Έρχονται κι άλλοι ιδιώτες στα λεωφορεία - Νέο διαγωνισμό προϋπολογισμού 474 εκ. ευρώ ετοιμάζει ο ΟΑΣΑ
Σε έως και διπλασιασμό των λεωφορειακών γραμμών της Αττικής που θα περάσουν σε πολυετείς συμπράξεις με ιδιώτες στο πρότυπο των δίδυμων συμβάσεων, με τις οποίες έχει ήδη παραχωρηθεί το έργο 63 γραμμών στην ανατολική και δυτική Αττική στην «Κοινοπραξία Συγκοινωνιών» για οκτώ χρόνια, προσανατολίζεται ο ΟΑΣΑ.
Ο νέος διαγωνισμός θα πρέπει να αναμένεται προς τα τέλη της χρονιάς, όταν θα έχει πλέον ολοκληρωθεί και η κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδίου για τις μεταφορές στο λεκανοπέδιο που τοποθετείται γύρω στον Νοέμβριο του 2025 και θεωρείται βέβαιο πως θα οδηγήσει και σε αναδιάρθρωση των υφιστάμενων γραμμών και δρομολογίων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 21.05.2025 18:22 Τροχαίο στη Συγγρού: Μηχανή παρέσυρε πεζό - Δύο άτομα στο νοσοκομείοΕλλάδα | 21.05.2025 21:35Θύμα ξυλοδαρμού οδηγός αστικού λεωφορείου στο κέντρο της Αθήνας - Κραυγή αγωνίας από συναδέλφους του
Ο ΟΑΣΑ, πάντως, θέλει να είναι έτοιμος και στην κατεύθυνση αυτή έχει αναρτήσει ήδη δημόσια διαβούλευση για την «παροχή υπηρεσιών επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορείαστην Περιφέρεια Αττικής για 10 έτη», οι οποίες σε βάθος δεκαετίας θα κοστίσουν 474 εκ. ευρώ χωρίς να συνυπολογίζεται η ρήτρα καυσίμου και άλλοι δείκτες.
Ο Οργανισμός ζητά έως και 200 καινούρια οχήματα για την κάλυψη 20 εκατομμυρίων οχηματοχιλιομέτρων τον χρόνο με τον αριθμό των απαιτούμενων λεωφορείων να δίνει μια εικόνα και για το πλήθος των επιπλέον γραμμών που θα παραχωρηθούν για μια δεκαετία, καθώς για τις 63 γραμμές που έχουν παραχωρηθεί ήδη, είχαν ζητηθεί 211 οχήματα.
Στόχος του ΟΑΣΑ, όπως έχει επισημάνει και σε προηγούμενα ρεπορτάζ του το «ethnos.gr», είναι η επέκταση του συγκοινωνιακού του έργου τόσο γεωγραφικά όσο και χρονικά στο πλαίσιο του νέου Στρατηγικού Σχεδίου που εκπονεί για την επόμενη δεκαετία μέσω της κάλυψης περιοχών του Λεκανοπεδίου που σήμερα δεν εξυπηρετούνται από τις αστικές συγκοινωνίες, της βελτίωσης των συχνοτήτων και του εμπλουτισμού του δικτύου με νέες γραμμές.
Στο «μπουκέτο» γραμμών, τις οποίες ο ΟΑΣΑ επιθυμεί να εντάξει στο πρόγραμμά του είναι και αρκετές που αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται από τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ Αττικής. Δεν αποκλείεται ωστόσο η παραχώρηση και επιπλέον γραμμών της ΟΣΥ με πηγές κοντά στην υπόθεση να σημειώνουν ότι «θα προταχθεί η βέλτιστη λύση βάσει του Στρατηγικού Σχεδίου». Αυτό σημαίνει ότι για άλλη μια φορά η ΟΣΥ ίσως χάσει και άλλες λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ κρίσιμο ρόλο στις αποφάσεις που θα ληφθούν θα παίξει και η «συμβατότητα» γραμμών και αμαξοστασίων. Εξαιρετικά πιθανό, πάντως, θα πρέπει να θεωρείται να παραδοθούν σε ιδιώτες γραμμές μεγάλου μήκους, οι οποίες εξυπηρετούν περιοχές μακριά από το κέντρο στα δυτικά ή/και τα νότια προάστια, όπως αυτές των Λιοσίων ή της Ανω Γλυφάδας, καθώς φαίνεται ότι η πλάστιγγα θα γείρει (και) ανάλογα με τα ...χιλιόμετρα.
Μένει να φανεί εάν στην εξίσωση θα μπουν και οι Γραμμές express που εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο και έχουν πολύ υψηλότερο κόμιστρο από τις υπόλοιπες συνεισφέροντας σημαντικά στα έσοδα της ΟΣΥ.
Η είσοδος του ΟΑΣΑ σε περιοχές που μέχρι πριν λίγο καιρό δεν εξυπηρετούσε έχει ήδη ξεκινήσει με τη δρομολόγηση οχημάτων σε τρεις γραμμές που συνδέουν τον Μαραθώνα με τον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας, το Μαρκόπουλο με τον σταθμό Κορωπί και τα Καλύβια με τον σταθμό Κορωπί.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο ΟΑΣΑ σχεδιάζει να επεκταθεί σε περιοχές όπως το Πόρτο Ράφτη, η Ραφήνα, η Κερατέα, τα Μέγαρα, κλπ που σήμερα είτε εξυπηρετούνται από τα ΚΤΕΛ είτε δεν έχουν καθόλου σύνδεση με το δίκτυο του ΟΑΣΑ.
Τορπιλίζει τη λειτουργία της ΟΣΥ η έλλειψη οδηγών
Και ενώ η κάλυψη του ΟΑΣΑ στο λεκανοπέδιο διευρύνεται και θα μπορούσε και η ΟΣΥ να αναλάβει περισσότερο έργο, αντίθετα αυτό συρρικνώνεται διαρκώς. Κι αυτό γιατί μπορεί να προστίθενται καινούρια λεωφορεία στον στόλο της αλλά όχι και ικανοποιητικός αριθμός οδηγών με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να φέρει εις πέρας τον προγραμματισμό των δρομολογίων της.
Ο διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη από την Μεγάλη Πέμπτη για την πρόσληψη 391 οδηγών έλαβε δεύτερη παράταση για την υποβολή αιτήσεων, αυτή τη φορά έως τα τέλη του μήνα. Οι παρατάσεις αυτές δεν οφείλονται στο μικρό αριθμό αιτήσεων που υποβλήθηκαν, αφού σύμφωνα με πληροφορίες, αυτές αριθμητικά ξεπέρασαν κατά πολύ τις προκηρυχθείσες θέσεις, αλλά στην αβεβαιότητα που υπάρχει ως προς το εάν αφενός όσοι έδειξαν ενδιαφέρον θα δεχτούν τελικά την πρόσληψη και αφετέρου εάν θα παραμείνουν στην εταιρία και δε θα παραιτηθούν τάχιστα εξαιτίας των χαμηλών αποδοχών και της μη μισθολογικής αναγνώρισης της προυπηρεσίας τους στον ιδιωτικό τομέα. Αλλωστε αυτό είναι κάτι που έχει συμβεί επανειλημμένως στο παρελθόν με την εταιρία κυριολεκτικά να κινδυνεύει να παραλαμβάνει λεωφορεία τα οποία δε θα έχει οδηγούς να τα κινήσουν.
Από πέρυσι έως τώρα έχουν ενταχθεί στον στόλο της 300 καινούρια λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας εκ των οποίων τα 240 είναι ηλεκτρικά, ενώ μέχρι τον Ιούλιο θα έχουν παραληφθεί επιπλέον 150 καινούρια λεωφορεία, ακόμη 190 έως τα τέλη Σεπτεμβρίου και άλλα 100 λεωφορεία έως τα τέλη Οκτωβρίου του 2025 φτάνοντας τον αριθμό των νέων οχημάτων στα 740. Επίσης σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την απόκτηση 125 επιπλέον ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία αναμένονται στα μέσα του 2026.
Ο νέος διαγωνισμός του ΟΑΣΑ
Οπως προκύπτει από το κείμενο της διαβούλευσης που θα έχει διάρκεια τριάντα ημερών, σκοπός είναι η ανάθεση της Παροχής Υπηρεσιών Οδικών Επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορεία στην περιοχή της Περιφέρειας Αττικής. Στην κατεύθυνση αυτή θα απαιτηθεί να δρομολογηθούν έως 200 οχήματα (12 και 18 μέτρων) σε λεωφορειακές γραμμές που θα υποδειχθούν από τον ΟΑΣΑ. Το σύνολο των οχηματοχιλιομέτρων που θα εκτελούνται ετησίως θα ανέρχεται σε έως 20.000.000.
Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 10 έτη από την ημερομηνία έναρξης παροχής υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών όπως θα καθοριστεί στη διακήρυξη, ενώ η σύμβαση θα ανατεθεί με το κριτήριο της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς, αποκλειστικά βάσει της τιμής. Η ΟΑΣΑ Α.Ε. έχει προεκτιμήσει την αμοιβή με βάση το Μέγιστο Μοναδιαίο Κόστος εκτέλεσης υπηρεσιών (ΜΜΚ) το οποίο ανέρχεται σε ΜΜΚ: 2,37 / ανά οχηματοχιλιόμετρο, με το ετήσιο κόστος να προσεγγίζει τα 47,5 εκατομμύρια ευρώ.
Ο ανάδοχος που θα αναλάβει το έργο θα πρέπει να προβεί στην αγορά ή μίσθωση καινούργιων λεωφορείων αστικού τύπου, χαμηλού δαπέδου, κατηγορίας EURO VΙ ή νεότερης τεχνολογίας. Συγκεκριμένα θα διαθέσει:
κανονικά (διαξονικά) λεωφορεία, μήκους περίπου 12 m, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 90 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με τρεις πόρτες και
αρθρωτά (με ρυμουλκό) λεωφορεία, μήκους περίπου 18 m, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 150 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με τρεις ή τέσσερις πόρτες.
Η δρομολόγηση των καινούργιων λεωφορείων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός δώδεκα μηνών από την υπογραφή της Σύμβασης και σε αυτά με ευθύνη και έξοδα του αναδόχου θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί και να λειτουργούν τα συστήματα τηλεματικής, Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), διασυνδεδεμένου με την Τηλεματική του ΟΑΣΑ και αυτομάτων μετρητών επιβατών
Επίσης ο ανάδοχος υποχρεούται στη λειτουργία εγκατάστασης αμαξοστασίου, για την στάθμευση, φύλαξη, συντήρηση και καθαρισμό των λεωφορείων που θα εξασφαλίσει ο ίδιος εντός του πρώτου έτους από την υπογραφή της σύμβασης καθώς επίσης και στην πλήρη συντήρηση (τακτική, προληπτική, έκτακτη) των οχημάτων και των εγκαταστάσεων Αμαξοστασίου περιλαμβανομένων των υλικών και της εργασίας.
Το σχήμα που θα αναλάβει τις γραμμές θα πρέπει να διαθέτει και ικανό αριθμό οδηγών για την στελέχωση των βαρδιών, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος από τους 2,7 οδηγούς / όχημα.
Ο προσφέρων θα υποβάλλει αναλυτικό πίνακα με τον στόλο των καινούργιων οχημάτων που προτίθεται να χρησιμοποιήσει, τα οποία μπορεί να είναι ιδιόκτητα ή μισθωμένα, καθώς και τον τρόπο που προτίθεται να τα εξασφαλίσει.
Διαβάστε ακόμηΠροκαλεί εκ νέου για την Κύπρο ο Ερντογάν: «Είμαστε ατελείς χωρίς τα Κατεχόμενα»

Συγκλονιστική ομιλία Καρυστιανού σε εκδήλωση για τα Τέμπη: «Θέλω να μάθω γιατί κάηκε το παιδί μου»

Βρετανία: Μέλος του συγκροτήματος Kneecap κατηγορείται για τρομοκρατική ενέργεια!

Και η Παρί Σεν Ζερμέν βλέπει ζεστά τον Καρέτσα!
