ΦΩΤΟ | “Ραβασάκια” σε δημότες για χρέη κλήσεων ακόμα και άνω των 20 ετών!

ΦΩΤΟ | “Ραβασάκια” σε δημότες για χρέη κλήσεων ακόμα και άνω των 20 ετών!

Περίεργα “ραβασάκια” αποστέλλονται από τον Δήμο Χανίων σε δημότες που έχουν απλήρωτες κλήσεις παρελθόντων ετών, που θα έπρεπε να έχουν παραγραφεί, καθώς πρόκειται για παραβάσεις πριν από τις 23 Φεβρουαρίου 2007, όπως ορίζεται σχετικά, που όμως βεβαιώθηκαν μέσα στο 2024!!!

Στον παρακάτω πίνακα, που αφορά αναγνώστη του PARAKRITIKA.GR, φαίνεται ότι το Τμήμα Εσόδων του Δήμου Χανίων έχει αποστείλει ηλεκτρονικό μήνυμα ατομικής ειδοποίησης οφειλών για έξι κλήσεις τους μήνες Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο και Νοέμβριο του 2003 και του 2005.

Πρόκειται για κλήσεις που ήταν στον χρηματικό κατάλογο επί Δημαρχίας Κυριάκου Βιρβιδάκη, έληξαν το 2009 και βεβαιώθηκαν τον Ιανουάριο του 2024.

Το PARAKRITIKA.GR επικοινώνησε με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών, Τάσο Αλόγλου, ο οποίος είπε πως υπάρχουν δεκάδες αιτήματα προς τον Δήμο Χανίων για αυτές τις περιπτώσεις των οφειλών.

“Υπάρχει δυνατότητα ένταξης σε ρύθμιση μέχρι τις 31 Ιανουαρίου που έχει ψηφιστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών. Οσοι έχουν πάρει την ειδοποίηση καλό είναι να επικοινωνήσουν με την αρμόδια Υπηρεσία στο Δήμο Χανίων για να ερευνήσουμε αν υπάρχει κάποια άλλη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών. Έχουν αποσταλεί μαζικά ειδοποιητήρια καθώς ο Δήμος έχει ενταχθεί στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας”, επεσήμανε ο κ. Αλόγλου.

Σύμφωνα με το άρθρο 174 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, περί διαγραφής χρεών…

1. Κάθε είδους χρέη προς τους Δήμους και τις Κοινό­τητες διαγράφονται ολόκληρα ή εν μέρει:
α) Όταν οι οφειλέτες απεβίωσαν χωρίς να αφήσουν περιουσία ή οι κληρονόμοι τους αποποιήθηκαν την κλη­ρονομιά.
β) Όταν οι οφειλέτες δεν έχουν καθόλου περιουσία και η επιδίωξη της είσπραξης δεν έφερε κανένα απο­τέλεσμα επί τρία χρόνια, αφότου έληξε η χρήση κατά την οποία βεβαιώθηκαν.
γ) Όταν οι οφειλέτες δεν έχουν περιουσία και είναι αγνώστου διαμονής, εφόσον οι προσπάθειες, που έγιναν επί μία τριετία για την ανεύρεση της διαμονής τους, δεν έφεραν αποτέλεσμα, και
δ) Όταν η εγγραφή στους οριστικούς βεβαιωτικούςκαταλόγους δημοτικών ή κοινοτικών φόρων, τελών, δι­καιωμάτων και εισφορών έγινε κατά τρόπο προφανώς λανθασμένο ως προς τη φορολογητέα ύλη ή το πρό­σωπο του φορολογουμένου ή όταν έγινε λανθασμένη πολλαπλή εγγραφή για το ίδιο είδος εσόδου και για το ίδιο πρόσωπο.

2. Η διαγραφή των χρεών γίνεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου.

3. Στους Δήμους και στις Κοινότητες που έχουν δική τους ταμειακή υπηρεσία, το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο με αιτιολογημένη απόφασή του, μπορεί να απαλλάσσει τους οφειλέτες από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η εκπρόθεσμη καταβολή οφείλεται:
α) στη μη επίδοση της ατομικής ειδοποίησης,
β) σε οικονομική αδυναμία που προήλθε από γεγονότα ανωτέρας βίας,
γ) σε υπαιτιότητα της υπηρεσίας.Η απόφαση του συμβουλίου εκδίδεται ύστερα από αίτηση του οφειλέτη.

Στις περιπτώσεις α΄ και γ΄ απαι­τείται και η γνώμη της ταμειακής υπηρεσίας.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί πως σχετικά το ζήτημα έχει εκδοθεί απόφαση που αναφέρει ότι:

Στην τελευταία δε απόφαση του Συνηγόρου του Πολίτη αναφέρεται ότι:

Με νέα απόφασή του ο Συνήγορος του Πολίτη δικαιώνει πολίτη και ζητά την διαγραφή από δήμο οφειλής του προερχόμενη από κλήση για παράνομη στάθμευση, η οποία βεβαιώθηκε ταμειακά μετά από οκτώ χρόνια, υπογραμμίζοντας ότι η βεβαίωση προστίμων από τους ΟΤΑ πρέπει να γίνεται αυστηρά εντός τριετίας. Η απόφαση του Συνηγόρου φέρνει αντιμέτωπους πολλούς δήμους με τις αδυναμίες τους να προχωρήσουν έγκαιρα στις βεβαιώσεις και εισπράξεις προστίμων από παραβάσεις του ΚΟΚ.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνηγόρου, πολίτης κατήγγειλε την άρνηση του δήμου Περάματος να διαγράψει οφειλή προερχόμενη από κλήση για παράνομη στάθμευση του έτους 2014, για την οποία ενημερώθηκε το έτος 2023.

Ο Συνήγορος ζήτησε από τον δήμο την διαγραφή της οφειλής, επισημαίνοντας ότι αυτή έχει παραγραφεί καθώς βεβαιώθηκε ταμειακά μετά την πάροδο 8 ετών από την τέλεση της παράβασης και συνεπώς μετά την πάροδο της προβλεπόμενης αποσβεστικής προθεσμίας των 3 ετών.

Ο δήμος αποδέχθηκε τις προτάσεις του Συνηγόρου και προχώρησε στη διαγραφή της οφειλής.

Με αφορμή τη συγκεκριμένη αναφορά αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα του χρόνου παραγραφής της αξίωσης των Ο.Τ.Α. να προβαίνουν σε ταμειακή βεβαίωση χρηματικού ποσού που προέρχεται από πρόστιμο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) έχει απασχολήσει διαχρονικά τον Συνήγορο του Πολίτη.

Στο πλαίσιο διερεύνησης σχετικών αναφορών, κατά την τελευταία δεκαετία, η Αρχή έχει διατυπώσει με συνέπεια την άποψη ότι η Πράξη Βεβαίωσης Παράβασης (κλήση) αποτελεί νόμιμο τίτλο βεβαίωσης, καθώς και ότι η ταμειακή βεβαίωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που επιβλήθηκαν με πράξεις βεβαίωσης παράβασης, θα πρέπει να διενεργείται αυστηρά εντός 3τίας από την κτήση του τίτλου βεβαίωσης.

Συγκεκριμένα, ήδη από το 2012, οι απόψεις της Αρχής αποτυπώθηκαν σε Πόρισμα (24979/12-07-2012) που απηύθυνε στο Υπουργείο Εσωτερικών και στα συναρμόδια Υπουργεία. Στο Πόρισμα αυτό αναλύθηκε η διάσταση των απόψεων για το θέμα μεταξύ δυο των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας (Συμβούλιο Επικρατείας και Άρειος Πάγος), καθώς και η διάσταση εξ αυτού του λόγου των απόψεων της Διοίκησης, και η Αρχή εισηγήθηκε την ανάγκη λήψης σχετικής νομοθετικής ρύθμισης με σκοπό την ενιαία αντιμετώπιση του ζητήματος ώστε να μην παρατηρούνται αποκλίσεις στην πρακτική που ακολουθείται από τους Ο.Τ.Α., με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανασφάλεια δικαίου.

Οι ίδιες απόψεις διατυπώθηκαν και το έτος 2018, στο πλαίσιο της Ειδικής Έκθεσης της Αρχής με τίτλο «Έσοδα Δήμων και Κράτος Δικαίου». Τη θέση της Αρχής υιοθέτησε και η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών το έτος 2022. Τελικά, το έτος 2023, με νομοθετικές ρυθμίσεις (ν. 5027/2023 και ν. 5043/2023) τροποποιήθηκε η σχετική διάταξη με σκοπό την επίτευξη ομοιόμορφης και εναρμονισμένης δράσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Σε συνέχεια των νομοθετημάτων αυτών, το Υπουργείο Εσωτερικών εξέδωσε εγκύκλιο (υπ’ αριθμ. 534, Μάϊος 2023), παρέχοντας σχετικές διευκρινίσεις και οδηγίες προς όλες τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Με την εξέλιξη αυτή, γίνεται αποδεκτή η πάγια θέση του Συνηγόρου του Πολίτη. Ωστόσο, καθώς η ρύθμιση καταλαμβάνει μόνο μελλοντικές περιπτώσεις, ο Συνήγορος του Πολίτη συνεχίζει να διαμεσολαβεί για την αναλογική εφαρμογής της ρύθμισης αυτής και για συναφείς οφειλές παρελθόντων ετών, καθώς το ζήτημα εξακολουθεί να απασχολεί ικανό αριθμό πολιτών.