Leader στην παγκόσμια αγορά είναι η κομπόστα ελληνικού ροδάκινου, κυρίως από φρούτα της **Ημαθίας**και της Πέλλας και λιγότερο της Θεσσαλίας και της Πελοποννήσου, αφού φτάνει και γίνεται ανάρπαστη σε πολλές και μεγάλες αγορές, Μεταξύ άλλων τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εξάγεται σε αυτές σε ποσοστό 70%), τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Λατινική Αμερική και την Άπω Ανατολή (Ιαπωνία, Κορέα).

Όπως αναφέρει στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Κονσερβοποιών Ελλάδας, Κώστας Αποστόλου, σήμερα εξάγεται το 98% της παρασκευής κομπόστας, ενώ η εξαγωγή τυποποιημένων φρούτων (στη συντριπτική πλειοψηφία τους ροδάκινα και λιγότερο αχλάδια και βερύκοκα) φέρνει στη χώρα κάθε χρόνο περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το 2% του συνολικού εμπορικού συναλλάγματος, ποσοστό που δεν είναι καθόλου μικρό, αφού προέρχεται από μόνο ένα προϊόν.

Κατά τον ίδιο, πολύ μεγάλη είναι η προσφορά της παραγωγής κομπόστας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, αφού δεκάδες χιλιάδες άτομα απασχολούνται στα χωράφια, στα εργοστάσια και στα άλλα επαγγέλματα που σχετίζονται με τη μεταφορά, την πώληση και την εξαγωγή τυποποιημένων φρούτων. Ειδικότερα, μόνο με την καλλιέργεια και τη συγκομιδή των φρούτων απασχολούνται περίπου 10.000 οικογένειες, ενώ ως μόνιμο προσωπικό στα εργοστάσια παρασκευής κομπόστας άλλα περίπου 2.000 άτομα. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν άλλα περίπου 10.000 - 12.000 άτομα, τα οποία δουλεύουν στα εργοστάσια ως εποχικοί εργάτες, ακόμα και οκτώ μήνες το χρόνο.

«Το προϊόν μας είναι απόλυτα ανταγωνιστικό, αφού είμαστε leader σε παγκόσμιο επίπεδο και συναγωνιζόμαστε με την Κίνα. Μάλιστα, όταν δεν υπάρχουν δασμοί στις εξαγωγές, γινόμαστε ακόμα περισσότερο ανταγωνιστικοί. Για παράδειγμα, πριν από λίγα χρόνια στην Κορέα υπήρχαν πολύ υψηλοί δασμοί, οι οποίοι έφταναν το 50%. Ωστόσο, ολοκληρώθηκε εμπορική συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Κορέας και μειώθηκαν οι δασμοί. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα το μερίδιο αγοράς των ελληνικών κονσερβών ροδακίνου στην Κορεατική αγορά να είναι στην πραγματικότητα της τάξης του 70%», σημειώνει στο ethnos.gr ο κ. Αποστόλου.

Κατά τον ίδιο αυτήν τη στιγμή οι Έλληνες παραγωγοί τυποποιημένων φρούτων προσπαθούν να κρατήσουν την πολύ δυναμική παρουσία που έχουν σε δύσκολες αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία, στις οποίες η Κίνα έχει πλεονεκτήματα, αλλά να κάνουν άνοιγμα και σε νέες αγορές, όπως, για παράδειγμα, η Σιγκαπούρη και η Ινδονησία.

Ανησυχία για τον κορονοϊό

Εμφανείς ήταν και παραμένουν οι αρνητικές επιδράσεις του **κορονοϊού**και στον τομέα της ελληνικής κομπόστας. Η οικονομία των χωρών της Λατινικής Αμερικής, μιας περιοχής που αποτελεί σημαντικό τόπο εξαγωγής της ελληνικής κομπόστας, αυτό το διάστημα κλυδωνίζεται πάρα πολύ εξαιτίας του κορονοϊού, ενώ ο ιός προκάλεσε σημαντική μείωση στην πώληση μεγάλων συσκευασιών του προϊόντος.

«Ανησυχούμε για τις εξελίξεις αναφορικά με τον κορονοϊό. Ο κόσμος πιστεύει ότι αυτό το διάστημα οι κονσέρβες έχουν μεγαλύτερη ζήτηση, αφού είναι περισσότερο ασφαλείς και αντέχουν περισσότερο. Αυτό πραγματικά συμβαίνει στις μικρές συσκευασίες. Στις μεγάλες, οι οποίες πηγαίνουν κυρίως στα ξενοδοχεία, μειώθηκε η ζητηση άρα και οι εξαγωγές. Θα αντιμετωπίσουμε κάποια θέματα με τους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και αυτό πρέπει να το δούμε. Μας προβληματίζουν οι αλλαγές στον τρόπο εργασίας λόγω του κορονοϊού, αφού θα ανέβει το κόστος. Για παράδειγμα, δε θα μπορούμε να γεμίσουμε τα λεωφορεία που μεταφέρουν τους εργάτες και άρα θα χρειαστούμε περισσότερα μέσα μεταφοράς», τονίζει ο κ. Αποστόλου.