Και επίσημα εκτός χρονοδιαγράμματος η γραμμή 4 του μετρό: 3 σταθμοί... αγνοούνται, το 2029 φαντάζει μακρινό
Σε ευθεία παραδοχή του εκτροχιασμού του χρονοδιαγράμματος κατασκευής της Γραμμής 4 του μετρό, προχώρησε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος αποκαλύπτοντας ότι η «Ελληνικό Μετρό» έχει ζητήσει ήδη από την κατασκευάστρια κοινοπραξία αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος.
«Θεωρητικά ολοκληρώνεται το 2029, αλλά δεν θα έβαζα το χέρι μου στη φωτιά», είπε, ο κ. Ταχιάος αναφερόμενος στο έργο των 1,8 δισεκ. ευρώ από το βήμα του συνεδρίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ σε άλλη αποστροφή του λόγου του ανέφερε ότι «δεν μετρά σε μήνες η καθυστέρηση προφανώς. Τώρα πότε θα ολοκληρωθεί, θα δούμε».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 20.06.2025 05:12 Γραμμή 4: Οι μετροπόντικες σκάβουν, αλλά οι σταθμοί αργούν - Έως και 30 μήνες καθυστέρηση
Ως πρώτη αιτία της καθυστέρησης, για την οποία το ethnos.gr είχε αναλυτικά ενημερώσει με ρεπορτάζ του, ο ίδιος εμφάνισε τον λανθασμένο σχεδιασμό του έργου από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα τον διαχωρισμό μεταξύ των πρόδρομων εργασιών και των εργασιών της κύριας σύμβασης. Αναγνώρισε, όμως, ότι αυτή δεν ήταν η μοναδική αιτία εκτροχιασμού του χρονοδιαγράμματος.
Οι «δύο μεγάλες εκκρεμότητες»
«Αυτό εκ των πραγμάτων δημιουργεί μια πρώτη καθυστέρηση, αλλά υπάρχουν κι άλλοι λόγοι καθυστερήσεων στο έργο. Έχουμε δύο μεγάλες εκκρεμότητες: η μία είναι τα Εξάρχεια και η άλλη είναι το πάρκο Ριζάρη, ο σταθμός του Ευαγγελισμού», εξήγησε.
Όσο για τον χρόνο ολοκλήρωσης, σημείωσε ότι αναμένεται το νέο χρονοδιάγραμμα εκ μέρους της κοινοπραξίας, τονίζοντας τη σημασία της τεκμηρίωσής του: «Ο στόχος είναι να το τεκμηριώσει γιατί πάντα υπάρχουν και ευθύνες των αναδόχων στις καθυστερήσεις», ανέφερε συμπληρώνοντας πως «το να θεωρούμε ότι είναι το Δημόσιο αυτό που ευθύνεται για όλα είναι λάθος».
Μετά την υποβολή του νέου χρονοδιαγράμματος, θα ακολουθήσει διαπραγμάτευση σε δύο επίπεδα: τόσο για τον νέο εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης όσο και για το επιπρόσθετο κόστος που συνεπάγεται η αλλαγή στον τρόπο υλοποίησης των εργασιών.
Αναλύοντας τις πιθανές εναλλακτικές, ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι υπάρχουν δύο τεχνικές προσεγγίσεις για την κατασκευή σταθμών μετρό: η μία περιλαμβάνει πρώτα την εκσκαφή του σταθμού, από όπου περνά στη συνέχεια ο μετροπόντικας, ενώ η άλλη βασίζεται στην ολοκλήρωση της σήραγγας και ακολούθως του σταθμού.
«Αυτό εφαρμόσαμε στη Βενιζέλου. Στο χρονοδιάγραμμα ο ανάδοχος πρέπει να παραδεχτεί τις αποδοχές αυτού που του λέει η υπηρεσία. Οπότε είναι λάθος να θεωρούμε ότι αν υπάρχει μια καθυστέρηση από μόνη της παρατείνει το χρονοδιάγραμμα όσο διαρκεί η καθυστέρηση. Ο ανάδοχος έχει τις εναλλακτικές λύσεις εκείνες, οι οποίες επιτρέπουν να τρέξει. Στη βάση αυτή θα παρακολουθήσουμε το χρονοδιάγραμμα, το οποίο πιστεύω ότι θα μας φέρει μέσα στις αμέσως προσεχείς ημέρες».
Ωστόσο, η κατάρτιση νέου χρονοδιαγράμματος χωρίς να έχουν παραδοθεί κρίσιμα σημεία του έργου όπως τρεις βασικοί σταθμοί, δημιουργεί ερωτήματα ως προς τη ρεαλιστικότητά του. Ειδικά αν τελικά επιλεγεί η δεύτερη και πιο σύνθετη μέθοδος κατασκευής, το κόστος αναπόφευκτα θα αυξηθεί – και μαζί του πιθανότατα και οι διεκδικήσεις αποζημιώσεων από την πλευρά του αναδόχου.
Τρεις σταθμοί δεν έχουν καν αποδοθεί στον ανάδοχο
Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει φτάσει στο μέσο του προβλεπόμενου συμβατικού χρόνου, όμως τρεις σταθμοί δεν έχουν καν αποδοθεί στον ανάδοχο, ενώ για εκείνους που έχουν παραληφθεί, οι καθυστερήσεις κυμαίνονται από 20 έως και 30 μήνες. Οι συμβατικοί χρόνοι παράδοσης αποτελούν δεσμευτικά σημεία της αρχικής σύμβασης και πιθανές υπερβάσεις ενδέχεται να οδηγήσουν σε αιτήματα οικονομικών διεκδικήσεων.
Από όλες τις πλευρές, πάντως, δηλώνεται ότι θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για τη συμπίεση των χρονοκαθυστερήσεων, αν και αυτό ίσως έχει οικονομικές συνέπειες. Δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα καταβλήθηκαν περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ για τετράμηνη επίσπευση της παράδοσης του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.
Στο μεταξύ, εκκρεμεί ακόμη η παράδοση τριών σταθμών:
- Πανεπιστημιούπολη: Αρχαιολογικά ευρήματα έχουν καθυστερήσει την πρόοδο. Αν και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έχει εγκρίνει την απόσπαση και μεταφορά του δρόμου, η διαδικασία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
- Γουδή: Η απρόσμενη εμφάνιση ενός μεγάλου αγωγού της ΕΥΔΑΠ οδήγησε σε επανεξέταση του σχεδιασμού. Πλέον, αναζητείται νέα χωροθέτηση για τον σταθμό.
- Ευαγγελισμός: Εκκρεμεί η επίσημη απόφαση για το πάρκο Ριζάρη. Η ανάδοχος εταιρεία δεν έχει ακόμα λάβει επίσημη ενημέρωση για την Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ), η οποία εξετάζεται από τις αρμόδιες περιβαλλοντικές υπηρεσίες του ΥΠΕΝ.
Κως: Οι αρχαιότητες στην παραλία του Αγίου Στεφάνου γίνονται... σουβενίρ και καταπατώνται από ξαπλώστρες

Ο φόβος που τρώει τα σωθικά του Μαξίμου, οι φήμες για νέα δικογραφία και νέο πρόστιμο για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και οι γαλάζιες επιθέσεις στον Μητσοτάκη

Οι «αμαρτωλοί» διάλογοι αποκαλύπτουν το μέγεθος της διαφθοράς στον ΟΠΕΚΕΠΕ - Πώς δρούσαν τα κυκλώματα που λυμαίνονταν τις κοινοτικές ενισχύσεις

ΟΠΕΚΕΠΕ: Τα τρία «αγκάθια» για την κυβέρνηση μετά το μπαράζ αποκαλύψεων - Ποια στρατηγική επιλέγεται
