Hellenic Train: Οι μηχανοδηγοί προτείνουν επανακρατικοποίησή της - Νέες καταγγελίες για στασιμότητα στα συστήματα ασφαλείας
Εκστρατεία ενημέρωσης και τρόπους κοινού βηματισμού με τις τοπικές Αρχές των «λευκών» περιοχών, αυτών δηλαδή στις οποίες έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια να κινείται ο ελληνικός σιδηρόδρομος, ξεκινούν οι μηχανοδηγοί.
Υπό το πρίσμα μάλιστα της επανακρατικοποίησης του σιδηροδρόμου στο Ηνωμένο Βασίλειο αρχής γενομένης από την εταιρία South Western Railway (SWR), η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) σημειώνει πως εφόσον επιβεβαιωθούν οι φήμες για αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς την Hellenic Train και πιθανούς άλλους operators, «τότε θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη η επανακρατικοποίηση της Hellenic Train».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 08.05.2025 18:21Σιδηρόδρομος: Αμείωτη ταλαιπωρία - Με καθυστέρηση άνω της 1,5 ώρας αναχώρησε επιβατική αμαξοστοιχία από την ΑθήναΕλλάδα | 11.05.2025 07:41Σιδηρόδρομος: Περιτοίχιση γραμμών σε τρία σημεία και εγκατάσταση συστήματος μέτρησης και καταγραφής ταχύτητας συρμών
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πασχίζει να εφαρμόσει το σύστημα γεωντοπισμού ΗEPOS, με την ΓΑΙΑΟΣΕ να προβαίνει σε μελέτη και δοκιμές του συστήματος, ένα μήνα... αφού ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αλλά και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωσαν την πλήρη εφαρμογή του εντός του καλοκαιριού.
Από τότε μέχρι σήμερα όχι μόνο έγινε γνωστό ότι το σύστημα δε διαθέτει κάποια πιστοποίηση ασφαλείας, η οποία ακόμα και αν εξασφαλιζόταν θα απαιτούσε μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά πηγές κοντά στην υπόθεση σημειώνουν πως το σύστημα πάσχει και στον τομέα της διαλειτουργικότητας, αφού «δεν δουλεύει» τουλάχιστον με τον τρόπο με τον οποίο ο κ. Κυρανάκης ειχε στο μυαλό του. Προσθέτουν γλαφυρά πως «τα τρένα δεν είναι χωράφια για να μένουν ακίνητα», όπως συνέβαινε με τα γεωμετάχια του Κτηματολογίου, ενώ τονίζουν ότι είναι ανυπερβλητα επί του παρόντος τα εμπόδια που συναντά εντός των σηράγγων.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, πάντως, η οποία έχει ακόμα την αρμοδιότητα του τροχαίου υλικού, το περασμένο Σαββατοκύριακο είχε προγραμματίσει δοκιμές και μετρήσεις του συστήματος σε πραγματικές συνθήκες. Με έργο, το οποίο εγκρίθηκε, κατακυρώθηκε και υπεγράφη μέσα σε μόλις μία ημέρα, στις 23 Μαίου, ανέθεσε τη σύνταξη τεχνικής μελέτης και δοκιμών σε πραγματικό χρόνο της αλληλεπίδρασης του συστήματος Hepos με τα υπόλοιπα συστήματα επικοινωνίας της Ηλεκτράμαξας Siemens Hellas Sprinter.
Πιο συγκεκριμένα από τον ανάδοχο ζητήθηκε η διεξαγωγή μετρήσεων με σκοπό τον προσδιορισμό τυχόν παρεμβολών από το σύστημα HEPOS προς τα υπόλοιπα συστήματα VHF, TETRA, GSM-R ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν τεχνικά προβλήματα κατά την ταυτόχρονη λειτουργία τους.
Οι μετρήσεις προγραμματίστηκαν επί της Ηλεκτράμαξας Siemens Hellas Sprinter στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη το Σάββατο 24/5 με επιστροφή Θεσσαλονίκη – Αθήνα την Κυριακή 25/5, ενώ είχε προηγηθεί η εγκατάσταση μετρητικής διάταξης στην Ηλεκτράμαξα. Ο ανάδοχος θα συντάξει τεχνική μελέτη στην οποία θα αναφέρονται τα αποτελέσματα και σχετική γνωμάτευση και θα παραδοθεί εντός δύο εβδομάδων από την ολοκλήρωση των μετρήσεων με την αμοιβή του να ορίζεται σε 5.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του σχεδίου που είχε ανακοινώσει ο κ. Κυρανάκης και επρόκειτο να ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο, το οποίο ωστόσο ακόμα αναμένεται, το νέο σύστημα θα έδινε το στίγμα κάθε συρμού ανά λίγα δευτερόλεπτα με ακρίβεια έως και 5 εκατοστών, ώστε να προκύπτει επακριβώς η γραμμή, στην οποια κινείται η εκάστοτε αμαξοστοιχία. Τα δεδομένα αυτά μάλιστα στόχος είναι να είναι διαθέσιμα σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα railway.gov.gr.
Την ώρα, πάντως, που τα βλέμματα του υπουργείου είναι στραμμένα στο HEPOS, όπως καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί, τίποτα δεν έχει αλλάξει όσον αφορά τα πραγματικά κρίσιμα, πιστοποιημένα και απαραίτητα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο 26 μήνες μετά την τραγωδία των Τεμπών με τα 57 θύματα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΕΠΕ, Κώστα Γενιδούνια, δεκάδες περιοχές της χώρας βρίσκονται χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση, βασικές υποδομές δεν έχουν αποκατασταθεί, ενώ οι επενδύσεις που είχαν εξαγγελθεί έχουν μείνει στα χαρτιά με την Hellenic Train συνεχίζει να εισπράττει κρατική επιδότηση ύψους 62 εκ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ παρά το γεγονός ότι υποκαθιστά μεγάλο αριθμό δρομολογίων της με λεωφορεία ακόμα και σε περιοχές όπου η σιδηροδρομική υποδομή έχει κριθεί κατάλληλη: «Χωρίς τρένα ο Βόλος, η Καλαμπάκα, η Στυλίδα, η Φλώρινα εδώ και 26 μήνες. Επίσης η Δράμα, η Ξάνθη και η Κομοτηνή εδώ και 5 χρόνια, ενώ η σύνδεση με το Λουτράκι, έργο 7 χιλιομέτρων γραμμής, που ξεκίνησε το 2019 ακόμα αγνοείται», επισημαίνει ο κ. Γενιδούνιας. Προσθέτει ότι στη Θράκη (Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο - Ορεστιάδα) οι χρόνοι είναι μεγαλύτεροι απο τους αντίστοιχους του 2019 εξαιτίας της κατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής. «Αντί για 3 ζεύγη δρομολογίων καθημερινά έχουμε 2 και αυτά καταργούνται όταν υπάρχει μεταφορά στρατιωτικού υλικού. Επιπλέον στην Πάτρα ο Προαστιακός στενάζει από την εγκατάλειψη και η σύνδεση Πάτρας - Πύργου αγνοείται 15 χρόνια τώρα».
Η ΠΕΠΕ εκφράζει την αγανάκτησή της για την κατάσταση αυτή, ενώ τη Δευτέρα απέστειλε επιστολές στους δημάρχους Πάτρας, Στυλίδας, Αμφίκλειας – Ελάτης και Φλώρινας, ζητώντας συνάντηση για την επανεκκίνηση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Στη σχετική ανακοίνωσή του το Σωματείο αναφέρει πως «η Hellenic Train επιδοτείται με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως για την παροχή σιδηροδρομικού έργου στην περιφέρεια, ωστόσο και ενώ σε πολλές περιπτώσεις (χαρακτηριστικό παράδειγμα η γραμμή της Στυλίδας και η σύνδεση με τον Δήμο Αμφίκλειας - Ελάτης) η σιδηροδρομική υποδομή έχει κριθεί κατάλληλη, δεν πραγματοποιεί τα δρομολόγια αλλά τα αντικαθιστά με λεωφορεία, εισπράττοντας όμως και στο ακέραιο την κρατική επιδότηση των 50 εκ ευρώ ετησίως. Δεν θα παρακολουθούμε αμέτοχοι την απαξίωση της δημόσιας περιουσίας και του τροχαίου υλικού», τονίζουν οι μηχανοδηγοί, οι οποίοι θα διευρύνουν τον κύκλο επαφών τους με Επιμελητήρια και Εργατικά Κέντρα και σε άλλες πόλεις.
Καταγγέλλουν στασιμότητα και στα συστήματα ασφαλείας
Αποκαρδιωτική είναι η εικόνα που μεταφέρουν και αναφορικά με τα έργα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΕΠΕ, το σύστημα ETCS δεν λειτουργεί ούτε σε ένα μέτρο του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ το GSM-R, το τηλεπικοινωνιακό σύστημα ασφάλειας των τρένων, συνεχίζει να παραμένει σε δευτερεύοντα ρόλο, χωρίς καν να έχει εκδοθεί η επίσημη εγκύκλιος από τον ΟΣΕ για την επιχειρησιακή του χρήση.
Η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση απουσιάζουν από μεγάλα τμήματα του δικτύου. Από τα Λιόσια μέχρι το Κιάτο, τα τρένα εισέρχονται σε παρακαμπτήριους χωρίς φωτεινά σήματα ή οπτικές ενδείξεις για τους μηχανοδηγούς, με τα στοιχεία καθυστέρησης να αποκρύπτονται συστηματικά από τα επίσημα δρομολόγια. Παράλληλα, η τηλεματική δεν λειτουργεί ούτε στον Προαστιακό της Αθήνας, ούτε της Θεσσαλονίκης.
Στο κρίσιμο τμήμα Λιανοκλάδι – Λάρισα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη, η κυκλοφορία γίνεται σε μονή γραμμή και με μειωμένη ταχύτητα 80 χλμ/ώρα, λόγω ζημιών από την κακοκαιρία Daniel, χωρίς να έχουν ξεκινήσει τα έργα οριστικής αποκατάστασης.
Σε ό,τι αφορά το τροχαίο υλικό και αναμένοντας να μετατραπούν σε σύμβαση τα 360 εκ. ευρώ επενδύσεων εκ μέρους της ΗΤ, ο κ. Γενιδούνιας αναφέρει πως «σύμφωνα με την σύμβαση του Ιουνίου του 2022 αυτήν την περίοδο θα έπρεπε να έρχονται 10 νέου τύπου προαστιακοί συρμοί στην Ελλάδα για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη τροχαίου υλικού. Θα έρχονταν και 10 νέα τρένα υδρογόνου. Τρία χρόνια μετά αναμένουμε νέα συμφωνία με άγνωστους όρους που θα προβλέπει είσοδο νέων τρένων, πράγμα που όπως γνωρίζουν οι σιδηροδρομικοί απαιτεί χρόνια».
Εως τότε προσθέτει ότι «τα Desiro προφανώς δεν φτάνουν και έχουμε συνθέσεις με καρότσες στον Προαστιακό Θεσσαλονίκης για τρίτο καλοκαίρι, ενώ παραμένουν τα προβλήματα με τις δεκάδες βεβλαμμένες ΑΣΙΔ - που θα φτιάχνονταν και αυτά σε δύο χρόνια - σε πολλά σημεία του δικτύου».
Την ίδια στιγμή σε αναμονή βρίσκονται και οι προσλήψεις 100 σταθμαρχών και κλειδούχων εδώ και τρία χρόνια, όταν, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΕΠΕ, άλλοι συγκοινωνιακοί φορείς όπως η ΣΤΑΣΥ τις ολοκληρώνουν μέσα σε 6 μήνες.
Διαβάστε ακόμηΠανικός στο Λίβερπουλ: Η δολοφονική πορεία του ΙΧ, το λιντσάρισμα και η σύλληψη του 53χρονου δράστη - Άμεση αντίδραση Στάρμερ

Ένοπλη ληστεία σε μίνι μάρκετ στον Βύρωνα - Το σοκαριστικό βίντεο ντοκουμέντο

Κέρκυρα: Ένοχες οι δύο από τις πέντε που διοργάνωσαν το pole dancing στο Ανάκτορο Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου

Γάζα: Συγκλονίζει Βρετανίδα χειρουργός - «Δεν έχω δει ποτέ τόσους τραυματίες από έκρηξη»
