαπίστωσης βλαβών λόγω DANIEL, αιτούμενη παράταση ολοκλήρωσης του αρχικού συμβατικού αντικείμενου της σύμβασης, την δαπάνη για την αποκάτασταση των οποίων θα έπρεπε να αναλάβει η ασφαλιστική εταιρία, δεδομένου ότι το έργο ήταν ασφαλισμένο για φυσικές καταστροφές, «έστω και εξαιρετικά σπάνιας εμφάνισης».

Κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Αντιθέτως, με έγγραφο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ στις 12-11-2024 ζητά από την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε να παραδώσει το τμήμα της σύμβασης 635, πρακτικά ολοκληρώνοντάς τη, με το επιχείρημα ότι έπρεπε να επανεκκινήσουν τα δρομολόγια και ο ΟΣΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών, θα δρομολογούσε μελέτες και έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο Δομοκού, με την απαιτούμενη αύξηση της ανθεκτικότητας των υποδομών. Την άποψη αυτή υιοθέτησε και η επιτροπή παραλαβής της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε και ένα μήνα μετά, στις 24-12-2024 υπέγραψε την βεβαίωση περάτωσης εργασιών του έργου, χαρακτηρίζοντας τις μη πραγματοποιηθείσες εργασίες της τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης ως ...μη ουσιώδεις.

Τι είχε απαντήσει ο κ. Σταϊκούρας

Στην απάντησή του ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είχε παραδεχτεί ότι οι ζημιές έχουν αναγνωριστεί από την ΕΡΓΟΣΕ και ότι η ασφαλιστική έπρεπε να πραγματοποιηθεί είτε κατά τη διάρκεια της περιόδου συντήρησης είτε μέσω νέας εργολαβίας, καθώς η κύρια σύμβαση είχε πλέον λήξει.

Ο κ. Κόκκαλης είχε επισημάνει ότι «πλείστες αναφορές και ενστάσεις είχαν γνωστοποιηθεί από υπευθύνους της σηματοδότησης, αλλά το ίδιο το Υπουργείο Μεταφορών και ο ΟΣΕ παρείχαν κάλυψη στην κοινοπραξία, ώστε να ολοκληρωθεί προσχηματικά και τυπικά η εκκρεμής σύμβαση, με σκοπό, αδιαφορώντας για την μη εκτέλεση των έργων αυτών, να παρέχουν την αναγκαία νομιμοφανή κάλυψη στην επιτροπή παραλαβής του έργου από την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, ώστε να υπογραφεί η παράδοση και η παραλαβή του δήθεν έργου και η ολοκλήρωση τύποις μιας σύμβασης».

Το ζήτημα παραδέχτηκε και ο κ. Σταϊκούρας σημειώνοντας πως ο σταθμός του Δομοκού έχει παραληφθεί προς χρήση από τον ΟΣΕ με Πρωτόκολλο Διοικητικής Παραλαβής μέσω διαδοχικών – τμηματικών αποδόσεων σε κυκλοφορία του συνολικού έργου Τιθορέα – Δομοκός. Ο βασικός λόγος που είχε προβληθεί ήταν η ανάγκη άμεσης αποκατάστασης της εμπορευματικής και επιβατικής κυκλοφορίας στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η οποία και ολοκληρώθηκε εντός Δεκεμβρίου 2023.

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως οι ζημίες λόγω «Daniel» και «Elias» προξενήθηκαν όχι μόνον σε εργασίες που εκτελέσθηκαν στο πλαίσιο της Σύμβασης 635, αλλά και σε τμήματα του έργου που είχαν υλοποιηθεί μέσω παλαιότερων εργολαβιών, οι οποίες είχαν ολοκληρωθεί και είχαν παραληφθεί οριστικά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανάδοχος κοινοπραξία θα ήταν υποχρεωμένη να αποκαταστήσει το σύνολο των εργασιών που η ίδια είχε εκτελέσει, και όχι εργασίες οι οποίες δεν αποτελούσαν συμβατικό της αντικείμενο.

Η εν λόγω αποκατάσταση λόγω βλαβών, σύμφωνα με το νόμο, δεν εξαρτάται από την ύπαρξη, ή μη, συμβατικού χρόνου, ώστε να απαιτείται παράταση της σύμβασης.

Οι εργασίες της αποκατάστασης θα μπορούσαν να εκτελεστούν και μετά την 31η Μαΐου 2024, ημερομηνία κατά την οποία έληξε η συμβατική προθεσμία του έργου, και σε κάθε περίπτωση εντός του χρόνου της υποχρεωτικής συντήρησης του έργου.

Θα πρέπει πάντως να επισημανθεί, σύμφωνα και με την ενημέρωση της ΕΡΓΟΣΕ, ότι η παράταση του έργου μετά την 31η Μαΐου 2024, δεν θα μπορούσε να δοθεί χωρίς αίτηση της αναδόχου της κοινοπραξίας, διότι η προβλεπόμενη από το νόμο οριακή προθεσμία είχε ήδη εξαντληθεί, μέσω των παρατάσεων που είχαν χορηγηθεί στο παρελθόν.

Σε κάθε περίπτωση ο κ. Σταϊκούρας είχε διαβεβαιώσει ότι το απαραίτητο ποσό αποκατάστασης καλύπτεται από την ασφάλιση του έργου και θα καταβληθεί στην ΕΡΓΟΣΕ από την ανάδοχο κοινοπραξία μέσω των ασφαλιστηρίων συμβολαίων.

Η ταυτότητα της σύμβασης 635

Η Σύμβαση 635 για το έργο «Υπολειπόμενες εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτηριακών εγκαταστάσεων και κατασκευή της επιδομής των Η/Μ εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων 127 Τιθορέα-Δομοκός» μήκους 110 χλμ με οικονομικό αντικείμενο 374.242.810,48 ευρώ χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ, υπεγράφη το 2013.

Ο συμβατικός χρόνος περαίωσης ήταν 32 μήνες από την υπογραφή της, δηλαδή έως τις 18-08-2016. Η Σύμβαση αυτή έλαβε 11 παρατάσεις και η Συμπληρωματική της Σύμβαση άλλες τρεις παρατάσεις περαίωσης. Η τελευταία παράταση είχε δοθεί στις 06-05-2021 και κάλυπτε διάστημα έως τις 31-01-2022.

Η Συμπληρωματική Σύμβαση 635.1 υπεγράφη μετά την έκδοση της πράξης 814/2020 του Ε΄Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου , στις 05-07-2021 με οικονομικό αντικείμενο 20.362.649,05 ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης 8 μήνες από την υπογραφή της, δηλαδή έως 05-03-2022. Συνολικά έλαβε τρεις παρατάσεις με την τελευταία να λήγει στις 30-06-2023.

Να σημειωθεί ότι όλες οι παρατάσεις δίνονταν «λόγω της μη ύπαρξης αποκλειστικής υπαιτιότητας της αναδόχου σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 48 παρ.8 περ.α΄και 10 εδ.α΄ και 54 παρ.2 και 3 του ν.3669/2008 ...εκτός των ακολούθων εργασιών ...για τις οποίες η ανάδοχος έχει την αποκλειστική ευθύνη για την μη εμπρόθεσμη εκτέλεσή τους», ενώ για όλες έχει δοθεί η σύμφωνη γνώμη της ΕΥΔ/ΕΠΥΜΕΠΕΡΑΑ του Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Διαβάστε ακόμη

Πόσο πιθανό είναι το Ιράν να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ και πώς θα επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία; Ειδικοί στο ethnos.gr

499f750d-f395-48bd-b506-4dadf20c459a.jpg

«Έκρηξη σε 20'»: Τρομαγμένοι και αβοήθητοι οι Έλληνες στο Ισραήλ - «Καμία επικοινωνία με την πρεσβεία»

f10b9cbd-752c-4cb3-b8c9-7c49109bd09e.jpg

Οι ενδοκυβερνητικές βολές για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τους Βορίδη και Αυγενάκη, τα «δυο τρυγόνια» της αποστολής του ΠΝ στη Λιβύη και το παρασκήνιο της επίσκεψης της Λάμψα στον Τατάρ

ea4ec54f-553c-4664-90fd-a74adcd03130.jpg

Σήμερα η μητέρα των μαχών στη Χίο για να σωθούν τα Μαστιχοχώρια - Τι λέει ο πρόεδρος μαστιχοπαραγωγών

f7df56ef-7abc-4af6-8b3d-7b81d0ae379d.jpg