ΚΟΚ: Κίνδυνος να μείνουν ανεφάρμοστα τα νέα υψηλά πρόστιμα
Στη σωστή κατεύθυνση, αλλά με σοβαρό κίνδυνο να καταστεί «γράμμα κενό» βρίσκεται ο υπό συζήτηση νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος σε αρκετές περιπτώσεις σοβαρών παραβάσεων προβλέπει εξοντωτικά πρόστιμα, για την ευρεία και συστηματική εφαρμογή των οποίων ωστόσο η επιστημονική κοινότητα εκφράζει επιφυλάξεις.
Σύμφωνα με τα όσα είπε κατά την ακρόαση των εξωκοινοβουλευτικών φορέων στη Βουλή ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Θανάσης Τσιάνος, στον νέο ΚΟΚ έχει γίνει μία καλύτερη κατηγοροποίηση των ποινών, «ωστόσο υπάρχει ένας σημαντικός προβληματισμός ως προς το αν θα αποδίδονται τα πρόστιμα, δηλαδή αν η Τροχαία θα σταματήσει ένα δίκυκλο με δύο επιβάτες χωρίς κράνος και θα κυρώσει πρόστιμο 1.050 ευρώ».
Προσέθεσε πως διαχρονικά η θέση του ΣΕΣ είναι υπέρ του χαμηλού ύψους προστίμου ώστε αυτά να μπορούν να επιβάλλονται συχνότερα με κάποια κλιμάκωση ως προς την επικινδυνότητα της παράβασης. «Αν έχουμε αποφασίσει ότι όντως θα εντατικοποιήσουμε την αστυνόμευση με αυτά τα πρόστιμα, τότε θα έχουμε σημαντικά θετικά αποτελέσματα. Τα πρόστιμα θα πρέπει να είναι τόσο υψηλά ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά στον πιθανό παραβάτη, αλλά όχι υπερβολικά υψηλά ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά στη βεβαίωση της παράβασης από τις αστυνομικές αρχές», εξήγησε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 04.06.2025 20:01Καραμπόλα 7 οχημάτων στην Περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης – Κυκλοφοριακό κομφούζιο
Ο κ. Τσιάνος ανέφερε πως ο Σύλλογος τάσσεται υπέρ της αύξησης των προστίμων, ειδικά σε ό,τι αφορά κάποιες επικίνδυνες παραβάσεις, «αλλά αυτό προυποθέτει σωστά όρια ταχύτητας στις πόλεις κι ότι οι παραβάσεις ισχύουν για όλους και ότι τα πρόστιμα δε θα σβήνονται».
Προυπόθεση γι΄αυτό είναι η γρήγορη ψηφιοποίηση του συστήματος των παραβάσεων, ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΣ. Ο ίδιος χαιρέτισε την εισαγωγή της υποτροπής στον ΚΟΚ, αλλά προσέθεσε ότι η εφαρμογή και αυτού του μέτρου θα είναι εφικτή μόνο κατόπιν της ψηφιοποίησης.
Οσον αφορά τη μείωση της ταχύτητα στα 30 από τα 50 χλμ στις κατοικημένες περιοχές, επεσήμανε πως είναι σωστή, συμπληρώνοντας ότι θα πρέπει να καθοριστούν και να σηματοδοτηθούν έγκαιρα οι οδοί από τις τοπικές αρχές με χρηματοδότηση που δε θα καθυστερήσει.
Σε ό,τι αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ο πρόεδρος της Οργάνωσης οικογενειών θυμάτων «SOS Τροχαία Εγκλήματα», Γιώργος Κουβίδης, αλλά και άλλοι φορείς ζήτησαν να μειωθεί περαιτέρω από τα 0,5 γραμμάρια ανά λίτρο το επιτρεπόμενο όριο κατανάλωσης και συγκεκριμένα είτε να φτάσει στο 0,2, όσο είναι δηλαδή για τους νέους και τους επαγγελματίες οδηγούς ή ακόμα και να μηδενιστεί, όπως έχει ήδη συμβεί σε τέσσερις ευρωπαικές χώρες.
«Μετράμε πάνω από 4.000 νεκρούς κι άλλους τόσους ανάπηρους από το 2019 που ισχύει η παραπομπή με το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα κι έχουν παραπεμφθεί ελάχιστες περιπτώσεις», ανέφερε τονίζοντας πως ο Σύλλογος έχει ζητήσει να γίνει αποτίμηση των αποτελεσμάτων του νόμου, τον οποίο – όπως είπε – δε φαίνεται πως χρησιμοποιούν ούτε οι δικαστικές αρχές. Ανέφερε τα παραδείγματα δύο νεαρών κοριτσιών 22 και 26 ετών που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία στην Κρήτη, στα οποία οδηγοί ήταν άνθρωποι που είχαν καταναλώσει τέσσερις φορές περισσότερη από την επιτρεπόμενη ποσότητα αλκοόλ. Στη μία περίπτωση μάλιστα ο οδηγός αν και οδηγούσε μοτισικλέτα μεγάλου κυβισμού και έτρεχε με ταχύτητα που υπολογίστηκε σε 145 – 190 χλμ την ώρα, δεν είχε καν δίπλωμα!
Και στις δύο περιπτώσεις η δικογραφία την οποία έχει αναλάβει ο ίδιος εισαγγελέας πηγαινοέρχεται, όπως ανέφερε ο κ. Κουβίδης, χωρίς οι οικογένειες να έχουν βρει το δίκιο τους και με τον κίνδυνο οι οδηγοί να ξαναβγούν να οδηγήσουν.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων αν και είχε προσκληθεί να καταθέσει τις απόψεις της για τον νέο ΚΟΚ στη Βουλή, δεν παρέστη ούτε με φυσική ούτε με διαδικτυακή παρουσία.
Αίθηση προκάλεσαν και τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του Δ.Σ. Του ΕΚΑΒ, Γιώργος Χαραλάμπους, σύμφωνα με τα οποία το κοινωνικό, αλλά και το οικονομικό κόστος των τροχαίων είναι τεράστιο. Βάσει των επίσημων καταγραφών, στο πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς:
Το 57% των θυμάτων σε τροχαία ήταν οδηγοί,
Το 38% των νεκρών ήταν χρήστες δικύκλων – διπλάσιο ποσοστό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο,
Οι ηλικίες 0-49 ετών συγκεντρώνουν το 48% των θανάτων,
Το κόστος των τροχαίων ξεπερνά τα 2,4 δισ. ευρώ ετησίως – δηλαδή 1,5% του ΑΕΠ,
Ανυπολόγιστες είναι οι κοινωνικές επιπτώσεις, καθώς τα θύματα αφορούν σε νέους και υγιείς πολίτες.
Αλαλούμ με τις λεωφορειολωρίδες
Οπως ήταν αναμενόμενο, η κόντρα που έχει ήδη ξεσπάσει μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη και του προέδρου του Συνδικάτου Αυτοκινητιστων Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Θύμιου Λυμπερόπουλου, μεταφέρθηκε πλέον στη Βουλή. Επρόκειτο για το πρώτο τετ α τετ των δύο ανδρών καθώς παρά τα αλλεπάλληλα αιτήματα, ο κ. Κυρανάκης δεν είχε δεχτεί έως τώρα να συναντήσει τον πρόεδρο του Συνδικάτου.
Υπενθυμίζεται ότι αιχμή της διένεξης είναι η κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, την οποία το νομοσχέδιο επιτρέπει για αποβίβαση και επιβίβαση και μόνο για 30 δευτερόλεπτα, ενώ ανάβει το πράσινο φως της κίνησης σε αυτές τις λωρίδες αποκλειστικά στα ηλεκτρικά ταξί και όσα μεταφέρουν ΑμΕΑ.
Ο κ. Λυμπερόπουλος κατηγόρησε τον αν. Υπουργό για «deal με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» με το υπουργείο, πάντως, να δίνει την εντύπωση πως προχωρά σε μία ρύθμιση χωρίς να την έχει μελετήσει επαρκώς.
Ο κλάδος, πάντως, προσανατολίζεται στην πραγματοποίηση νέας 24ωρης απεργίας την ημέρα κατά την οποία θα ψηφιστεί ο νέος ΚΟΚ από την Ολομέλεια της Βουλής.
Απαντώντας στις αιτιάσεις του προέδρου του ΣΑΤΑ, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι πραγματικά στοιχεία θα υπάρχουν από τον Ιούλιο οπότε και θα εγκατασταθούν οι πρώτες κάμερες σε λεωφορεία, όπως προβλέπει ο νέος ΚΟΚ: «Τότε θα μπορούμε να μετρήσουμε τα νέα μέτρα. Αν στην πορεία των μηνών από την πραγματικότητα προκύψει κάτι άλλο από αυτό που λέει η λογική, τότε να το ξαναδούμε. Θα έχουμε από τις κάμερες την πραγματικότητα αποτυπωμένη για το πόσο πραγματικά θα έχει αλλάξει η εικόνα».
Η δήλωση αυτή μάλιστα έκανε τον πρόεδρο των συγκοινωνιολόγων να επισημαίνει στη δευτερολογία του πως «η κυβέρνηση φαίνεται να βάζει το κάρο μπροστά από το άλογο».
Πάντως, ένα σχετικό αλαλούμ και συνακόλουθη δυσκολία στην εφαρμογή του φαίνεται ότι θα προκαλέσουν και οι εξαιρέσεις του μέτρου, καθώς σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, στο τελικό κείμενο έχουν προστεθεί κάποιες διευκρινίσεις. Ετσι, στις εσοχές - όπου υπάρχουν -, δε θα ισχύσει το χρονικό όριο ούτε για επιβίβαση ούτε αποβίβαση, ενώ θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι δεδομένου ότι πολλοί παρκάρουν στις εσοχές. Μίλησε επίσης για δυνατότητα εξαιρέσεων από τον χρόνο παραμονής στις λεωφορειολωρίδες για τα ταξί που μεταφέρουν ηλικιωμένους, ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες ή ενδεχομένως και νεφροπαθείς.
«Βάζετε το κάρο μπροστά από το άλογο», είπε ο κ. Τσιάνος προσθέτοντας ότι πρώτα θα έπρεπε να αστυνομευτούν οι λωρίδες κίνησης των λεωφορείων ώστε να απομακρυνθούν τα παρκαρισμένα οχήματα «και μετά να κάνουμε οποιοδήποτε πείραμα θέλετε». Ο ΣΕΣ πρότεινε τη διενέργεια μιας κυκλοφοριακής μελέτης με τη συνδρομή και του Συλλόγου προκειμένου να μετρηθούν οι επιπτώσεις και ύστερα να νομοθετηθεί κάποιο μέτρο με τεκμηριωμένες αποφάσεις, καθώς επίσης και την αναμονή του στρατηγικού σχεδίου που εκπονεί ο ΟΑΣΑ, το οποίο άλλωστε μπορεί να προτείνει και αλλαγές στις λεωφορειολωρίδες.
Προειδοποίησε για ακόμα μία φορά μάλιστα ότι εάν η Πολιτεία δεν καταφέρει να κάνει πιο ελκυστικά τα ΜΜΜ, «η Αττική θα σβήσει κυκλοφοριακά και κάποιος θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη».
Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά ταξί, - τα οποία είναι λιγότερα από 100 αυτή τη στιγμή στην Αττική παρά τις γενναίες επιδοτήσεις των προηγούμενων ετών - και την κυκλοφορία τους στις λεωφορειολωρίδες, ο ΣΕΣ προτείνει το μέτρο να ισχύσει για διάστημα τριων ετών και στη συνέχεια να επανεξεταστεί.
Ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του Θανάση Μαυρίδη από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ), την οποία έχει επιλέξει ως συνομιλητή του ο κ. Κυρανάκης. Ο κ. Μαυρίδης ανέφερε ότι στη Θεσσαλονίκη όπου στις ειδικές λωρίδες επιτρέπονται και τα ταξί, είναι όλοι ικανοποιημένοι και κυρίως οι επιβάτες.
Διαβάστε ακόμηΠώς θα απαντήσει η Ρωσία στο μπαράζ ουκρανικών επιθέσεων - Η οργή Πούτιν και ο φόβος χρήσης πυρηνικών όπλων

Λευκός καπνός για το πρωτάθλημα μπάσκετ: Θα διεξαχθούν κανονικά οι τελικοί

Ατελείωτο αιματοκύλισμα στη Γάζα: Περισσότεροι από 40 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε ισραηλινά πλήγματα

Cher: Η ζωή και η καριέρα της γίνεται βιβλίο για μικρούς αναγνώστες
