Γραμμή 4: Οι μετροπόντικες σκάβουν, αλλά οι σταθμοί αργούν - Έως και 30 μήνες καθυστέρηση
Μετ' εμποδίων εξακολουθεί να προχωρά η κατασκευή της Γραμμής 4 τουμετρό της Αθήνας, η οποία θα ενώσει το Γουδή με το Γαλάτσι. Μόλις πριν δύο ημέρες, παραδόθηκε στην ανάδοχο κοινοπραξία ο σταθμός των Εξαρχείων, με το συνολικό έργο να μετρά αυτή τη στιγμή καθυστερήσεις 20 – 30 μηνών, ανάλογα με τον χρόνο παράδοσης του κάθε σταθμού.
Ορισμένες εξ αυτών θα γίνει προσπάθεια να κερδηθούν ώστε να μην αφήσουν αποτύπωμα στο τελικό χρονοδιάγραμμα του έργου. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αναμένεται πως θα μηδενιστεί το σύνολο των καθυστερήσεων, καθώς δεν μπορούν όλες να «συμψηφιστούν», την ώρα που ακόμα και σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης του έργου με αρχική διάρκεια κατασκευής 8 ετών, δεν έχουν παραδοθεί οι 3 από τους 15 σταθμούς της νέας γραμμής προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 15.06.2025 15:18Κλείνει το μετρό στο Σύνταγμα στις 18:00 - Στις 19:00 η μεγάλη συγκέντρωση για την ΠαλαιστίνηΕλλάδα | 19.06.2025 13:36 Εντυπωσιακές εικόνες στο εργοτάξιο «Βεΐκου» της Γραμμής 4 του Μετρό - Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου
Με αυτό το δεδομένο, ο ακριβής χρόνος ολοκλήρωσης της σύμβασης του 1,8 δισ. ευρώ παραμένει επισήμως ...άγνωστος, αλλά το αρχικό χρονοδιάγραμμα του 2029 έχει απομακρυνθεί οριστικά. Το μόνο βέβαιο είναι ότι κάθε προσπάθεια επιτάχυνσης που θα επιχειρηθεί, θα ανεβάσει τον συνολικό λογαριασμό για το Ελληνικό Δημόσιο. Άλλωστε η καθυστερημένη παράδοση των σταθμών τη στιγμή που υπογείως η διάνοιξη της σήραγγας προχωρά με γοργούς ρυθμούς, αυξάνει από μόνη της το κόστος. Κι αυτό γιατί στο πέρασμά της δε συναντά σταθμούς, όπως θα έπρεπε, δεδομένου ότι αυτοί δεν ήταν παραδομένοι ως εργοταξιακοί χώροι. Ως εκ τούτου η ήδη κατασκευασμένη σήραγγα του έργου θα πρέπει στη συνέχεια να «τρυπηθεί» στα απαραίτητα σημεία.
Ο λόγος που το Κολωνάκι είναι σήμερα ο πιο προχωρημένος σταθμός
Πάντως, αρκετοί και από τους σταθμούς που έχουν παραδοθεί είχαν σημειώσει μεγάλες καθυστερήσεις. Ο σταθμός «Ζωγράφου» δόθηκε με καθυστέρηση 29 μηνών, ενώ χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι στο 18μηνο, διάστημα το οποίο είχε αρχικώς προβλεφθεί προκειμένου να παραδοθεί το σύνολο και των 15 σταθμών, στον ανάδοχο είχε παραδοθεί μόνον ένας, αυτός του Κολωνακίου και δύο φρέατα.
Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο το Κολωνάκι είναι σήμερα ο πιο προχωρημένος σταθμός, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στο κέντρο, δηλαδή σε ένα δύσκολο χωροταξικά και κυκλοφοριακά σημείο.
Στον αντίποδα, ο σταθμός των Εξαρχείων παραδόθηκε σχεδόν στους 48 αντί για τους 18 μήνες. Επιπροσθέτως αποδόθηκε στην ανάδοχη κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom περιορισμένος στο 80%, με το υπόλοιπο 20% να αφαιρείται σε εναρμόνιση με τις δικαστικές αποφάσεις που ακολούθησαν τις προσφυγές των κατοίκων. Αυτό σημαίνει πως θα απαιτηθεί τροποποίηση των μελετών, ύστερα από σχετική εντολή της Ελληνικό Μετρό, με τον σταθμό να συρρικνώνεται γεωμετρικά συγκριτικά με τον αρχικό σχεδιασμό.
Έως σήμερα, πάντως, το ανάδοχο σχήμα δεν έχει ζητήσει παράταση του χρονοδιαγράμματος, ενώ έχει ήδη λάβει το προβλεπόμενο πριμ έγκαιρης παράδοσης ύψους 57 εκατομμυρίων ευρώ.
Τα επόμενα «αγκάθια»
Αυτά δεν είναι όμως τα μοναδικά «αγκάθια» που έχει βρει το έργο στην πορεία του καθώς παραμένει άγνωστος ο ορίζοντας παράδοσης και των τριών τελευταίων σταθμών. Πρόκειται για τους σταθμούς:
- Πανεπιστημιούπολη: Η αρχαιολογική σκαπάνη εντόπισε μια αρχαία οδό και βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη έρευνα. Περίπου ένα χρόνο πριν είχε ληφθεί η απόφαση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), η οδός να αποσπασθεί και να μεταφερθεί, ώστε ο χώρος να αποδοθεί στον ανάδοχο.
- Γουδή: Εκεί εντοπίστηκε ένας τεράστιος αγωγός της ΕΥΔΑΠ που δεν ήταν αναγνωρισμένος εξαρχής, ώστε τόσο η εργολαβία των πρόδρομων εργασιών όσο και η Ελληνικό Μετρό να τον λάβουν εξαρχής υπόψιν στον σχεδιασμό. Έτσι, τώρα γίνεται προσπάθεια για νέα χωροθέτηση των εγκαταστάσεων του σταθμού ώστε να μην τον επηρεάσουν.
Να σημειωθεί πως ο μετροπόντικας προχωράει χωρίς να αλλάζει πορεία ακόμα και όταν γίνεται αναδιάταξη σταθμού.
- Ευαγγελισμός: Άλλη μία σοβαρή εκκρεμότητα του έργου καθώς αναμένονται τα νεότερα για το πάρκο Ριζάρη. Οι εξελίξεις εκφεύγουν από το πλαίσιο επιρροής και ελέγχου του αναδόχου, ο οποίος δεν έχει ενημερωθεί ακόμα επίσημα για το περιεχόμενο της Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ) που έχει υποβληθεί από την Ελληνικό Μετρό στη διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε κάθε περίπτωση τον πρώτο λόγο αναφορικά με τον τρόπο που θα προχωρήσει το έργο τον έχει η Ελληνικό Μετρό.
Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, πάντως, έχει ήδη εκφράσει τη διαφωνία του με τη συγκεκριμένη μελέτη και έχει αποστείλει επιστολή προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζητώντας να απορριφθεί καθώς «συνεπάγεται δυσμενέστατες επιπτώσεις για το πάρκο Ριζάρη, το κυκλοφοριακό της περιοχής και ευρύτερα του κέντρου της Αθήνας και για τις συνθήκες ζωής των κατοίκων, εργαζομένων, επισκεπτών και τουριστών της Αθήνας». Συμπληρώνει μάλιστα ότι η μελέτη δεν συμμορφώνεται πλήρως με τις απαιτήσεις της απόφασης του ΣτΕ.
Πώς προχωρούν οι μετροπόντικες
Στο μεταξύ παρά τις ... υπέργειες καθυστερήσεις, οι δύο μετροπόντικες Αθηνά και Νίκη συνεχίζουν απρόσκοπτα το υπόγειο έργο τους. Σύμφωνα με την ενημέρωση της εταιρείας ΑΒΑΞ, στο πλαίσιο ξενάγησης σε βάθος 35 μέτρων στο φρέαρ Βεΐκου, η «Νίκη», ο δεύτερος μετροπόντικας ολοκλήρωσε την αποστολή της κάτω από το Γαλάτσι, αφήνοντας πίσω της κατασκευασμένη σήραγγα 1.400 μέτρων και κατευθύνεται προς τον σταθμό «Ελικώνος», όπου αναμένεται να φτάσει σε περίπου δύο μήνες.
Η «Νίκη» θα ενώσει υπογείως το Γαλάτσι με τον Ευαγγελισμό, σημείο όπου στο τέλος του 2026 θα συναντηθούν οι δύο τελευταίας τεχνολογίας Μετροπόντικες της ΑΒΑΞ, έχοντας ολοκληρώσει την κατασκευή της σήραγγας 12,8 χλμ. της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» του Μετρό της Αθήνας.
Υπενθυμίζεται, ότι το έτερο TBM, η «Αθηνά» ακολουθεί αντίθετη πορεία. Ξεκίνησε από το Φρέαρ Κατεχάκη και έως σήμερα έχει κατασκευάσει σήραγγα 3,1 χλμ, (60% της διαδρομής της) αφήνοντας πίσω τους σταθμούς «Γουδή», «Ζωγράφου» και «Ιλίσια» και ακολουθούν «Πανεπιστημιούπολη» και «Καισαριανή». Συνεπώς, συνολικά έχει ήδη έως τώρα κατασκευαστεί σήραγγα 4,5 χλμ από τα 12,8 χλμ του συνόλου της Γραμμής 4.
Οι δύο - νέας γενιάς μετροπόντικες της ΑΒΑΞ δεν περιορίζονται στη διάνοιξη αλλά κατασκευάζουν τη σήραγγα, καθώς σε κάθε 1,5 μέτρο προόδου τοποθετούν αντίστοιχης διάστασης τσιμεντένιο δακτύλιο, που αποτελείται από 7 κομμάτια. Επίσης, είναι εφοδιασμένοι με το σύστημα SSP-E που μπορεί να προβλέψει αν υπάρχει αλλαγή στη γεωλογία για τα επόμενα 40 μέτρα, μεταβολές που παρακολουθούνται συνεχώς από το πιλοτήριο του μετροπόντικα. Τα συνήθη πετρώματα είναι ο αθηναϊκός Σχιστόλιθος, ο Ασβεστόλιθος και ο Ψαμμίτη αν και εντοπίστηκε σε μήκος περίπου 100 μ. και ο πιο \... δύσκολος λισβανίτης.
Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή 4 θα έχει συνολικό μήκος 12,8 χιλιομέτρων και 15 σύγχρονους σταθμούς και θα συνδέσει περιοχές της Αθήνας, όπως την Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Ενδεικτικά, ο χρόνος μετακίνησης από το «Άλσος Βεΐκου» στα «Δικαστήρια» της Ευελπίδων θα είναι μόλις 5 λεπτά και μέχρι την «Πανεπιστημιούπολη» του Ζωγράφου σε 14 λεπτά της ώρας. H ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας της Γραμμής 4 αναμένεται εντός του 2026.
Το Φρέαρ Βεΐκου σε αριθμούς
- 120 εργαζόμενοι σε τρεις βάρδιες
- Μηδενικά σοβαρά ατυχήματα
- 110 μέτρα το μήκος του TBM – Βάρος 1.500 τόνους
- 10 με 15 μέτρα σήραγγας κατασκευάζονται καθημερινά (αναλόγως με τις ιδιαιτερότητες του υπεδάφους)
- βάθος εκσκαφής 32 – 35 μέτρα
- απομάκρυνση 1.500 – 2.000 κυβικών μέτρων χώματος καθημερινά
Ο Τραμπ «θα αποφασίσει μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες» αν θα επιτεθεί στο Ιράν

Κανένα παιδί δεν πρέπει να πεινάει: «Τρώμε άμμο αντί για ψωμί» - Η σπαρακτική φωνή ενός αγοριού στη Γάζα

Η Λιβύη καταγγέλλει «παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων της» νότια της Κρήτης - Η απάντηση της Ελλάδας

Μια πραγματική ηρωίδα: Κέρδισε τον υπερμαραθώνιο ενώ θήλαζε το μωρό της
