«Μια ακραία προχειρότητα που φτάνει στα όρια του επικίνδυνου»

Μία ακόμη ηχηρή «ήττα» για τη δημοτική μας Αρχή - την τέταρτη κατά σειρά - επιφύλασσε η τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε τη Δευτέρα 30/12/2019.

Η εισήγησή της για την έγκριση της τρίτης παράτασης της σύμβασης για τα μίνι μπας (που μόνο ως περιγραφόταν στις προδιαγραφές τής σύμβασης τέτοια δεν ήταν επί δύο χρόνια, αλλά από τον ήδη υπάρχοντα στόλο) «πέρασε» με μόλις 15 θετικές ψήφους, ενώ απορρίφθηκε, είτε με λευκή είτε με αρνητική ψήφο, από όλες σχεδόν τις άλλες παρατάξεις, με έντονα μάλιστα επικριτικές παρατηρήσεις. Η απόφαση είναι η 514/2019 που δημοσιεύουμε.

Έτσι, στην ουσία η εισήγηση απορρίφθηκε από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, αφού, όπως διαπιστώθηκε, ήταν πρόχειρη, παράνομη, προκλητική και γενικά “έμπαζε” από παντού…

Για του λόγου το αληθές, θα επικαλεστούμε τον χαρακτηρισμό που έδωσε ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης, ψηφίζοντας «λευκό» στην εισήγηση, ο οποίος τη χαρακτήρισε ως μια «ακραία προχειρότητα που φτάνει στα όρια του επικίνδυνου».

Όποιος αμφισβητεί, ας προστρέξει στο https://www.youtube.com/watch?v=M8ALPYpZt3Y και θα τον ακούσει να εκφράζεται ζωντανά στο 53ο λεπτό τού βίντεο…

Η εισήγηση λοιπόν τελικά “πέρασε”, όπως είπαμε, με μόλις 15 ψήφους από τις 49, κάτι που καθιστά αμφίβολη τη νομιμότητά της.

Και βεβαίως η απόφαση δεν πήγε μεν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση για έλεγχο νομιμότητας, αλλά παραμένει ανοικτό το θέμα του ελέγχου νομιμότητάς της - είτε η περίπτωση καταγγελίας (που δεν την βλέπουμε), είτε του κατασταλτικού ελέγχου - μετά από τον οποίο όμως εκτιμούμε πως πολλοί… θα την πληρώσουν. Δεν πήγε βέβαια νομίμως, σύμφωνα με τις ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις, ως απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου που δεν εμπίπτει στον υποχρεωτικό έλεγχο αλλά μόνο στον αυτεπάγγελτο.

Υπάρχουν όμως και άλλα πολλά θέματα που αφορούν την υπόθεση για τα μίνι μπας, τα οποία θα πρέπει να τύχουν μιας προσεκτικότερης μελέτης.

Η εισήγηση και η προχειρότητα στη διαχείριση

Η εισήγηση στην τελευταία συνεδρίαση του 2019 του Δημοτικού Συμβουλίου αφορούσε στην τρίτη κατά σειρά επέκταση της αρχικής σύμβασης απευθείας ανάθεσης για τα μίνι μπας που κυκλοφορούν στο παραλιακό, κυρίως, μέτωπο της πόλης με δωρεάν εισιτήριο.

Η αρχική σύμβαση με το ΚΤΕΛ εγκρίθηκε με την 800/2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αφορούσε σε ποσό 565.528 ευρώ, για διάστημα ενός χρόνου, από τον Ιανουάριο μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2018.

Ο λόγος ήταν η διευκόλυνση της κυκλοφορίας λόγω των εργασιών ανάπλασης στη λεωφόρο Δικαιοσύνης.

Η πρώτη επέκταση της σύμβασης για 6 μήνες (αφού καθυστερούσαν τα έργα στη Δικαιοσύνης) έγινε με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης και με λήξη χρόνου την 30ή/6/2019.

Η δεύτερη επέκταση της σύμβασης για 6 ακόμη μήνες και με την ίδια δικαιολογία έγινε και πάλι με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, με την 514/2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Και ακριβώς μία ημέρα πριν λήξει και η δεύτερη παράταση, στις 30/12/2019 δηλαδή, ο κ. αντιδήμαρχος Τεχνικών ζήτησε από το Σώμα την έγκριση και μιας… τρίτης παράτασης της σύμβασης, τρίμηνης αυτή τη φορά, και πάλι με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης και πάλι επειδή τα έργα στη Δικαιοσύνης καθυστερούν…

Το… παρατέντωσαν το θέμα, δε νομίζετε; Και τι καθυστερούν, αφού έχουν προς το παρόν βαλτώσει πλήρως;

Έτσι δικαιολογούνται απόλυτα τόσο οι αρνητικές, όσο και οι λευκές ψήφοι στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Η αιτιολογία για τα μίνι μπας

Όπως αναφέραμε, η αιτιολογία για την πρώτη σύμβαση, με την οποία ο Δήμος θα “πλήρωνε” από ίδια έσοδά του το ΚΤΕΛ για την κυκλοφορία των μίνι μπας, ήταν οι ανατροπές και τα προβλήματα που θα έφερνε στην κυκλοφορία των λεωφορείων του ΚΤΕΛ το έργο της ανάπλασης της οδού Δικαιοσύνης, για όσο χρόνο χρειαζόταν η κατασκευή του έργου.

Τώρα, όμως, που το έργο όπως φαίνεται “τραβάει” χρονικά πολύ, αφού με “διαπαραταξιακή” συναίνεση οι επεμβάσεις στον “σταυρό” για την ολοκλήρωσή του θα πάνε μετά το καλοκαίρι 2020 (!), είναι αμφίβολη έως και επικίνδυνη η διατήρηση της ίδιας σύμβασης για τόσο μεγάλο διάστημα.

Τι έκανε λοιπόν η Λότζια; “Σαλαμοποίησε” τον εκτιμώμενο χρόνο μέχρι την περάτωση του έργου της Δικαιοσύνης και πήρε μια προσωρινή παράταση 3 μηνών μέχρι 31/3/2020.

Και μετά; Μετά τη λήξη του τριμήνου, θα ζητήσει προφανώς και νέα παράταση και τότε θα… αρχίσουν τα όργανα.

Αδικία και άνιση μεταχείριση

Πολλοί Ηρακλειώτες, εντωμεταξύ, διαμαρτύρονται για την άνιση μεταχείριση και την «αδικία» σε βάρος τους, αφού ο Δήμος «πληρώνει» από τα δικά του έσοδα μόνο τα δρομολόγια των μίνι μπας που κυκλοφορούν στο παραλιακό κυρίως μέτωπο της πόλης (δυτικά και ανατολικά) με δωρεάν εισιτήριο, ενώ οι δημότες που διαμένουν στις άλλες περιοχές της πόλης υποχρεούνται να πληρώνουν το εισιτήριο όπως παλιά.

Και καλά, αν αυτή η «μεροληπτική» μεταχείριση θα ήταν μόνο για ένα χρόνο, όπως ανακοινώθηκε αρχικά, θα ήταν ίσως ανεκτή. Αλλά το να συνεχίζεται για τρία χρόνια και μάλιστα χωρίς να φαίνεται στον ορίζοντα η λήξη της, τότε το πράγμα καταντά πολιτικά και οικονομικά απαράδεκτο.

Νέα δαπάνη και προς τον ΟΛΗ

Στα πολλαπλά λοιπόν προβλήματα που υπάρχουν στην υπόθεση των μίνι μπας, έρχεται να προστεθεί και αυτό του τιμολογίου που έκοψε ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ύψους 30.000 ευρώ (!), που σχετιζόταν με το μίσθωμα του χώρου στάθμευσης για όσα αυτοκίνητα σταθμεύουν στο λιμάνι και οι ιδιοκτήτες τους χρησιμοποιούν τα μίνι μπας.

Και όταν λέμε τιμολόγιο του ΟΛΗ, θα πρέπει να γνωρίζουν οι αρμόδιοι ότι, σε περίπτωση μη εξόφλησής του, θα ακολουθήσει η βεβαίωση της οφειλής στην Οικονομική Εφορία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ένας απλός συλλογισμός

Έχουμε λοιπόν μέχρι σήμερα τα ακόλουθα δεδομένα: Για την κατασκευή του έργου ανάπλασης στη λεωφόρο Δικαιοσύνης, συνολικού κόστους κατά τη σύμβαση 1,62 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ο Δήμος Ηρακλείου έχει επιβαρυνθεί μέχρι σήμερα ποσό 1,13 εκατ. ευρώ (δύο χρόνια επί 565 χιλιάδες ευρώ) για την αποζημίωση των δρομολογίων των μίνι μπας, και ήδη έχει αναλάβει την υποχρέωση να καταβάλει άλλες 140 χιλιάδες ευρώ για το πρώτο τρίμηνο 2020, χωρίς να διαφαίνεται το τέλος αυτής της ιστορίας! Προσθέτοντας για την ώρα και άλλες 30 χιλιάδες ευρώ για μίσθωμα χώρου στον ΟΛΗ!

Δηλαδή, για ένα έργο ανάπλασης στο κέντρο της πόλης που θα κοστίσει 1,62 εκατ. ευρώ, ο Δήμος καταβάλλει άλλα τόσα για δύο δρομολόγια των μίνι μπας;

Μήπως η ιστορία έχει καταντήσει καταχρηστική; Ή μήπως ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης έχει δίκιο όταν τη χαρακτηρίζει ως μια «ακραία προχειρότητα που φτάνει στα όρια του επικινδύνου»;