ΒΙΝΤΕΟ | Υπογραφές για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, παρουσία Μητσοτάκη. ΒΟΑΚ μέχρη τη Σητεία ζήτησε ο Αρναουτάκης

ΒΙΝΤΕΟ | Υπογραφές για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, παρουσία Μητσοτάκη. ΒΟΑΚ μέχρη τη Σητεία ζήτησε ο Αρναουτάκης

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκης έπεσαν οι υπογραφές για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, στο Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Η ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης θα σημάνει ουσιαστικά και την έναρξη κατασκευής του έργου, που φτάνει σε κόστος τα 3 δις ευρώ στο σύνολό του μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.

“Είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Υπογράφουμε τη σύμβαση για Χανιά – Ηράκλειο, με προαίρεση την Κίσαμο. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην πολυκύμαντη ιστορία αυτού του μεγάλου έργου. Ήδη έχουμε δύο ανοιχτά εργοτάξια που υλοποιούνται έργα από Χερσόνησο έως Άγιο Νικόλαο. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο που προχωρά. Κ. Περιστέρη περιμένω να δούμε τα εργοτάξια και στο Ηράκλειο – Χανιά. Ένας έργο με χρονοδιάγραμμα 5 ετών. Πρέπει να αντιληφθούμε την τεράστια σημασία που έχει το έργο για την Κρήτη”, σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, ενώ αναφέρθηκε και στους κατοίκους της Σητείας, δεσμευόμενος ότι … “Οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητείας θα προχωρήσουν άμεσα”.

“Το 2019 είχα αναφερθεί στα τέσσσερα μεγάλα έργα της Κρήτης που έχουμε στο πλάνο μας να γίνουν. Είχαμε μιλήσει για τον ΒΟΑΚ, για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την υπόλοιπη (ενεργειακή αυτάρκεια του νησιού), τα αρδευτικά έργα που πρέπει να γίνουν στην Κρήτη, να τη θωρακίσουμε δηλαδή ως προς το υδάτινο δυναμικό της και για το αεροδρόμιο στο Καστέλι που προχωράει. Να προσθέσω και το έργο των φοιτητικών εστιών που θα χτιστούν σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. Θα βελτιώσει το πρόβλημα στέγασης των φοιτητών”, πρόσθεσε ο Πρωθυπουργός για τα άλλα μεγάλα έργα στο νησί.

Εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του τμήματος Ηράκλειο - Χανιά του ΒΟΑΚ

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΚΡΗΤΗΣ

«Μεγάλη μέρα η σημερινή, αγαπητέ Πρόεδρε. Μια μέρα με ιδιαίτερους συμβολισμούς, καθώς σήμερα γιορτάζεται και η Ημέρα της Ευρώπης. Της ηπείρου που πήρε το όνομά της από αυτό εδώ το νησί. Και σε αυτόν τον τόπο, 75 χρόνια μετά, εισέρχεται σε τροχιά υλοποίησης το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο, το οποίο βελτιώνει την οδική ασφάλεια, κι Αίρει ένα βασικό εμπόδιο στην προσπάθεια ανάδειξης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων.

Ένα έργο που δεν συνδέει απλώς τους νομούς της Κρήτης, αλλά αλλάζει τον χάρτη της Κρήτης. Ένας οδικός άξονας που φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους, που ενώνει τα κομμάτια ενός παζλ, το οποίο για δεκαετίες έμοιαζε με χαμένο παιχνίδι. Ένας δρόμος που θύμιζε τον γόρδιο δεσμό, ο οποίος λύθηκε, διότι δουλέψαμε, κυρίως όμως διότι συνεργαστήκαμε όλοι μαζί.

Επιτρέψτε μου να πω ότι όλοι οι Κρητικοί μετρούν αντίστροφα μέχρι την ημέρα που ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, η «κοκκαλιά» που θα διατρέχει και τους τέσσερις νομούς, θα παραδοθεί στην κυκλοφορία, συμβάλλοντας καθοριστικά στην παραγωγική και οικονομική ανασυγκρότηση του νησιού.

Οφείλω, όμως, να τονίσω και να επαναλάβω: ο ΒΟΑΚ για την Περιφέρεια Κρήτης ξεκινά από την Κίσσαμο και φτάνει μέχρι τη Σητεία. Και πιστεύω ότι θα δώσετε αυτές τις οδηγίες, ώστε να μπορέσει πραγματικά να γίνει αυτό το έργο. Γιατί πάντα με σεβασμό προς εσάς, κύριε Πρόεδρε, και με ειλικρίνεια, συζητούσαμε. Και νομίζω ότι αυτά τα οποία είχαμε πει και στο γραφείο μου, θα γίνουν πραγματικότητα. Περιμένω τις απαντήσεις σας με την ομιλία σας.

Αυτή είναι η πραγματικότητα και, πάνω σε αυτή την αναμφίβολη ανάγκη, είμαι βέβαιος ότι θα αναζητηθούν και οι απαιτούμενοι πόροι, ικανοποιώντας ένα διαχρονικό αίτημα των Σητειακών, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας του Λασιθίου.

Ομιλία Στ. Αρναουτάκη για υπογραφή ΒΟΑΚ

ΤΟ ΕΡΓΟ

Ανάδοχος του έργου είναι ηΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου αναμένεται να ξεκινήσει μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων μελετών, εγκρίσεων, απαλλοτριώσεων που απαιτούν κάποιους μήνες ενώ θα χρειαστεί και η ανάπτυξη τουλάχιστον τριών εργοταξίων κατά μήκος του υπό κατασκευή τμήματος αλλά και η επάνδρωση του με προσωπικό. Υπολογίζεται πως για το έργο θα απασχοληθούν κατ` ελάχιστον 2.000 άτομα τόσο άμεσα όσο και έμμεσα.

Ας δούμε όμως τι πρόκειται να κατασκευαστεί στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.

Παράκαμψη Χανίων

Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Βαμβακόπουλο, Μουρνιές και Σούδα περιλαμβάνει η παράκαμψη Χανίων. Το έργο έχει κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας.

Σούδα-Καλύβες

Μία σήραγγα μήκους 1,22 χιλιομέτρων και δύο γέφυρες συνολικού μήκους 1,09 χιλιομέτρου περιλαμβάνει το τμήμα Σούδα – Καλύβες. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι στα 11 χιλιόμετρα και το μήκος του παράπλευρου δικτύου υπολογίζεται στα 8,9 χιλιόμετρα. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει 3 ανισόπεδους κόμβους σε Πλατάνι, Απτέρα και Καλάμι.

Καλύβες – Άγιοι Πάντες

Μία σήραγγα μήκους 230 μέτρων και μία γέφυρα 250 μέτρων περιλαμβάνει η χάραξη στο τμήμα Καλύβες – Άγιοι Πάντες. Στο τμήμα προβλέπονται δύο ανισόπεδοι κόμβοι σε Καλύβες και Άγιους Πάντες, καθώς και παράπλευρο δίκτυο 12,9 χιλιομέτρων.

Άγιοι Πάντες-Βρύσες

Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Βάμο και Βρύσες περιλαμβάνει το τμήμα Άγιοι Πάντες – Βρύσες. Στο τμήμα προβλέπεται παράπλευρο δίκτυο μήκους 6,42 χιλιομέτρων.

Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο

Πέντε σήραγγες μήκους 4,59 χιλιομέτρων και 8 γέφυρες μήκους 2,23 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα του ΒΟΑΚ, Βρύσες – Πετρές – Ατσιπόπουλο. Για το τμήμα προβλέπονται πέντε ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων δύο στη Γεωργιούπολη, μία στην Επισκοπή και δύο στο Γεράνι.

Παράκαμψη Ρεθύμνου

Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Ατσιπόπουλο, Τυμπάκι και Αμάρι περιλαμβάνει η νέα παράκαμψη Ρεθύμνου. Το έργο έχει ήδη κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας.

Εξάντης-Φόδελε-Ληνοπεράματα

Συνολικά 5 σήραγγες μήκους 3,19 χιλιομέτρων και 18 γέφυρες μήκους 3,08 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα Εξάντης-Φόδελε -Λινοπεράματα. Οι ανισόπεδοι κόμβοι είναι συνολικά 8 και συγκεκριμένα σε Εξάντη, Μπαλί, Αλμυρίδα, 2 στις Σίσσες, στο Φόδελε, στην Αγία Πελαγία και στο Παλαιόκαστρο. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 36,18 χιλιόμετρα, ενώ το παράπλευρο δίκτυο ξεπερνά τα 35 χιλιόμετρα.

Λινοπεράματα – Γούρνες

Δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο, θα είναι ο δρόμος από τα Ληνοπεράματα έως και τις Γούρνες. Η μελέτη προβλέπει συνολικά 8 ανισόπεδους κόμβους σε Ληνοπεράματα, Γάζι, οδό Μεσαράς, λεωφόρο Παπαναστασίου, Κατσαμπά, Αερο- δρόμιο, Καρτερό και Ανώπολη, ο οποίος θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του δικτύου.

Γούρνες – Χερσόνησος

Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Γούρνες, νέο Διεθνές Αεροδρόμιο και Καστέλι, περιλαμβάνει η χάραξη από τις Γούρνες ως και τη Χερσόνησο. Η νέα χάραξη θα διαθέτει επίσης δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας.

Η ακτινογραφία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης

Συνολικά 47 ανισόπεδοι κόμβοι υπολογίζεται ότι θα κατασκευαστούν ενώ θα υπάρχει σύνδεση τόσο με τα λιμάνια αλλά και τα αεροδρόμια Καστελλίου και Χανίων. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή περίπου 15 σηράγγων και πολλών γεφυρών αλλά και άνω και κάτω διαβάσεων.

Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο είναι μήκους 157 χιλιομέτρων και ανάδοχος του έργου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Είναι το σημαντικότερο τμήμα καθώς σε αυτή τη διαδρομή εξυπηρετείται πάνω από το 60% του συνολικού πληθυσμού του νησιού, λιμάνια, βιομηχανικές περιοχές και αεροδρόμια και φυσικά τουριστικοί προορισμοί.

Το δεύτερο τμήμα είναι το Χερσόνησος-Νεάπολη. Το έργο μήκους 22,4 χλμ. Το σχήμα που αναλαμβάνει το έργο αποτελείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και AKTOR. Το κόστος του έργου φτάνει τα 350 εκατ. ευρώ. Τα έργα προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς όπου έχουν συντελεστεί απαλλοτριώσεις και πιθανολογείται ότι θα μπορέσει να ολοκληρωθεί την επόμενη διετία.

Το τρίτο τμήμα είναι το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Τα έργα έχει αναλάβει η AKTOR και θεωρείται σήμερα το πιο προχωρημένο από τα τρία τμήματα. Αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις η ολοκλήρωση του δύναται να πραγματοποιηθεί την επόμενη διετία.

Η βασική πρόκληση στην κατασκευή του ΒΟΑΚ σε όλα τα τμήματα είναι πως θα γίνεται κατασκευή στην εν λειτουργία εθνική οδό, -όπως έγινε στο Κόρινθος-Πάτρα- όπου δεν υπάρχει νέα χάραξη. Αυτό σημαίνει πως κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα υπάρχουν συνεχείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την υλοποίηση του έργου.

Όπως έχει επίσης ανακοινωθεί θα υπάρξουν και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον δρόμο προκειμένου να αυξηθούν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας.

Για την Ελλάδα ο ΒΟΑΚ είναι η τελευταία εκκρεμότητα στις μεγάλες οδικές υποδομές. Με την πλήρη λειτουργία του από ένας άξονας καρμανιόλα που είναι σήμερα θα μεταβληθεί σε ένα ασφαλή, σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο. Προσδοκάται η κάθετη μείωση σε θανάτους και τροχαία ατυχήματα και μεγάλη αύξηση στην οδική ασφάλεια, συμβάλλοντας στην βελτίωση των επιδόσεων της χώρας στον συγκεκριμένο τομέα.