Ανασφάλεια από τα απανωτά ατυχήματα με λεωφορεία στην Αθήνα
Την εφαρμογή ποινικών ρητρών, τις οποίες όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του, περιλαμβάνει η σύμβαση ανάθεσης των 63 λεωφορειακών γραμμώντης δημόσιας συγκοινωνίας της Αττικής σε ιδιώτες, επιστρατεύει ο ΟΑΣΑ σε μια πρώτη αντίδραση ύστερα και από το δεύτερο ατύχημα με οχήματα και προσωπικό της Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών Αττικής σε διάστημα μικρότερο της μίας εβδομάδας.
Υπενθυμίζεται ότι ύστερα από το σοβαρότατο συμβάν της περασμένης Παρασκευής με τη σύγκρουση δύο λεωφορείων στη Βούλα εξαιτίας του οποίου προκλήθηκε ο τραυματισμός δεκάδων επιβατών, το βράδυ της Τετάρτης 9 Ιουλίου στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, ένα λεωφορείο του αναδόχου, ευτυχώς αυτή τη φορά χωρίς επιβάτες, κινήθηκε ακυβέρνητο για περίπου 150 μέτρα, προκαλώντας σημαντικές υλικές ζημιές. Το όχημα, το οποίο είχε δρομολογηθεί στην ίδια γραμμή που συνδέει τη Σαρωνίδα με την Αργυρούπολη (122) ξήλωσε κολώνες φωτισμού, πινακίδες κυκλοφορίας και τελικά σταμάτησε αφού προσέκρουσε σε περίφραξη κτιρίου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 07.07.2025 12:29 «Δούλευε 16 ώρες και έγινε το ατύχημα» - Διαμαρτυρία έξω από τα κεντρικά γραφεία του ΟΑΣΑ από εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίεςΕλλάδα | 10.07.2025 12:53Η ανακοίνωση του ΟΑΣΑ για το «ακυβέρνητο» λεωφορείο στη Βουλιαγμένης: «Ξεκινά η διαδικασία επιβολής ποινικών ρητρών»
Σύμφωνα με μαρτυρίες και βίντεο που κυκλοφόρησε, ο οδηγός φέρεται να είχε αποβιβαστεί προσωρινά, ενεργοποιώντας πιθανότατα το ηλεκτρόφρενο και όχι το μόνιμο χειρόφρενο, όπως σημειώνουν άλλοι οδηγοί. Παρά το γεγονός ότι κυκλοφόρησε πως ο οδηγός κατέβηκε από το λεωφορείο για προσωπική του ανάγκη, άλλοι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να αποβιβάστηκε προκειμένου να κάνει reset στο σύστημα, όπως τους έχει συσταθεί στην περίπτωση που έχουν φωτεινές ενδείξεις προβλήματος στο καντράν. Συμπληρώνουν πως σε διαφορετική περίπτωση δεν είχε λόγο να είναι ανοιχτό το πορτάκι της μπαταρίας.
Ο ΟΑΣΑ ως αναθέτων φορέας της σύβασης δηλώνει ότι έχει ήδη ζητήσει εξηγήσεις από την ανάδοχο εταιρεία, ενώ ενημέρωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως προβλέπεται από τις διαδικασίες παρακολούθησης της σύμβασης.
Στο πλαίσιο της εν εξελίξει διερεύνησης, τόσο από τον ΟΑΣΑ όσο και από τις αρμόδιες ανακριτικές αρχές, ο Οργανισμός ανακοίνωσε ότι έχει ξεκινήσει και τη διαδικασία επιβολής ποινικών ρητρών για πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης. Μένει ωστόσο να φανεί εάν κάτι τέτοιο μπορεί να στοιχειοθετηθεί με βάση τα όσα προβλέπουν οι υπογραφείσες συμβάσεις. Αλλωστε αναφορικά με το συμβάν της περασμένης Παρασκευής ο ίδιος ο ΟΑΣΑ φαίνεται να αποδέχεται τα βαρδιολόγια που παρουσίασε με καθυστέρηση η Κοινοπραξία και σύμφωνα με τα οποία η οδηγός που ενεπλάκη στο τροχαίο δεν είχε δουλέψει περισσότερες από τις ώρες που προβλέπει η εργατική νομοθεσία.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι παρά το γεγονός πως η κυβέρνηση σε προηγούμενα χρόνια και εν μέσω πανδημίας διατράνωνε ότι με την είσοδο των ιδιωτών, οι συγκοινωνίες είναι δημόσιες και ασφαλέστερες, τα απανωτά περιστατικά των τελευταίων ημερών εντείνουν την ανησυχία για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων, αλλά και για τη συνολική ποιότητα του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου.
Να σημειωθεί ότι βάσει των δίδυμων συμβάσεων παραχώρησης των γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής σε ιδιώτες, η οποία υπεγράφη ένα χρόνο πριν, ο ΟΑΣΑ μπορεί να προχωρήσει υπό συγκεκριμένες προυποθέσεις και σε μονομερή λύση της σύμβασης.
Ποινικές ρήτρες δύνανται να επιβάλλονται εις βάρος του αναδόχου, με αιτιολογημένη απόφαση του ΟΑΣΑ, σε περιπτώσεις πλημμελούς εκτέλεσης των όρων της σύμβασης. Αναφέρονται μάλιστα ως παραδείγματα η μειωμένη απόδοση, η μη επίτευξη εγγυημένων μεγεθών, η διακοπή παροχής υπηρεσιών κ.λ.π..
Ειδικότερα μπορούν να επιβάλλονται ποινικές ρήτρες έως 5% χωρίς ΦΠΑ επί της μηνιαίας συμβατικής αξίας των υπηρεσιών, για λόγους μη εκπλήρωσης των όρων της σύμβασης, στις περιπτώσεις που ενδεικτικά αναφέρονται:
• η μη τήρηση κανόνων, κανονισμών και κανονιστικών διατάξεων,
• η διακοπή παροχής υπηρεσιών,
• η αθέτηση όρων υπεργολαβίας,
• η αδυναμία παροχής ορθού τύπου οχήματος ή/και μεγέθους οχημάτων (στόλος),
• η μη έγκαιρη ολοκλήρωση εγκαταστάσεων αμαξοστασίων
• η μη έγκαιρη εγκατάσταση εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ)- Τηλεματικής.
Το σύνολο των ποινικών ρητρών αυτής της περίπτωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% της αξίας της σύμβασης. Το ποσό των ποινικών ρητρών αφαιρείται/συμψηφίζεται από/με την αμοιβή του αναδόχου, ενώ η επιβολή ποινικών ρητρών δεν στερεί από τον ΟΑΣΑ το δικαίωμα να κηρύξει τον ανάδοχο έκπτωτο.
Επιπλέον μπορεί να επιβληθεί penalty σε ποσοστό έως και 10% της ετήσιας αποζημίωσης εάν οι δείκτες έργου και ποιότητας ως προς τον βαθμό ικανοποίησης χρηστών κινηθούν κάτω από το 67%.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι έως και σήμερα ο ΟΑΣΑ καταβάλλει κανονικά το προβλεπόμενο τίμημα για τα δρομολόγια που εκτελούνται αποδεχόμενος στην πράξη την ποιότητα υπηρεσιών της αναδόχου Κοινοπραξίας. Την ίδια στιγμή προσπαθεί με συμβάσεις «μπαλώματα» να καλύψει το κενό που είχε αφήσει στην εξυπηρέτηση ορισμένων γραμμών στη Δυτική Αττική το γεγονός ότι δεν είχε παραληφθεί εγκαίρως το σύνολο των 211 λεωφορείων που θα δρομολογούνταν στις παραχωρηθείσες γραμμές. Η τελευταία τέτοια σύμβαση ύψους 1,56 εκατ. ευρώ λήγει στις 29 Ιουλίου και υπεγράφη τον Απρίλιο προκειμένου να καλυφθούν 13 γραμμές για διάστημα τριων μηνών δεδομένου ότι έως και την περασμένη άνοιξη υπολείπονταν περί τα 30 οχήματα της Κοινοπραξίας.
Στα τέλη του μήνα, πάντως, που κλείνει και ένας χρόνος από την παραχώρηση των γραμμών αναμένεται να αξιολογηθεί η πορεία των συμβάσεων από τις δύο επιτροπές που έχει συστήσει ο ΟΑΣΑ για την παρακολούθηση και τον έλεγχό τους. Υπενθυμίζεται ότι στο διάστημα αυτό η ανάδοχος κοινοπραξία όφειλε να λειτουργεί δύο ολοκληρωμένα και επανδρωμένα αμαξοστάσια, ενώ θα έπρεπε να έχει παραλάβει και το σύνολο των οχημάτων. Οπως σημειώνουν στο «ethnos.gr» συγκοινωνιακές πηγές, εφόσον εντοπιστεί οποιαδήποτε απόκλιση, θα ενεργοποιηθούν οι προβλεπόμενες ρήτρες.
Ο Σαρωνικός φλέγεται: εννιά άνθρωποι νεκροί από τρομοκρατική ενέργεια σε κρουαζιερόπλοιο ανοιχτά της Αίγινας

Ιβάν Σαββίδης: Η αγκαλιά με τον Λουτσέσκου στην Τούμπα και το μήνυμα ενότητας

Ομολογία Ειρήνης Μουρτζούκου: Η «σκιά» για τον Παναγιωτάκη, η επιστολή 33 σελίδων και το σκίσιμο της κατάθεσής της

Πειραιάς: Μεθυσμένος οδηγός παρέσυρε πεζή και πήγε να την εγκαταλείψει - Στο αυτοκίνητο είχε το 6χρονο παιδί του
