“Η πολιτική μας δεν είναι εισπρακτική, αλλά αποτροπής του κυκλοφοριακού”. Πέρασε κατά πλειοψηφία η αύξηση για το πάρκινγκ στη Δευκαλίωνος

Προς συζήτηση ήρθε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Χανίων το θέμα της αύξησης της τιμής στάθμευσης στο πάρκινγκ της Δευκαλίωνος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μεγάλη συμμετοχή στη δράση δωρεάν στειρώσεων και ηλεκτρονικής σήμανσης του Δήμου Χανίων
Για 14η χρονιά θα λειτουργήσει το Κοινωνικό Φροντιστήριο στα Χανιά

Όπως είπε ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων, Μανώλης Κοτσιφάκης, η απόφαση για την στρογγυλοποίηση από 1,90 σε 2 ευρώ για τις επόμενες της πρώτης ώρας (που πλέον χρεώνεται με 3 ευρώ από 0,80), έγινε γιατί δεν μπορεί να υποστηρίξει το αυτόματο μηχάνημα να δώσει ρέστα, αλλά και γιατί δεν θα λειτουργεί ο χώρος στάθμευσης με προσωπικό.
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕΛΙΟΥ ΖΕΒΡΑΚΗ (“ΟΝΕΙΡΟ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΧΑΝΙΑ”)
Η πρόταση που φέρνετε για τον επανακαθορισμό του τέλους στάθμευσης στην οδό Δευκαλίωνος, από 1-1-2025, με 3 ευρώ για την πρώτη ώρα και 2 ευρώ για κάθε επόμενη, μας βρίσκει αντίθετους για μια σειρά από λόγους – τεχνικούς, κοινωνικούς και διοικητικούς.
1. Τεχνική αιτιολόγηση – Ανεπαρκής και πρόχειρη
Στην εισήγηση του Προέδρου του Δ.Λ.Τ.Χ. αναφέρεται πως η αρχική πρόβλεψη για 1,90€/ώρα κρίθηκε δύσκολο να εφαρμοστεί επειδή τα παρκόμετρα δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την απόδοση ρέστων σε λεπτά του ευρώ.
Με σεβασμό, αυτό δεν αποτελεί επαρκές επιχείρημα για οριζόντια αύξηση του κόστους στάθμευσης, διότι:
- Το τεχνικό πρόβλημα που περιγράφεται είναι αντιμετωπίσιμο με κατάλληλο εξοπλισμό ή και με ψηφιακή πληρωμή μέσω εφαρμογών, χωρίς να μετακυλύεται το κόστος στον πολίτη.
- Εφόσον γνωρίζαμε πως υπήρχε πρόβλημα με την παροχή ρέστων, γιατί προχωρήσαμε σε προμήθεια συστημάτων που δεν το υποστηρίζουν ή γιατί δεν μπήκαν εναλλακτικές πληρωμής;
- Αντί για αύξηση, θα μπορούσε να υπάρξει στρογγυλοποίηση προς τα κάτω ή χρονικός επανακαθορισμός των πακέτων στάθμευσης (π.χ. 1,5€ για 30 λεπτά, 2,5€ για 1 ώρα, κ.ο.κ.).
2. Κοινωνικές επιπτώσεις – Άνιση μεταχείριση
Η προτεινόμενη τιμή είναι υψηλότατη για τα δεδομένα της πόλης, και ειδικά για μια περιοχή που λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εξυπηρετώντας:
- Εργαζόμενους στο κέντρο και στο λιμάνι, που χρειάζονται καθημερινή στάθμευση.
- Μικροεπαγγελματίες που μεταφέρουν εμπορεύματα και εξοπλισμό.
- Πολίτες που εξυπηρετούνται για ιατρικές ή άλλες υπηρεσίες.
Η οικονομική επιβάρυνση ενδέχεται να αποβεί αποτρεπτική για την καθημερινή χρήση και να επιφέρει μετακίνηση του προβλήματος στάθμευσης σε παρακείμενους δρόμους, επιβαρύνοντας άλλες γειτονιές.
3. Έλλειψη κοινωνικής διαβούλευσης
Η αλλαγή αυτή δεν προηγήθηκε καμίας δημόσιας διαβούλευσης ούτε προτάθηκε κάποια ελαφρυντική πολιτική, όπως:
- μειωμένο τέλος για μόνιμους κατοίκους ή εργαζόμενους στην περιοχή,
- μηνιαίες ή ετήσιες κάρτες στάθμευσης,
- δωρεάν διάστημα για στάση μικρής διάρκειας (π.χ. 15’-20’).
Αντίθετα, προωθείται μία αυξητική πολιτική με μοναδικό κριτήριο τη λειτουργικότητα των μηχανημάτων, και όχι το κοινωνικό όφελος.
4. Διοικητική ανακολουθία και σύγχυση
Τονίζουμε επίσης ότι η απόφαση 120/2025 τροποποιεί την 154/2024, η οποία όμως είχε ήδη εγκρίνει την αύξηση από 0,80€ σε 3,00€ / 1,90€, και τώρα η νέα ρύθμιση προτείνει απλώς στρογγυλοποίηση σε 2,00€. Πρακτικά λοιπόν επικυρώνεται μια αύξηση 250% από την αρχική τιμή, με αιτιολογικό απλώς τη δυσκολία απόδοσης ρέστων.
Πού βρίσκεται η πρόβλεψη αντίστοιχης ποιοτικής αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες; Υπάρχει σχετική μελέτη χρήσης, προβλέψεις εσόδων – εξόδων ή εναλλακτικές λύσεις;
Ως εκ τούτου:
- Δεν εγκρίνουμε τον επανακαθορισμό του τέλους στάθμευσης στη μορφή που προτείνεται.
- Ζητούμε την επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής με κοινωνικά και τεχνικά κριτήρια.
- Προτείνουμε τη διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης με συμμετοχή κατοίκων, επαγγελματιών και εκπροσώπων της αγοράς.
- Προτείνουμε προσωρινή διατήρηση της τιμής στάθμευσης στα 0,80€ – 1,50€/ώρα, μέχρι να εξασφαλιστεί τεχνική λύση και συνολική πολιτική στάθμευσης.
Καλούμε τη διοίκηση να εξετάσει πιο προσεκτικά τις κοινωνικές επιπτώσεις και να λειτουργήσει με πνεύμα συνεργασίας.
Από πλευράς του, ο δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μιλτιάδης Κλωνιζάκης, σημείωσε… “Καταψηφίζουμε γιατί, συγκρίνοντας μία αντίστοιχη περιοχή όπως το Ρέθυμνο, όπου το κόστος είναι απόλυτα διαχειρίσιμο, εδώ η αύξηση είναι υπέρογκη. Υπάρχει μεγάλη διαφορά για τις πρώτες ώρες συγκριτικά με το Ρέθυμνο. Αν καταλήγουμε ότι από τα 0,80 την ώρα φτάνουμε στα 3 ευρώ και παραπάνω με τις επιπλέον ώρες, τι να πούμε; Αν το δούμε καθαρά οικονομικά για ένα μέσο εργαζόμενο, φανταστείτε πόσο θα του βγει το 8ωρο. Θεωρούμε ότι θα έπρεπε να υπάρχει ένας άλλος τρόπος υπολογισμού. Ας ακολουθήσουμε άλλες πόλεις της Ευρώπης, όπου οι μόνιμοι κάτοικοι έχουν άλλη αντιμετώπιση”.
“Για τους μόνιμους κατοίκους έχουμε εξασφαλίσει όλες τις θέσεις. Υπάρχει τελευταία και αυστηρή αστυνόμευση. Αλλά, για τους εργαζόμενους που σέβονται τη δουλειά τους, θα επιλέξουν να παρκάρουν πιο μακριά για να παρκάρει εκεί ο επισκέπτης. Οσο για το Ρέθυμνο, οι θέσεις είναι πολύ περισσότερες και ο κόσμος είναι διαφορετικός που πηγαίνει στους χώρους στάθμευσης. Εχουν τελείως διαφορετική φιλοσοφία”, πρόσθεσε ο κ. Κοτσιφάκης.
“Οσο πιο κοντά στο κέντρο φτιάχνεις χώρους στάθμευσης, τόσο μεγαλύτερο κυκλοφοριακό δημιουργείται… Το έχετε δει αυτό στα Χανιά. Εχετε όμως παρατηρήσει ότι πλέον, μετά τις παρεμβάσεις μας με την απομάκρυνση των παρκαρισμένων στους δρόμους του κέντρου και τη διαμόρφωση που έχει γίνει, η κυκλοφορία των οχημάτων είναι πάρα πολύ καλύτερη. Ξέρουν οι οδηγοί ότι δεν υπάρχουν θέσεις και δεν μπαίνουν στη διαδικασία να ψάχνουν. Οταν ξέρουν ότι υπάρχουν θέσεις στο λιμάνι και μάλιστα φθηνές, όπως αυτό της Δευκαλίωνος με τις 88 θέσεις, θα κατέβουν και θα δημιουργηθεί πρόβλημα! Το Ρέθυμνο είναι τυχερό και έχει θέσεις μέσα στην πόλη. Δεν είναι λύση να αφήσεις θέση για εργαζόμενους και για επισκέπτεςγιατί έτσι θα μπλοκάρεται το σύστημα. Η πολιτική μας λοιπόν δεν είναι εισπρακτική, αλλά πολιτική αποτροπής του κυκλοφοριακού που εφαρμόζεται σε όλες τις πόλεις με τουρισμό και μεγάλη επισκεψιμότητα. Είναι μία πολιτική αποτρεπτική ως προς τη δημιουργία περαιτέρω κυκλοφοριακού προβλήματος”, είπε, μεταξύ άλλων, ο αντιδήμαρχος, Μιχάλης Καλογριδάκης.
Τελικά, το θέμα πέρασε κατά πλειοψηφία, με τις ψήφους των συμβούλων της παράταξης του Δημάρχου Χανίων, ενώ καταψήφισαν οι παρατάξεις “Όνειρο Είναι τα Χανιά” και η “Λαϊκή Συσπείρωση”.