Έκθεση Επιχειρηματικού Σχεδίου για την Μαρίνα Αγίου Νικολάου-Η μελέτη προτείνει εύρος αυξήσεων που σε ορισμένες κατηγορίες ξεπερνούν το 100%!

Με τηλεδιάσκεψη επικοινώνησε το Δ.Σ. της ΔΑΕΑΝ, το οποίο συνήλθε εκτάκτως ώστε να ενημερωθεί επί του περιεχομένου της «Έκθεσης Επιχειρηματικού Σχεδίου». Τη συνέταξε η «OCTANE Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε.» για λογαριασμό της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρείας και αφορά την ίδια την ΔΑΕΑΝ, την τιμολογιακή πολιτική που θα πρέπει να εφαρμόσει ώστε να παραμείνει βιώσιμη, ανταγωνιστική και να αναπτυχθεί περαιτέρω.
Οι μελετητές ανέλυσαν την υφιστάμενη δραστηριότητα και τη στρατηγική πωλήσεων της Μαρίνας Αγ. Νικολάου, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέλαβαν από την εταιρεία, προέβησαν στη συνέχεια στην ανάλυση της αγοράς και του εξωτερικού περιβάλλοντος λαμβάνοντας υπ’ όψιν αντίστοιχα στοιχεία από άλλες «ανταγωνιστικές» μαρίνες της χώρας και κατέληξαν στη διαμόρφωση Επιχειρηματικού Σχεδίου, το οποίο παρουσίασαν στα μέλη του Δ.Σ. της ΔΑΕΑΝ.
Η μελέτη προτείνει συγκεκριμένο εύρος αυξήσεων που σε ορισμένες κατηγορίες και περίοδο του χρόνου ξεπερνούν το 100%! Μέχρι σήμερα η Μαρίνα Αγίου Νικολάου επιδιώκοντας την εφαρμογή «κοινωνικής πολιτικής» έχει υιοθετήσει ένα κυκεώνα εκπτώσεων στο αρχικό τιμολόγιό της ή στηριζόμενη σε μη καθαρή επιχειρηματική βάση λειτουργίας αν και Ανώνυμη (κερδοσκοπική) Εταιρεία, οικειοθελώς υποτιμολογεί τις υπηρεσίες που προσφέρει. Όμως, με βάση την αξιολόγηση και της παρουσιαζόμενης μελέτης η αξία των υπηρεσιών αυτών μπορεί να τιμολογηθεί πολύ παραπάνω. Η πολιτική αυτή, όμως, μέχρι σήμερα, κρατά καθηλωμένους τους ετήσιους τζίρους της ΔΑΕΑΝ, που, αν δεν ετύγχανε μιας πολύ προσεκτικής και συνετής διαχείρισης, ενδεχομένως να είχε καταστεί προβληματική, με ό,τι μπορεί να σημάνει αυτό για μια Α.Ε…
Στην τιμολόγηση των υπηρεσιών της μαρίνας, η μελέτη λαμβάνει ως βάση τα τιμολόγια αντίστοιχου προφίλ μαρίνων της χώρας, με πρώτη τη μαρίνα Καλαμάτας, αν και η διοίκηση της ΔΑΕΑΝ ζήτησε από τους μελετητές να λάβουν υπ’ όψιν τους και τιμολόγια ανταγωνιστικών μαρίνων από γειτονικές χώρες απ’ όπου η μαρίνα Αγίου Νικολάου προσελκύει πελάτες με σκάφη.
Η επεξεργασία και η ανάλυση του Επιχειρηματικού Σχεδίου δεν έκλεισε με τη συγκεκριμένη παρουσίαση, μπορεί να παραμείνει ανοιχτή, ώστε να συμπεριλάβει και επιλογές και κατευθύνσεις που θα δοθούν ενδεχομένως από τη νέα διοίκηση της ΔΑΕΑΝ, ώστε να αξιοποιήσει το εργαλείο αυτό, στο σχεδιασμό που θα κάνει για την επόμενη δημοτική περίοδο.
Αναθεώρηση προς τα πάνω
Ο απερχόμενος Πρόεδρος της ΔΑΕΑΝ Μιχ. Φαρσάρης είπε στην ΑΝΑΤΟΛΗ ότι μια πρόταση για αύξηση 50% του τιμολογίου δεν είναι εύκολη απόφαση προς εφαρμογή, παρ’ όλο που το 60% των πελατών της μαρίνας είναι αλλοδαποί. Εντούτοις, υπάρχει και ένα 30%-40% ντόπιων χρηστών της μαρίνας, γι’ αυτό και η επόμενη διοίκηση της ΔΑΕΑΝ θα πρέπει να το επεξεργαστεί βαθύτερα και να αποφασίσει αν θέλει να εφαρμόσει αυτό το επιχειρηματικό σχέδιο. Σίγουρα το τιμολόγιο της μαρίνας χρειάζεται αναθεώρηση προς τα πάνω, λόγω και πληθωρισμού, αφαίρεση των πολλαπλών εκπτώσεων που και νομικά είναι προβληματικές, τώρα που υπάρχει και μια σοβαρή ανάλυση, όπως αυτή η μελέτη, ώστε να μην κατηγορηθεί η διοίκηση ότι είναι αδικαιολόγητη.
Ο κ. Φαρσάρης επεσήμανε επίσης ότι το επιχειρηματικό σχέδιο θα πρέπει να μας δείξει το περιθώριο κέρδους σήμερα και στο μέλλον, εφαρμόζοντας τις προτεινόμενες αυξήσεις. Έτσι θα φανεί ότι δουλεύουμε με πολύ χαμηλό περιθώριο και στην ουσία, οι παραλίες, τις οποίες διαχειρίζεται η ΔΑΕΑΝ, επιδοτούν και διατηρούν βιώσιμη τη δημοτική εταιρεία, τόνισε ο πρόεδρος της ΔΑΕΑΝ.
Ουσιαστικά, τις αποφάσεις που αφορούν την εξέλιξη και προοπτική ανάπτυξης των υποδομών της μαρίνας και ως εκ τούτου του εμπλουτισμού και αναβάθμισης των υπηρεσιών που προσφέρει η μαρίνα Αγίου Νικολάου, μετατίθεται στην επόμενη διοίκηση την οποία θα ορίσει η νέα δημοτική αρχή, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Οι αποφάσεις αυτές συνδέονται με τις επενδύσεις που σκοπεύει να κάνει στο τουριστικό ακίνητο, σταθμίζοντας και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί και από το γεγονός αν επιτευχθεί η παράταση της παραχώρησης της μαρίνας στο Δήμο μέχρι το 2050…
Οι αδυναμίες
Όπως επισημάνθηκε η παραχώρηση από τον ΕΟΤ του τουριστικού ακινήτου της μαρίνας (έκτασης 26 στρεμμάτων χερσαίας ζώνης και 42 στρέμματα θαλάσσιας ζώνης, με 239 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών μήκους έως 30 μ.) στο Δήμο Αγίου Νικολάου, βάσει της σύμβασης που είναι σε ισχύ λήγει το 2040, αλλά προβλέπεται ως όρος η δυνατότητα μετά από διαπραγμάτευση η χρονική παράταση της παραχώρησης για άλλα 10 χρόνια. Από το 2012 η μαρίνα έχει ενταχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ ως στοιχείο ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου.
Σήμερα παραμένει μία από τις μεγαλύτερες μαρίνες της Κρήτης και της ευρύτερης περιοχής. Είναι τοποθετημένη εντός της πόλης του Αγίου Νικολάου, η οποία αποτελεί πόλο έλξης με ποικίλες δραστηριότητες. Είναι δε η μοναδική μαρίνα στην ευρύτερη περιοχή που διαθέτει χώρους για διαχείμαση σκαφών, αλλά και το εύρος των συγκεκριμένων υπηρεσιών, που της προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τη δυνατότητα αναθεώρησης του τιμολογίου της προς τα πάνω.
Ως αδύναμα στοιχεία, από τη μελέτη, επισημαίνονται τα εξής:
– Χαμηλά επίπεδα τιμολόγησης στον ελλιμενισμό και τη διαχείμαση σκαφών σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
– Μη αποτελεσματική οικονομικά και αλλά και λειτουργικά πολιτική εκπτώσεων
– Προβληματική συνεργασία με τον διαχειριστή ανελκύσεων/καθελκύσεων
– Ανεκμετάλλευτη εμπορικά χερσαία ζώνη, με έλλειψη καταστημάτων και παροχών Εστίασης.
Η Κρήτη δεν ενδείκνυται για δρομολόγια τουριστικών σκαφών, λόγω περιορισμένου αριθμού λειτουργικών μαρίνων.
– Μεγάλες αποστάσεις προς μαρίνες άλλων νησιών, όπως στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.
– Μέρος της πελατείας μπορεί να στραφεί σε νέες μαρίνες (όπως Elounda Hills, Αγιά Φωτιά Σητείας κλπ.)
– Σημαντικό ύψος πληθωρισμού, το οποίο επιβαρύνει τα έξοδα και δημιουργεί αστάθεια στις αγορές.
Τα θετικά
Στα θετικά, επισημαίνονται, μεταξύ άλλων ότι: Οι τουριστικές τάσεις είναι πολύ θετικές για την περιοχή του Νότιου Αιγαίου και της Κρήτης. Η Κρήτη είναι ένας σημαντικός δημοφιλής
προορισμός, όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στη Μεσόγειο. Η τουριστική κίνηση αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.
– Η εγγύτητα της μαρίνας στο τοπικό Διεθνές Αεροδρόμιο του νησιού είναι επίσης ένα σημαντικό πλεονέκτημα που θα μπορούσε να ενισχύσει τις δυνατότητες της νέας μαρίνας. Οι διεθνείς αφίξεις αναμένεται να αναπτυχθούν περαιτέρω και με την ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.
Στο επιχειρηματικό σχέδιο ελήφθησαν υπ’ όψιν το σχεδιαζόμενο επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΑΕΑΝ στη μαρίνα, η διαμόρφωση τιμοκαταλόγου για υπηρεσίες ελλιμενισμού, υποστηρικτικές υπηρεσίες και εμπορικές χρήσεις εγκαταστάσεων, η διαμόρφωση παραδοχών για έσοδα και κόστους λειτουργίας και η διαμόρφωση σεναρίων για έσοδα και λειτουργικό κόστος βάσει συγκεκριμένων, συμφωνημένων με τη διοίκηση, παραμέτρων κλπ.
Η προώθηση
Η ΔΑΕΑΝ για τη μαρίνα του Αγίου Νικολάου, όπως διαπιστώνει η μελέτη, εφαρμόζει την τρέχουσα στρατηγική για την προώθηση πωλήσεων και ενημέρωση, ώστε να καταστήσει τη μαρίνα έναν προορισμό διεθνούς εμβέλειας. Συγκεκριμένα, προωθεί τη μαρίνα με:
– Το website του ομίλου, όπου ενδιαφερόμενοι κάνουν κράτηση για λιμενικές υπηρεσίες απευθείας μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του τουριστικού λιμένα της ΔΑΕΑΝ. Συμπληρωματικά, στον ιστότοπο υπάρχουν διαθέσιμα τηλέφωνα και email επικοινωνίας.
– Παραγωγή έντυπου διαφημιστικού υλικού και καταχωρήσεις στον Τύπο.
– Marketing μέσω των social media όπου υπάρχουν διαθέσιμα προφίλ για ενημέρωση στο Facebook και στο Instagram.
– Διαδικτυακής πλατφόρμας για διαφήμιση της μαρίνας αξιοποιώντας κανάλια πωλήσεων από πλατφόρμες που ανήκουν στον κλάδο της ιστιοπλοΐας όπως το Sammyacht.com, Seasy.com, MarinaReservation.com όπου εμφανίζεται η Μαρίνα Αγίου Νικολάου. Συμπληρωματικά ενημέρωση γίνεται και από αντίστοιχες πλατφόρμες όπως το Navily για τα χαρακτηριστικά της Μαρίνας καθώς και εμφάνιση σχολίων από την κοινότητα.
– Διοργάνωση εκδηλώσεων και λοιπών δραστηριοτήτων σχετικών με την ναυσιπλοΐα, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
– Συνεργασία με φορείς και εταιρείες του χώρου του yachting και της κρουαζιέρας για περαιτέρω προώθηση της Μαρίνας αλλά και ευρύτερα της περιοχής του Αγίου Νικολάου
Η τιμολογιακή πολιτική της μαρίνας, όπως αναφέρθηκε, παραμένει αμετάβλητη από το 2019, ενώ μέσα στο 2023 υπήρξαν ορισμένες αλλαγές στις τιμολογήσεις υπηρεσιών. Για το έτος 2023 εφαρμόστηκε αναπροσαρμογή της τιμολόγησης ανοδικά κατά 5% μεσοσταθμικά.
ΝΙΚΟΣ ΤΡΑΝΤΑΣ