Η Λαϊκή Συσπείρωση Αποκορώνου για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό

Η Λαϊκή Συσπείρωση Αποκορώνου για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό

Ανατρέχοντας στο μακρινό 2010, η τότε κυβέρνηση είναι ζητήσει από την Αμερικανική εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών McKinsey & Company, μελέτη με θέμα Στρατηγικές ανάπτυξης για τον Ελληνικό τουρισμό.

Παρουσιάστηκε επίσημα την Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2011 στο Συνέδριο “Τουρισμός & Ανάπτυξη”.

Συνοπτικά το νόημα είναι περίπου αυτό που δημοσιογράφος είπε προ καιρού για τους Έλληνες και τον τουρισμό και ήρθε μια μέρα μετά και υπουργός της κυβέρνησης να υποδείξει:

«Οι Έλληνες πρέπει να πάνε στα χωριά τους και όχι στα νησιά». Τώρα αν είναι νησιώτες δεν υπήρξε πρόβλεψη !!!

Διαβάζοντας προσεκτικά το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο (ΕΧΠ), το γενικό συμπέρασμα είναι ένα! Όλα για τους επιχειρηματικούς ομίλους του τουρισμού, της ενέργειας, των συγκοινωνιών. Όλα υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου, που και με αυτό το όπλο στα χέρια του, θα περάσει σαν ερπύστρια πάνω από ότι έχει απομείνει.

Το ΕΧΠ αποτελεί μια ακόμη απόδειξη πως δεν υπάρχει ενδιαφέρον και πρόνοια για τις λαϊκές ανάγκες, παρά μόνο για το αυγάτισμα των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων, όταν φέτος ένα στα 4 νοικοκυριά έκανε διακοπές πάνω από 4 μέρες.

Εξειδικεύοντας τα παραπάνω, επισημαίνουμε:

  1. Απαγορεύεται πλέον η δόμηση μικρών τουριστικών καταλυμάτων ενώ εξακολουθεί να επιτρέπεται η δόμηση ΜΟΝΟ μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, που θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των κλινών, εντείνοντας προβλήματα που έχουν άμεση σχέση με το περιβάλλον, όπως η έλλειψη νερού. Ταυτόχρονα, προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός σε βάρος των μικρών τουριστικών καταλυμάτων.
  2. 17 περιοχές μεγάλης τουριστικής δόμησης χαρακτηρίζονται ως κορεσμένες και κατηγοριοποιούνται ως περιοχές ελέγχου και στις οποίες απαγορεύεται η νέα δόμηση εντός σχεδίου.
  3. 84 περιοχές με έντονη τουριστική δόμηση χαρακτηρίζονται ως ανεπτυγμένες, για τις οποίες μπαίνουν επίσης περιορισμοί ως προς τη δόμηση και την ποιότητα των καταλυμάτων.
  4. Συνδέεται η δυνατότητα επιδοτήσεων μιας τουριστικής επιχείρησης μέσω ΕΣΠΑ, Ταμείου Ανάκαμψης, αναπτυξιακού νόμου και άλλων χρηματοδοτικών προγραμμάτων, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται και την ποιοτική της διαβάθμιση σε αστέρια. Για παράδειγμα, νέες μονάδες ή επέκταση παλαιών δε θα επιδοτούνται στις κορεσμένες περιοχές, ενώ στις ανεπτυγμένες θα ενισχύονται μόνο μονάδες 4 και 5 αστέρων.
  5. Προβλέπεται παράλληλα επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στις δραστηριότητες του τουρισμού, συμπεριλαμβανομένων των Airbnb και των απλών ενοικιαζόμενων δωματίων, με σκοπό τη χρηματοδότηση αναπλάσεων και υποδομών. Αυτό το τέλος ποιος θα το πληρώνει;
  6. Θεσπίζεται η έννοια του Σποραδικού Ξενοδοχείου. Παρέχεται η δυνατότητα δηλαδή, δημιουργίας σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων μέσα σε εγκαταλελειμμένους οικισμούς πριν το 1923, ή σε οικισμούς με πληθυσμό κάτω των 2000 κατοίκων, με υποχρέωση την ανάπλασή τους. Τέτοιοι οικισμοί υπάρχουν διάσπαρτοι στην Ελλάδα και φυσικά και στα νησιά της περιφέρειας. Και εδώ ανακύπτουν ερωτήματα, όπως ο σεβασμός στον οικισμό και τα χαρακτηριστικά του, τι παρεμβάσεις θα γίνουν κατά την ανάπλασή τους και ποιος θα παρακολουθεί όλο αυτό το εγχείρημα κλπ.
  7. Στις βραχονησίδες και τα ακατοίκητα νησιά κάτω των 300 στρεμμάτων δε θα επιτρέπεται κανενός είδους ανάπτυξη, με πολλαπλές και γεωστρατηγικές συνέπειες. Παρόλα αυτά πριν λίγες μέρες στη Deutsche Welle (DW) δημοσιεύτηκε άρθρο που γράφει ότι πολλοί στρέφονται στον τουρισμό σε μικρά και ακατοίκητα νησιά, κάτι που σημαίνει πως δεν διασφαλίζεται η όποιας μορφής αξιοποίηση.
  8. Σε νησιά έκτασης άνω των 300 στρεμμάτων επιτρέπονται Οργανωμένοι Υποδοχείς Τουριστικών Δραστηριοτήτων, ήπιας ανάπτυξης. Εδώ χρειάζεται να αναληφθούν δεσμεύσεις γιατί νησιά με τεράστια ιστορική αξία υπάρχει κίνδυνος να γίνουν βορά στα χέρια των επιχειρηματικών ομίλων.
  9. Απαγορεύεται η εγκατάσταση κτιρίων μόνιμου χαρακτήρα σε υψόμετρο μικρότερο του υψομέτρου του αιγιαλού, προσαυξημένο κατά 60 εκατοστά, στις παράκτιες ζώνες της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών, σε βάθος 500 μέτρων από τη γραμμή του αιγιαλού.
  10. Σε Οργανωμένες Μορφές Ανάπτυξης Τουρισμού (ΟΜΑΤ), στις οποίες περιλαμβάνονται Οργανωμένοι Υποδοχείς, Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα κλπ, θα επιτρέπονται αιολικές εγκαταστάσεις, ενώ θα μπορούν να ενσωματώνονται και τμήματα προστατευόμενων περιοχών. Εδώ λοιπόν ξεκάθαρα ο επιχειρηματίας παίρνει άλλα δυο όπλα στα χέρια του! Το περιβάλλον, δηλαδή περιοχές NATURA και την εγκατάσταση ανεμογεννητριών, ολοκληρώνοντας την καταστροφή.
  11. Προβλέπεται αύξηση των εγκαταστάσεων γκολφ, ανάπτυξη συνεδριακού τουρισμού σε ανεπτυγμένα και αναπτυσσόμενα αστικά κέντρα με δυνατότητα αύξησης βασικών πολεοδομικών όρων, όπως και ανάπτυξη ιατρικού τουρισμού. Σε μια περιοχή που δοκιμάζεται από τη λειψυδρία, η αύξηση των εγκαταστάσεων γκολφ, μόνο ως κακόγουστο αστείο μπορεί να εκληφθεί.

Σε ότι αφορά τον ιατρικό τουρισμό, αποτελεί πλευρά της ανάπτυξης του συστήματος υγείας με κίνητρο και σκοπό την ενίσχυση της επιχειρηματικής δράσης και της κερδοφορίας αξιοποιώντας κατά βάση πρακτικές ανάγκες.

Σύμφωνα με πρόβλεψη του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας σε ορίζοντα δεκαετίας μπορούμε να μιλάμε για 400 έως 500 χιλιάδες ιατρικούς τουρίστες στη χώρα μας με κέρδη πάνω από 2 δισ. Ευρώ το χρόνο κάτι που όπως είναι φυσικό, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας ως το ποιοι θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι.

Οι ιαματικοί φυσικοί πόροι πρέπει να ικανοποιούν τις ανάγκες του λαού. Οι ασφαλιστικές παροχές όπως λουτροθεραπείες, αεροθεραπείες, κλπ έχουν καταργηθεί ουσιαστικά.

Μεγάλο μέρος των ιαματικών πηγών και άλλων κρατικών τουριστικών υποδομών της χώρας, που παρέμενε για χρόνια αναξιοποίητο, παραχωρούνται πλέον στην υπηρεσία των καπιταλιστικών κερδών προσελκύοντας πελάτες ασθενείς από τα άλλα κράτη. Την ίδια στιγμή που οι σοβαρές ελλείψεις σε κρατικές υποδομές υπηρεσίες υγείας, σε νησιά και τουριστικούς προορισμούς, δημιουργούν μια πραγματικά εκρηκτική κατάσταση για τους μόνιμους κατοίκους και τους τουρίστες και με το ΕΧΠ λαμβάνονται μέτρα για την ανάπτυξη και παροχή υπηρεσιών ιατρικού τουρισμού είτε από τον ιδιωτικό είτε από τον κρατικό τομέα.

Το μεγάλο ζήτημα που τίθεται είναι η ανάπτυξη του συστήματος υγείας από ποιον και για ποιον !!!!

Δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters με θέμα «Είναι ώρα για την Ελλάδα να αλλάξει το τουριστικό της μοντέλο;» την Τετάρτη 28/8 εξηγεί γιατί όλο αυτό που γίνεται με τον τουρισμό στην Ελλάδα είναι σε λάθος κατεύθυνση.

Παρόλα αυτά έρχεται το ΕΧΠ για να συνεχίσει αυτή τη λάθος συνταγή.

Ο δύσκολος καρπός των διακοπών για τη λαϊκή οικογένεια γίνεται πλέον απαγορευμένος καρπός.

Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό με μισθούς του 2011 και ωράρια απάνθρωπα, γνωρίζουν καλά τι σημαίνει αυτό που αποκαλείται «βαριά βιομηχανία».

Η παράταξή μας η ΛΑΣΥ ΑΠΟΚΟΡΩΝΑ έχει ως θέση ότι ο τουρισμός είναι δικαίωμα για όλους, και απαιτεί εργαζόμενους με πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε.

Ειδικά στον Αποκόρωνα «κοκκινισμένη» περιοχή δεν προτείνεται για τον τουρισμό. Όμως ποιες είναι οι αντοχές του τόπου; Τι θα πρέπει να μείνει σαν δημόσιος χώρος τι σαν δημόσιες υποδομές και τι σαν εκμετάλλευση στον διαρκώς συρρικνούνενο πρωτογενή τομέα με τις ευλογίες της ΚΑΠ, του κτηματολογίου του 3ου μνημονίου, μα των ιδιωτικοποιούμενων υδάτων της Κρήτης, κατά των της Θεσσαλίας, κανοναρχούντος του Περιφερειάρχη και του ΟΑΚ ;

Ποιος είναι και με τι διαδικασίες αυτό θα αποφασίστει και για τα συμφέροντα ποιών;

Μένει επίσης ζητούμενο και θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά το Δήμο και με δεδομένο τα όσα επιχειρούνται από το κεντρικό κράτος και την περιφέρεια Κρήτης ποια ενεργειακή πολιτική και για το συμφέρον ποιών θα πρέπει να διεκδικηθεί από Δήμο, φορείς και κατοίκους, ειδικά τώρα με τα περί πυλώνων και ΒΑΠΕ και ενεργειακής πολιτικής. Θέλουμε την Κρήτη μπαταρία της Ευρώπης;

Γιατί απέχουμε από το να βιώνουμε και να απολαμβάνουμε την ενέργεια σαν κοινωνικό αγαθό.

Σχετικά με τα ασφαλή οδικά δίκτυα και τον νέο ΒΟΑΚ, τι αποτύπωμα αφήνει στον Αποκόρωνα αφού κατατέμνει τις περιοχές Καβρού και Καλυβών – Αρμένων ,καταστρέφει γη υψηλής παραγωγικότητας μα και τουριστικές και βέβαια σαν «κλειστός» θα εξουθενώσει, για τα συμφέροντα των κατασκευαστριών εταιρειών, τους μόνιμους κατοίκους του Αποκόρωνα με τα διόδια.

Τέλος ποια η πρόνοια για προστασία κι ανάδειξη τόσο των σημαντικών κι ευάλωτων περιοχών, όπως η μοναδική λίμνη του Κουρνά, τα δάση Αζίλακα και κυπαρίσσου, πηγών Βρυσών , Αρμένων, Στύλου Αλμυρού και Κοιλιάρη μα και των σημαντικών αρχαιολογικών και ιστορικών τόπων, συχνά γνωστών αλλά μη ανεσκαμμένων, και την προστασία των μνημείων, μ ένα νομοθετικό πλαίσιο όπου ,το ξαναλέμε, με τα NATOURA δεν προστατεύονται και ΤΑ ΑΠΑΤΗΤΑ ΒΟΥΝΑ καταπατημένα προβλέπονται και τα ενδιαιτήματα χλωρίδας και πανίδας απειλούμενης ήδη θα καταστραφούν όπως και τα πολύ σημαντικά καρστικά φαινόμενα της επαρχίας μας.