Εξαιτίας της οικονομικής περιπέτειας στην οποία έμπλεξαν εδώ και 10 χρόνια τη χώρα και τις Ένοπλες Δυνάμεις οι ανίκανοι πολιτικοί που απολάμβαναν της ψήφου του Ελληνικού λαού, υπάρχει ορατός κίνδυνος απαξίωσης πανάκριβων οπλικών συστημάτων. Οπλικά συστήματα που έπρεπε να έχουν εκσυγχρονιστεί εδώ και πολλά χρόνια, κρίνεται αβέβαιο το μέλλον τους και λάθος ο τρόπος εκσυγχρονισμού τους.

Συγκεκριμένα, το μεγάλο πρόβλημα του καθυστερημένου εκσυγχρονισμού των F-16 είναι η συμβατότητα του ψηφιακού ραντάρ με το αναλογικό σύστημα αυτοπροστασίας. Το θέμα είχε αποκαλυφθεί από Αμερικανικό έγγραφο. Κάποιοι υποστήριξαν πως το πρόβλημα θα λυνόταν με ένα λογισμικό. Κάτι τέτοιο όμως φαίνεται αδύνατο. Έτσι, οι Αμερικανοί προτείνουν ένα νέο συμβατό σύστημα αξίας άνω των 300 εκατομμυρίων δολαρίων, που θα εκτοξεύσει τον εκσυγχρονισμό των 83-86 F-16 (κανείς δεν ξέρει ΑΚΡΙΒΩΣ πόσα), στα 1,8 δισ. δολάρια.

Το πρόγραμμα έχει ήδη καθυστερήσει και ΑΝ επιλυθεί το πρόβλημα με το σύστημα αυτοπροστασίας, αντί να ολοκληρωθεί το 2028, θα ολοκληρωθεί το 2030.

Εδώ έρχεται το δεύτερο πρόβλημα. Κάποιοι υποστηρίζουν πως ως τότε, τα F-16V θα είναι οριακά παλιά και ίσως είναι προτιμότερο με 2 δισ. δολάρια να αγοραστούν 24-25 καινούρια F-35, με την προϋπόθεση πως θα έχουν ξεπεραστεί τα προβλήματα που υπάρχουν σήμερα στο νέο Αμερικανικό μαχητικό.

Δυστυχώς κανείς δεν προχωρά στο αυτονόητο, τον εκσυγχρονισμό των παλαιότερων F-16 που διαθέτει η Ελλάδα, δηλαδή των Block 50 και Block 30, που είναι περίπου 65 αεροσκάφη. Εάν αυτά δεν εκσυγχρονιστούν, θα καταστούν δυστυχώς άχρηστα, καθώς θα υπολείπονται τεχνολογικά πάρα πολύ σε σχέση με τα υπόλοιπα, εντός και εκτός των συνόρων. Άραγε, για ποιο λόγο εκσυγχρονίζονται σε επίπεδο Viper τα πιο σύγχρονα F-16 (block 52+ και adv) και απαξιώνονται τα παλαιότερα;

Εμείς στο cosmostatus, από το 2015 γράφαμε πως είναι αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός ΟΛΩΝ των F-16 σε επίπεδο Viper ώστε να μπορέσει η χώρα να κοιτάξει με αισιοδοξία το μέλλον, με ορίζοντα 30 ετών. Και υποστηρίζαμε πως μέσα στα 30 αυτά χρόνια, θα δινόταν η ευκαιρία σε κάποια Ελληνική κυβέρνηση, επιτέλους να σχεδιάσει με σοβαρότητα το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας αποφασίζοντας ποιο θα είναι το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος, με γνώμονα πάντοτε τις ανάγκες της χώρας και την πρόταση της Πολεμικής Αεροπορίας.

Δυστυχώς, ακόμη τίποτα… Και όχι μόνο τίποτα, αλλά ακόμη χειρότερα, καθώς απαξιώνονται και τα μεταγωγικά αεροσκάφη της χώρας.

Τα C-27 κινδυνεύουν να μείνουν καθηλωμένα. Από τα 14 που παραγγέλθηκαν, παραλήφθηκαν τα 8 και σήμερα πετάει μόλις 1. Παρόλο που η Ελλάδα τελικά ουσιαστικά πλήρωσε για 12, αρνείται να παραλάβει τα τελευταία 4, τα οποία θα ήταν τα πιο προηγμένα, με δυνατότητα εναέριου εφοδιασμού. Το χειρότερο από όλα είναι πως δεν υπάρχει συμφωνία για υποστήριξη των αεροσκαφών, με αποτέλεσμα να μην πετάνε. Πόσα χρήματα χρειάζονται για να πετάξουν τα C-27; Μόλις 55 εκατομμύρια ευρώ.

Και σαν να μην έφταναν τα προβλήματα με τα C-27, φαίνεται πως υπάρχει τεράστιο πρόβλημα και με τα C-130 καθώς οι διαθεσιμότητες είναι πολύ μικρές, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Θυμίζουμε πως τα C-130 είναι παλιά αεροσκάφη, που έπρεπε είτε να έχουν εκσυγχρονιστεί, είτε αντικατασταθεί με καινούρια.

Για τα πολύπαθα Mirage 2000 τι να πει κανείς; Αποτελούν τον ορισμό της απαξίωσης ενός υπερόπλου, που έκανε την διαφορά στο Αιγαίο εδώ και 30 χρόνια. Δεν εκσυγχρονίστηκαν ΟΛΑ σε επίπεδο -5 όπως ζητούσαν οι Γάλλοι και όταν το ζήτησε η Ελλάδα, το κόστος ήταν πλέον ασύμφορο. Δυστυχώς, τα Mirage 2000 προορίζονται για απόσυρση και τα Mirage 2000-5 δεν υποστηρίζονται και ουσιαστικά απαξιώνονται. Γιατί; Ανικανότητα; Άλλοι λόγοι; Όποιος και να είναι ο λόγος, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: χάνεται ένα υπερόπλο.

Και όλα αυτά με δεδομένο πως τα F-4 phantom θα αποσυρθούν ως το 2030.

Ο Ελληνικός λαός θα πρέπει να καταλάβει πως δεν φταίνε μόνο πολιτικοί. Φταίει ο ίδιος, καθώς αυτός εκλέγει την εκάστοτε κυβέρνηση η οποία αποφασίζει για την τύχη των οπλικών συστημάτων.

Ας κοιταχτούμε ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ στον καθρέφτη και ας δείξουμε με το δάχτυλο τον υπεύθυνο της απαξίωσης των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας.

CosmoStatus