Υπόμνημα προς το υπουργείο για τα ακίνητα

Ανοιχτή συνέλευση των κατοίκων των Αρμένων στο Πολιτιστικό κέντρο του χωριού με θέμα συζήτησης ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ πραγματοποιήθηκε σε συμμόρφωση με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την πανδημία Covid.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση:

Ο πρόεδρος της κοινότητας Εμμανουήλ Σκουλούδης με ένα σύντομο χαιρετισμό προς τους κατοίκους αναφέρθηκε στην σοβαρότητα των προβλημάτων, τόσο εκείνων που προκύπτουν από τις ρυθμίσεις για το Εθνικό Κτηματολόγιο αλλά και όσων θα προκύψουν από την επικείμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών. Για το ζήτημα αυτό το κοινοτικό συμβούλιο με απόφασή του όρισε τριμελή επιτροπή αποτελούμενη από τον Γιώργο Κτιστάκη και τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου Σήφη Πετράκη και Σπύρο Φραγκούλη. Ο πρόεδρος, αφού ευχαρίστησε την επιτροπή και τους συνεργάτες της για την προετοιμασία της παρουσίασης των παραπάνω θεμάτων, καλωσόρισε στην συζήτηση τον δικηγόρο Γιάννη Νικολουδάκη, νομικό σύμβουλο του Δήμου Αγ. Βασιλείου και εκπρόσωπο των κατοίκων για τα ανωτέρω ζητήματα καθώς και τον πολιτικό μηχανικό Γιώργο Δρουδάκη με μεγάλη εμπειρία στις διορθώσεις των λαθών του κτηματολογίου. Τέλος, ευχαρίστησε τον πολιτικό μηχανικό Μάρκο Μαυρομάτη για την παρουσία στην συζήτηση και την παρέμβαση του στο ζήτημα που προκύπτει με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου περιβάλλοντος για την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης. Στη συνέχεια το μέλος της επιτροπής Γιώργος Κτιστάκης παρουσίασε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο πολίτης για να εισέλθει στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του κτηματολογίου και να δει τις υπάρχουσες εγγραφές (2004) των ακινήτων του, αλλά και το πως να δημιουργήσει κωδικούς εισόδου για την υποβολή αντιρρήσεων στους Δασικούς χάρτες, μετά την ανάρτησή τους. Κατόπιν παρουσίασε το σχέδιο του υπομνήματος των κατοίκων της κοινότητας Αρμένων, το οποίο πρόκειται να σταλεί στις αρμόδιες αρχές, αναλύοντας τις βασικές θέσεις και διεκδικήσεις αυτού. Στην τοποθέτηση του ο δικηγόρος Γιάννης Νικολουδάκης συμφώνησε ως προς την επιτακτική ανάγκη για την αλλαγή του τρόπου διόρθωσης των σφαλμάτων του κτηματολογίου, ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί εξωδικαστικώς, καθώς και ως προς το αίτημα για παράταση της προθεσμίας διόρθωσης των σφαλμάτων αυτών (31/12/2020). Ως προς τους δασικούς χάρτες, ο ομιλητής έκρινε το ζήτημα ως πολύ σοβαρό και πρότεινε την εύρεση τρόπου άμεσης εμπλοκής των Δήμων για την επίλυση του, αφού εκτός των άλλων διακυβεύεται και το θέμα των επιδοτήσεων. Με τη σειρά του ο πολιτικός μηχανικός Γιώργος Δρουδάκης αναφέρθηκε στα πολλαπλά λάθη που έχει εντοπίσει μέχρι σήμερα στις εγγραφές του κτηματολογίου. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι σε πρόσφατη τοπογράφηση που τέλεσε σε περιοχή με 2000 σημεία, σωστά ήταν μόνο 40 εξ αυτών. Στη συνέχεια ακολούθησε διάλογος με τους πολίτες, συμπληρώθηκε όπου κρίθηκε απαραίτητο το υπόμνημα και ακολούθως υπογράφηκε από τους κατοίκους των Αρμένων. Ανάλογες συγκεντρώσεις πραγματοποιήθηκαν και στους άλλους οικισμούς της κοινότητας Αρμένων,( Σωματά , Φωτεινού). Ο πρόεδρος της κοινότητας με την επιτροπή ανέλαβαν να προωθήσουν και να κοινοποιήσουν το υπόμνημα όπου είναι απαραίτητο για την ανάδειξη της σοβαρότητας των θεμάτων.

Σε υπόμνημά τους προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και τοπικούς φορείς αναφέρουν:

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΡΜΕΝΩΝ ΡΕΘΥΜΝΗΣ

Με το παρόν υπόμνημα εμείς, οι κάτοικοι της κοινότητας Αρμένων (Αρμένοι, Φωτεινός, Σωματάς), θέλουμε να τονίσουμε τη δεινή θέση που βρίσκονται οι περιουσίες μας από τα πολλαπλά λάθη των εγγραφών των ακινήτων μας στο Εθνικό Κτηματολόγιο και την επικείμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών.

Ο τρόπος που έχει επιλεχθεί βάσει του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος (Ν. 2664/1998) για τις διορθώσεις, γεωμετρικών και μη σφαλμάτων, με εξαίρεση μία πολύ μικρή μερίδα κτηματολογικών διορθώσεων που δύναται να λάβει χώρα με αίτηση στο κτηματολογικό γραφείο, επιτυγχάνεται μόνο μέσω της δικαστικής οδού. Ωστόσο το υπερβολικό τους κόστος και οι ασφυκτικές προθεσμίες δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα. Είναι αδιανόητο σε ένα ευνομούμενο κράτος οι πολίτες να μην έχουν διαφορές μεταξύ τους (εδώ κτηματικές) και το κράτος να απαιτεί η επίλυσή τους( λόγω εσφαλμένων εγγραφών), να οδηγείται στα δικαστήρια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη ταλαιπωρία και καταβολή υψηλού τιμήματος που πολλές φορές, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις μικροϊδιοκτητών, να υπερβαίνει την τιμή αγοράς του ακινήτου (!!!). Με τον τρόπο αυτό καταστρατηγούνται βασικές αρχές του διοικητικού δικαίου, όπως η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας του μέτρου, αφού το μέτρο είναι εμφανώς δυσανάλογο του σκοπού για τον οποίο θεσπίστηκε (σκοτώνοντας το σπουργίτι με το κανόνι).

Οι λανθασμένες εγγραφές είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ευθύνη του εργολάβου της πρώτης κτηματογράφησης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων σφαλμάτων αποτελούν α) ΚΑΕΚ καταχωρημένα στους πραγματικούς ιδιοκτήτες τα όρια των οποίων όμως δεν απεικονίζονται σωστά στον κτηματολογικό χάρτη (σε πολλές περιπτώσεις τα υπάρχοντα όρια των ιδιοκτησιών, π.χ. φράκτες/ τοίχοι, τα οποία και αποτυπώνονται στις αεροφωτογραφίες δεν ελήφθησαν καν υπόψιν), β) ιδιοκτησίες έχουν μετακινηθεί (απεικονίζονται σε τελείως διαφορετική από την πραγματικότητα περιοχή), γ) ΚΑΕΚ καταχωρημένα σε «άγνωστο» ιδιοκτήτη τα οποία στην πραγματικότητα ανήκουν σε ένα ή και περισσότερους ιδιοκτήτες. Γιατί θα πρέπει το κόστος διόρθωσης να το καταβάλει ο πολίτης; Ακόμη και εάν δεχτούμε να το καταβάλει ο πολίτης, γιατί θα πρέπει το κόστος να είναι τόσο υψηλό ώστε να τον οδηγεί στην εγκατάλειψη της περιουσίας του; Ιδιαίτερα αν στα παραπάνω προστεθεί και το επικείμενο κόστος (οικονομικό, χρονικό και ψυχολογικό) από την αναμενόμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η πλειοψηφία των ακινήτων μας θα συμπεριληφθούν στους δασικούς χάρτες. Γνωρίζετε ότι τα αγροτεμάχια αυτά έχουν περιέλθει στα χέρια μας από τους προγόνους μας. Για την υποστήριξή τους έχει χυθεί πολύ αίμα στο πέρασμα των αιώνων. Ακόμη και ο Τούρκος κατακτητής δεν άφησε στην Κρητική Πολιτεία δημόσιες δασικές εκτάσεις στην Κρήτη. Κανένας εχέφρων δεν ζητά την εξαφάνιση των δασών, όπου υπάρχουν, και κανείς δεν υποστηρίζει ότι όλα είναι γεωργική και κτηνοτροφική γη. Δεν μπορεί όμως και δεν πρέπει σε μια παραγωγική γη όπου η ανθρώπινη παρουσία είναι εμφανής από αρχαιοτάτων χρόνων, σήμερα τα δεδομένα αυτά να αμφισβητούνται. Στο πέρασμα των αιώνων η εκμετάλλευση της πατρογονικής γης είχε ακμές και παρακμές, όμως πάντοτε ο άνθρωπος συμβίωνε αρμονικά με το φυσικό περιβάλλον. Γιατί θα πρέπει τώρα να βρεθεί υπό διωγμό και ξένος στον τόπο του; Γιατί για την διεκδίκηση της περιουσίας του θα πρέπει εκτός των άλλων να καταβάλλει και αντίτιμο ως παράβολο; Αναρωτιέται κανείς που ήταν όλα αυτά τα χρόνια η πολιτεία, που παρά τη δική της χρονική δέσμευση (βλ. ν. 998/79) έρχεται μετά 40 χρόνια και αμφισβητεί αγοραπωλησίες, καταβολή φόρων και πλειάδα άλλων διοικητικών πράξεων που η ίδια εξέδωσε. Ποιος είναι άραγε ο στόχος της πολιτείας, η ανάπτυξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας ή η εγκατάλειψη της γης και κατ’ επέκταση της δραστηριότητας του πρωτογενούς τομέα;

Γιατί άραγε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ανοίγει ξανά το ελληνικό δημόσιο το ζήτημα της ιδιοκτησιακής διεκδίκησης των ακινήτων που εμφανίζει ως δασικά στη μορφή; Το ζήτημα αυτό έχει κριθεί σύμφωνα και τις αποφάσεις της πρωτοβάθμιας επιτροπής ενστάσεων του κτηματολογίου πριν από 20 χρόνια , η οποία απέρριψε την διεκδίκηση του Ελληνικού δημοσίου αποδίδοντας ΚΑΕΚ των ακινήτων σε εμάς, τους ιδιοκτήτες. Από τότε μέχρι και σήμερα κανένας δεν διατάραξε το δικαίωμα μας αυτό, όπως προκύπτει από πλειάδα αγοραπωλησιών, μεταβιβάσεις εμπράγματων δικαιωμάτων και καταβολή φόρων. Και τέλος ποιο θα είναι το όφελος αν η ιδιοκτησία μας περάσει στο κράτος;

Τί νόημα έχει να παλέψουμε για την διόρθωση των σφαλμάτων(λάθος εγγραφές) που έχουν προκύψει στο Κτηματολόγιο, πληρώνοντας το δυσανάλογο τίμημα (δικαστικές αποφάσεις κλπ.), όταν σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε ξανά νέες δικαστικές περιπέτειες λόγω διεκδίκησης των ακινήτων από το κράτος;

Εμείς που υπογράφουμε το παρόν υπόμνημα ζητάμε να αφουγκραστείτε την αγωνία μας και να παλέψετε ο καθένας από το μετερίζι του για την επίλυση των δίκαιων αιτημάτων μας και προς το σκοπό αυτό ζητάμε.

Α)ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

  1. ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ

α) Οι διαδικασίες διόρθωσης θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι 31/12/2020.

β) Επιτρέπεται η διόρθωση γεωμετρικών σφαλμάτων εξωδικαστικά, μόνο αν υπάρχει συμβόλαιο και όχι σε όλες τις περιπτώσεις.

γ) Όλες οι άλλες περιπτώσεις (ακίνητο που δεν έχει εντοπιστεί, λάθος έκταση ακινήτου, λάθος θέση, αλλαγές ορίων κ.α.) διορθώνονται μόνο με δικαστική απόφαση.

  1. ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

α) Παράταση της προθεσμίας διόρθωσης πέραν της 31/12/2020 και τουλάχιστον για ένα επιπλέον έτος.

β)Διόρθωση όλων των σφαλμάτων εξωδικαστικώς, όπου δεν προκύπτει αντιδικία ή διεκδίκηση, με την δημιουργία ειδικού προς τούτο γραφείου στις έδρες των περιοχών πρώτης κτηματογράφησης.

Β) ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ

α) Οι δασικοί χάρτες βρίσκονται υπό ανάρτηση.

β) Τίθεται η δυνατότητα, μετά την ανάρτηση, της υποβολής αντιρρήσεων ή διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων με καταβολή παράβολου ανά ακίνητο.

γ) Η εξέταση των αντιρρήσεων γίνεται από επιτροπή αποτελούμενη από ένα νομικό ως πρόεδρο, ένα δασολόγο ,ένα πολιτικό μηχανικό.

δ) Μετά την κύρωση των δασικών χαρτών πιθανή είναι η διεκδίκηση ιδιοκτησιακά των ακινήτων που περιλαμβάνονται στους δασικούς χάρτες από το δημόσιο

  1. ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

α) Κατάργηση της υποχρεωτικής καταβολής παράβολου ανά ακίνητο. Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να μπορεί να επιλέξει είτε την καταβολή με βάση τη συνολική έκταση των ακινήτων που υποβάλλει αντιρρήσεις είτε την καταβολή ανά ακίνητο, όπως ισχύει σήμερα. Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά παραθέτουμε το εξής παράδειγμα: 7 αγροτεμάχια έκτασης 1200 τ.μ συνολική έκταση 8400 τ.μ. Άρα

Τωρινό κόστος 7χ90=630 ευρώ.

Κόστος πρότασης 8400 τ.μ=180 ευρώ.

β) Ο δασολόγος της επιτροπής λειτουργεί και ως κρατικός εκπρόσωπος, με τον οποίο ο ιδιοκτήτης αντιδικεί. Όπως γνωρίζετε στην Κρήτη το κράτος φέρει, όπως και ο ιδιώτης, το βάρος απόδειξης των ιδιοκτησιακών του δικαιωμάτων. Κατ’ επέκταση δεν μπορεί και δεν πρέπει να έχει και την αρμοδιότητα του κριτή. Για τον λόγο αυτό ζητούμε είτε η συμμετοχή του δασολόγου να περιοριστεί στην διατύπωση γνώμης, χωρίς τη δυνατότητα ψήφου, είτε την διεύρυνση της επιτροπής με τη συμμετοχή σε αυτήν εκπροσώπου της τοπικής αυτοδιοίκησης της κρινόμενης περιοχής.

γ) Διακοπή οποιασδήποτε ενέργειας αναμόχλευσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ακινήτων μας. Το ζήτημα αυτό έχει κριθεί εδώ και 20 χρόνια. Το Κτηματολόγιο αποτελεί βασικό βραχίονα της λειτουργίας του κράτους και με τις αποφάσεις του μας επέδωσε ΚΑΕΚ ακινήτων. Επίσης τα ελληνικά δικαστήρια με σωρεία αποφάσεων για κτηματολογικές διαφορές αποφάνθηκαν εμμέσως πλην σαφώς για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων.