Ο Ερντογάν πρέπει πάση θυσία να βρει το δικό του κοίτασμα φυσικού αερίου μέχρι το καλοκαίρι του 2023 – Να μπορεί να πουλήσει το αφήγημά του στο εσωτερικό της Τουρκίας ότι η χώρα του γίνεται οικονομικά ανεξάρτητη

Μπορεί ο απόπλους του Αμπντούλχαμιντ Χαν να μην συνοδεύθηκε αρχικά με μια απειλητική NAVTEX, αυτό όμως δε σημαίνει ότι ο Ταγίπ Ερντογάν αποφάσισε να βάλει φρένο στην επιθετική του ρητορική και στα αναθεωρητικά του σχέδια.

Όπως έχουμε σημειώσει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ από το Newsbomb.gr, οι Τούρκοι θα παίξουν το παιχνίδι του «hit and run» σε ότι αφορά τις γεωτρήσεις. Το δεύτερο ταξίδι του νέου τουρκικού γεωτρύπανου, θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» της Κύπρου, στην κυπριακή ΑΟΖ και συγκεκριμένα στα σύνορα των θαλασσοτεμαχίων 6 και 7 στο βόρειο τμήμα τους. Αν και παλαιότερα ο βασικός στόχος του Τούρκου προέδρου ήταν η επίδειξη δύναμης και η επιβολή, τώρα πλέον στο κάδρο έχει μπει και το θέμα του εντοπισμού και της αξιοποίησης φυσικού αερίου. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι να βρει χρήματα πριν η Τουρκία πάει στις κάλπες.

Ο ίδιος ο Ερντογάν έχει επαναλάβει πολλές φορές ότι η Τουρκία θα καταστεί ενεργειακός κόμβος και ότι θα έχει το «δικό της» φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Η αναφορά σε 2023 δεν είναι τυχαία, είναι χρονιά εκλογών και μεγάλων εορτασμών για τα 100 χρόνια τουρκικού κράτους.

Θυμίζουμε ότι ο ίδιος είχε πει προ καιρού ότι στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έχει εντοπιστεί φυσικό αέριο και προφανώς οι προσπάθειες θα συνεχιστούν. Δεν εννοούσε, ωστόσο, αυτή την περιοχή όταν μιλούσε ο Ερντογάν, αλλά εκείνη της Ανατολικής Μεσογείου. Η απόφαση να έχει ως πρώτο ταξίδι του, το Αμπντουλχαμίντ Χαν, την τουρκική θαλάσσια περιοχή, ενδέχεται να συνδέεται και με την προσπάθεια της Άγκυρας, να παρουσιαστεί «συναινετική». Να παρουσιαστεί πως επιδεικνύει «αυτοσυγκράτηση». Κι όλα αυτά φαίνεται να συνδέονται με τα ανοίγματα και τη διατήρηση καναλιών επικοινωνίας με τους Αμερικανούς για την αγορά των μαχητικών F-16.

Κανείς βέβαια δεν μπορεί να γνωρίζει τι θα κάνει μετά τη λήξη της Navtex στις 7 Οκτωβρίου. Προβληματισμός πάντως υπάρχει και στην Ελλάδα και στην Κύπρο, αφού οι ξένες εταιρείες που ήδη πραγματοποιούν έρευνες στα οικόπεδα της Κύπρου δεν φαίνονται διατεθειμένες να έρθουν σε ρήξη με τους Τούρκους. Είναι σαφές πως δεν θέλουν εντάσεις, αντιπαραθέσεις, που πιθανόν να επηρεάσουν το ενεργειακό τους πρόγραμμα. Σημειώνεται συναφώς ότι αδειοδοτημένες εταιρείες στα θαλασσοτεμάχια 6 και 7 είναι η ιταλογαλλική κοινοπραξία ΕΝΙ και ΤΟΤΑΛ.

Εάν το φυσικό αέριο που θα εντοπιστεί θα βρίσκεται στην κυπριακή ΑΟΖ, τότε δημιουργούνται νέα δεδομένα, πολύ αρνητικά για την ελληνική και την κυπριακή πλευρά αφού η κατοχική Τουρκία θα επιχειρήσει να επιβάλλει μη ανατρέψιμα νέα τετελεσμένα. Ο φόβος που υπάρχει είναι ότι θα διεκδικήσει και αέριο και… ΑΟΖ. Όπως και με το Oruc Reic θα κινηθεί στην τακτική «hit and run», χτυπάω και φεύγω όταν τα πράγματα φτάσουν στο όριο σύρραξης. Όπως ακριβώς κινήθηκε και το καλοκαίρι του 2020. Αν καταφέρει να «κεντήσει» πάνω στα σημεία της ελληνικής ΑΟΖ, θα έχει πετύχει το στόχο του και θα μπορέσει στη συνέχεια να αμφισβητήσει τα πάντα. Η ύπουλη κρουαζιέρα του Αμπντουλχαμίντ Χαν δεν θα είναι εύκολη στην αποτροπή της. Θα χρειαστεί πάραυτα ψυχραιμία και αποφασιστικότητα επί των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, τα οποία είναι εξίσου σημαντικά με την εθνική μας κυριαρχία.