Παγωμάρα και οργή για τις μεθοδεύσεις αξιοποίησης του «Νίκος Καζαντζάκης» ερήμην Δήμου Ηρακλείου και τοπικής κοινωνίας

Προβληματισμός επικρατεί στους τοπικούς φορείς και την τοπική κοινωνία στο Ηράκλειο, αναφορικά με την τύχη της αξιοποίησης του χώρου στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», η οποία - υπάρχει πλέον κίνδυνος ότι - θα γίνει ερήμην της τοπικής κοινωνίας!

Μετά τις προ μηνών “ντρίπλες” του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών, ο οποίος από τα έδρανα της Βουλής απέφυγε να απαντήσει με καθαρό τρόπο αν προτίθεται το υπουργείο να αποδεχτεί την πρόταση του Δήμου Ηρακλείου για την ανάπλαση της έκτασης του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, έσκασε ως κεραυνός εν αιθρία η είδηση ότι έχουν ήδη ξεκινήσει διαδικασίες αξιοποίησης της έκτασης υπό τη σκέπη του ΤΑΙΠΕΔ!

Όπως έγινε γνωστό, ο φάκελος της αξιοποίησης της έκτασης των 3.500 στρεμμάτων που καταλαμβάνει το σημερινό αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει περάσει πλέον στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ. Και μάλιστα βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της ομάδας ωρίμανσης έργων του Ταμείου, έναν νέο μηχανισμό που δημιουργήθηκε εσχάτως με αντικείμενο την προώθηση έργων του Δημοσίου, ύψους 2 δισ. ευρώ!

Η είδηση έχει προκαλέσει αγανάκτηση στους κατοίκους της πόλης, ενώ και οι φορείς κάθονται σε “αναμμένα κάρβουνα”, περιμένοντας να λάβουν κάποιου είδους ενημέρωση από τους επίσημους φορείς, πριν προχωρήσουν σε οποιουδήποτε είδους αντιδράσεις. Ωστόσο η τοπική κοινωνία με μια φωνή θα πει “κάτω τα χέρια από το αεροδρόμιο”.

Η έκταση του αεροδρομίου είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον του Ηρακλείου, αφού αποτελεί την κατεξοχήν διέξοδο ανάπτυξης της πόλης και πολεοδομικής “αναπνοής” της και μπορεί να προσφέρει σημαντικές χρήσεις κοινής ωφέλειας παράλληλα, προσφέροντας πολύπλευρα στην τοπική κοινωνία. Ωστόσο η εκμετάλλευση μέσω ΤΑΙΠΕΔ και με… απούσα την τοπική κοινωνία μπορεί να σημάνει μια πλήρη αλλαγή πλάνων, στην κατεύθυνση ξεκάθαρα εμπορικών και ωφελιμιστικών εκμεταλλεύσεων, που δεν εξασφαλίζουν σε καμία περίπτωση τα συμφέροντα των κατοίκων της πόλης.

Έντονος προβληματισμός

Η είδηση έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό σε τοπικό επίπεδο, ενώ ήδη καταγράφονται οι πρώτες αντιδράσεις, με χαρακτηριστική την κοινή παρέμβαση των τριών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου. Ο προβληματισμός και οι αντιδράσεις είναι εύλογες για τους εξής προφανείς και απλούς λόγους:

- Πρώτος λόγος: Και μόνο το ότι το θέμα έχει “φύγει” από τα κυβερνητικά χέρια και έχει περάσει στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ (έστω και στον μηχανισμό αυτό της Ομάδας Ωρίμανσης Έργου) δε φαντάζει ως καλή εξέλιξη για το κατά πόσον θα εισακουστούν τα “θέλω” του Δήμου Ηρακλείου - που, σημειωτέον, κατέχει το 1/3 της έκτασης (!) - των υπόλοιπων τοπικών φορέων και της τοπικής κοινωνίας. Το Ταμείο Αξιοποίησης της Περιουσίας του Δημοσίου έχει άλλη λογική, δεν έχει πολιτικά αντανακλαστικά, ούτε την ίδια διάθεση διαβούλευσης.

- Δεύτερος λόγος: Έχουμε μια κομβική απόφαση για την εκκίνηση των διαδικασιών αξιοποίησης του χώρου του αερολιμένα “Ν. Καζαντζάκης”, χωρίς κάποια ενημέρωση ή διαβούλευση με τους εδώ φορείς, και πρωτίστως τον εκ των συνιδιοκτητών της έκτασης Δήμο Ηρακλείου. Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μοιάζει να έχει αγνοηθεί επιδεικτικά ο Δήμος Ηρακλείου, την ώρα μάλιστα που έχει βάλει μπρος την εκπόνηση ειδικού χωρικού σχεδίου για την περιοχή του αεροδρομίου και έχει υποβάλει στα συναρμόδια υπουργεία σχετική πρόταση, που προβλέπει συνδυαστική αξιοποίηση της μεγάλης έκτασης, με χώρους πρασίνου, τουριστικές κατοικίες, τεχνολογικά επιχειρηματικά πάρκα, εμπορικές εκθέσεις και ζώνες οικιστικής δραστηριότητας.

- Τρίτος λόγος: Με βάση τις επίσημες ανακοινώσεις, η Ομάδα Ωρίμανσης Έργων του ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει να προωθήσει όχι σχέδια αξιοποίησης περιουσίας, αλλά έργα εκ μέρους του Δημοσίου συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ. Εδώ το ερώτημα είναι προφανές: Για ποια έργα ακριβώς μιλάμε στην έκταση των 3.500 στρεμμάτων του αεροδρομίου Ηρακλείου; Υπάρχουν σχέδια και έργα στα “σκαριά” από πλευράς κυβέρνησης εν κρυπτώ και δεν το γνωρίζει κανείς, σε τοπικό τουλάχιστον επίπεδο; Και πώς γίνεται να υπάρχουν σχεδιαζόμενα έργα, από τη στιγμή που είμαστε στην αρχή των προετοιμασιών αξιοποίησης της έκτασης, ενόψει του “λουκέτου” σε μια 5ετία από σήμερα του “Ν. Καζαντζάκης” (όταν με το καλό λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος); Πόσω, δε, μάλλον όταν δε φαίνεται να έχει καν ξεκαθαρίσει ακόμα το τοπίο ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς!

Πολλές οι απορίες και οι προβληματισμοί. Και αναμένονται, αν μη τι άλλο, με ενδιαφέρον απαντήσεις από πλευράς κυβέρνησης, όπως και αντιδράσεις από τον Δήμο Ηρακλείου, την Περιφέρεια Κρήτης και τους υπόλοιπους τοπικούς φορείς.

ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ

Η επερώτηση των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου

Την απόφαση της κυβέρνησης της Ν.Δ. να εντάξει το αεροδρόμιο Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης” στο ΤΑΙΠΕΔ, ερήμην του Δήμου Ηρακλείου και των τοπικών φορέων, αναδεικνύουν με ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο αν. τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, και οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ηρακλείου Σωκράτης Βαρδάκης και Νίκος Ηγουμενίδης, με τη συνυπογραφή του τομεάρχη Νίκου Παππά και 12 ακόμα βουλευτών.

Όπως αναφέρεται στην ερώτηση, «σύμφωνα με δηλώσεις του εντεταλμένου συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ (13/9/2021), τον Οκτώβριο αναμένεται να εγκριθεί ο κατάλογος με τα πρώτα έργα που θα ενταχθούν στις διαδικασίες της Μονάδας Ωρίμανσης Έργων του Ταμείου. Περιγράφοντας αυτά τα έργα, ο Π. Σταμπουλίδης συμπεριέλαβε και την έκταση του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, ερήμην του Δήμου Ηρακλείου, παρά το ότι αποτελεί νομέα και κύριο του μεγαλύτερου μέρους αυτής της έκτασης. Ταυτόχρονα, η δήλωση αυτή διαψεύδει πανηγυρικά ακόμα και τον ίδιο τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, που σε επανειλημμένα ερωτήματα εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έχει διαβεβαιώσει ότι, για την εκμετάλλευση του ακινήτου, θα γίνει σεβαστή η άποψη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας για τη μορφή και τον χαρακτήρα της εκμετάλλευσης».

Οι βουλευτές ρωτούν:

1) «Προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στη μελετητική ωρίμανση και στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την εκμετάλλευση του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” μέσω ΤΑΙΠΕΔ;

2) Ποια είναι η μορφή και ο χαρακτήρας της εκμετάλλευσης που προωθεί η κυβέρνηση για την έκταση του πρώην αεροδρομίου;

3) Με ποιον τρόπο σκοπεύει να εμπλέξει τον Δήμο Ηρακλείου στον σχεδιασμό της αξιοποίησης της έκτασης;».

(Φωτογραφία Αρχείου IN TIME)