Επιδοτήσεις – αντίδωρα προσφέρει το οικονομικό επιτελείο στα νοικοκυριά μπροστά στο κύμα της ακρίβειας που τα μαστίζει. Κατ’ αρχάς δίνει μικρότερες επιδοτήσεις στους οικιακούς λογαριασμούς ρεύματος

Ο Κώστας Σκρέκας, ανακοίνωσε για τον Φεβρουάριο νέο πακέτο στήριξης ύψους 350 εκατ. ευρώ.

Για τα οικιακά τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας ανακοινώθηκε:

Για τα αγροτικά, επαγγελματικά, εμπορικά, βιομηχανικά τιμολόγια ανακοινώθηκε:

Το συνολικό κονδύλι για τον Φεβρουάριο ανέρχεται στα 133 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, ανακοινώθηκε ότι παραμένει για τις επιχειρήσεις μέσης τάσης το μέτρο της αναστολής πληρωμής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).

Φυσικό αέριο

Για τα μέτρα στήριξης απέναντι στο ράλι της τιμής του φυσικού αερίου ανακοινώθηκε για τα:

Οικιακά τιμολόγια:

Το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται σε 47 εκατ. ευρώ.

Εμπορικά ή βιομηχανικά τιμολόγια:

Το συνολικό ύψος της επιδότησης ανέρχεται στα 20 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε σχέση με τον Δεκέμβριο η επιδότηση για τον μήνα που διανύουμε θα είναι 10 ευρώ μικρότερη. Και αυτό γιατί, όπως εξήγησε ο υπουργός, «τον Δεκέμβριο 2021 η χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας διαμορφώθηκε στα 235 ευρώ / ΜWh, τον Ιανουάριο μειώθηκε στα 227 ευρώ ενώ τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου η τιμή συνεχίζει την ελαφρά αποκλιμάκωση στα 221,5 ευρώ / MWh, ωστόσο παραμένει σχεδόν 4 φορές ακριβότερη από τη μέση τιμή του 2020.

Τον στενό δημοσιονομικό χώρο επικαλείται η κυβέρνηση

Την ίδια ώρα κυβερνητικά στελέχη δηλώνουν ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να περιορίσει την αύξηση των τιμών στα βασικά είδη διατροφής, αν και το μόνο άμεσης δραστικότητας φάρμακο είναι οι μειώσεις στον ΦΠΑ. Ωστόσο, προσώρας δεν σκέφτεται να μειώσει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα ή τον φόρο στα καύσιμα σύμφωνα και με τον Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος τονίζει ότι «δεν υπάρχει τέτοια προοπτική στο άμεσο μέλλον, καθώς για να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει προηγουμένως να το επιτρέψουν τα δημοσιονομικά μας».

Ωστόσο άφησε ένα «ανοικτό παράθυρο» για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Συγκεκριμένα είπε ότι «όλα είναι ανοιχτά για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση το προσεχές διάστημα. Έχουμε πλήρη εικόνα του κόστους».

Στήριξη… «όσο μπορούμε»

Ο υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ακόμη ότι «στον βαθμό που είναι εφικτό έχουμε στηρίξει τον κόσμο και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε και, για όσο χρειάζεται, θα το κάνουμε. Αλλά όσο μπορούμε». Ανέφερε

πρώτον ότι η κυβέρνηση εστιάζει στα δημοσιονομικά περιθώρια,

δεύτερον ότι στόχος είναι η όποια παρέμβαση να πηγαίνει στον πολίτη και να μην χάνεται στην εφοδιαστική αλυσίδα και

τρίτον ότι θα επιχειρηθεί να βοηθηθούν κυρίως τα μεσαία και τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα.

«Έχουμε 10 δισ. παραπάνω δαπάνες και δανειζόμαστε ακριβά»

«Δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα» τόνισε. «Η κυβέρνηση επέλεξε να ενισχύσει το εισόδημα του πολίτη με μόνιμο τρόπο. Παράλληλα, μειώνουμε φόρους σε μόνιμη βάση» πρόσθεσε. Εξήγησε ότι τα ταμειακά διαθέσιμα είναι ικανοποιητικά, αλλά το «δίνω» εξαρτάται από τον δημοσιονομικό χώρο. «Έχουμε 10 δισ. παραπάνω δαπάνες από έσοδα το 2021, δανειζόμαστε και το κόστος δανεισμού αυξήθηκε πολύ πανευρωπαϊκά, είναι πρόκληση ευρωπαϊκή όχι μόνο ελληνική» δήλωσε.

Τέλος επανέλαβε τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση προκειμένου να απαντήσει στην ακρίβεια που «ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη»:

Μείωση του ΕΝΦΙΑ – από τον οποίο θα εισπραχθούν 350 εκ. ευρώ λιγότερα.

Δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού για το 2022, της οποίας το ύψος θα οριστικοποιηθεί τον Μάιο.

Παρέμβαση για την επιδότηση στους λογαριασμούς ενέργειας για τον Φεβρουάριο.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι απόψεις του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, ο οποίος απέκλεισε το ενδεχόμενο μείωσης του ειδικού φόρου στα καύσιμα δηλώνοντας συγκεκριμένα: «Δυνατότητα για να μειώνουμε όλα τα έσοδα του κράτους δεν έχουμε. Δεν θα στείλουμε την οικονομία στα βράχια» είπε και σημείωσε πως, όταν μια κυβέρνηση παίζει με την οικονομία, ο λαός το πληρώνει ακριβά. «Ό,τι μέτρο λάβουμε θα είναι νοικοκυρεμένο και εντός προϋπολογισμού. (…) Δεν παίζουμε με την οικονομία, το ζήσαμε στο παρελθόν, δεν θα το ξαναζήσουμε» είπε.

Η Λαγκάρντ δηλώνει… θετική!

Θετική πάντως στο ενδεχόμενο μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα εμφανίζεται η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ προκειμένου να ανακουφιστούν οικονομικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα, απαντώντας σε ερώτημα του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Δημήτρη Παπαδημούλη για τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα ως μέτρο αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκαλεί η μεγάλη αύξηση της τιμής τους, είπε:

«Προφανώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημοσιεύσει έναν κατάλογο με τα πιθανά εργαλεία τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Από δημοσιονομική άποψη πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρξει εστίαση στους πιο ευάλωτους, θα πρέπει οπωσδήποτε να αφορά συγκεκριμένη χρονική περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας πραγματικά το υψηλό ενεργειακό κόστος δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα σε συγκεκριμένους πολίτες».

Ποιοι κάνουν μειώσεις

Εν τω μεταξύ δεν είναι λίγες οι χώρες οι οποίες η μια πίσω από την άλλη προχωρούν σε μείωση του ΦΠΑ. Συγκεκριμένα:

Στην Πολωνία ο ΦΠΑ πέφτει σε κάποιες περιπτώσεις και στο 0%. Ειδικότερα τα καύσιμα θα φορολογούνται από το 23% στο 8% και στα λιπάσματα από 8% σε 0% (για να ενισχυθούν οι αγρότες).

Η Εσθονία εξετάζει το ενδεχόμενο προσωρινής περικοπής του ΦΠΑ από 20% σε 9% το 2022.

Η Ρουμανία μειώνει την οικιακή ηλεκτρική ενέργεια από 19% σε 5% για το 2022. Εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ για τα τρόφιμα στο 0%.

Η Βουλγαρία έχει προτείνει 0% στα τρόφιμα, στο νερό και στην ηλεκτρική ενέργεια από την 1η Απριλίου 2022.

Η Λιθουανία προτίθεται να μειώσει τον ΦΠΑ στο 0% στη θερμική ενέργεια και στο φυσικό αέριο οικιακής χρήσης καθώς και στα βασικά τρόφιμα έως τις αρχές Μαΐου 2022.

Το Βέλγιο πρόκειται να μειώσει την ηλεκτρική ενέργεια στο 6% για τους μήνες Μάρτιο έως και Μάιο του 2022.

Η Ισπανία μείωσε το ΦΠΑ στα οικιακά καύσιμα από 21% σε 10% έως τις 30 Απριλίου 2022 (παράταση από τις 31 Δεκεμβρίου 2021, η μείωση αυτή εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή).

Η Κύπρος μείωσε το ΦΠΑ στην ηλεκτρική ενέργεια από 19% σε 9% για τρεις μήνες – δεν έχει ακόμη επικυρωθεί.

Η Ιταλία μείωσε τον συντελεστή ΦΠΑ στο 5% στο οικιακό και βιομηχανικό φυσικό αέριο μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 2022.

Μαύρη τρύπα 828 εκατ. στον ΕΦΚΑ

Τεράστια «μαύρη τρύπα» που φτάνει έως τα 828 εκατ. ευρώ υπάρχει στον ΕΦΚΑ, από τη μη καταβολή των προσαυξήσεων στις συντάξεις λόγω παράλληλης ασφάλισης. Ταυτόχρονα, καθυστερεί έως και 6 χρόνια την καταβολή πάνω από 100.000 επικουρικών συντάξεων, πιθανότατα για τον ίδιο λόγο, που είναι το κόστος, το οποίο θα μετατρέψει σε ελλειμματικό τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ.

Η καταγγελία αυτή προέρχεται από το ΕΝΔΙΣΥ, που θεωρεί ότι άμεσα θιγόμενοι είναι το λιγότερο 80.000 συνταξιούχοι. Το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων κατέθεσε πριν από μερικές μέρες μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα «για μη εφαρμογή νόμου» από την πλευρά της διοίκησης του ΕΦΚΑ.

Από τη μη καταβολή των προσαυξήσεων στις συντάξεις λόγω παράλληλης ασφάλισης

Πρόκειται για τον «νόμο Κατρούγκαλου» (ν.4387/16) που τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο του 2016 και προέβλεψε προσαύξηση για όσους ασφαλισμένους – συνταξιούχους είχαν υποβάλει πρόσθετα ένσημα, με όρους παράλληλης ασφάλισης, στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου. Η σχετική διάταξη δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα και υπάρχουν δικαιούχοι που τους οφείλονται αναδρομικά ποσά 69 μηνών!

Το ΕΝΔΙΣΥ κάνει λόγο για «κοροϊδία σε βάρος των συνταξιούχων» τόσο από τη σημερινή, όσο και από την προηγούμενη κυβέρνηση, που δεν εφάρμοσαν τον νόμο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το Δίκτυο αναφέρεται σε διαδοχικές εγκυκλίους που έχουν εκδοθεί από το υπουργείο Εργασίας, χωρίς όμως το πρόβλημα να λύνεται. Τελευταίες πληροφορίες ήθελαν ο ΕΦΚΑ να έχει παραλάβει το απαραίτητο λογισμικό, ώστε να μπορεί να υπολογιστεί η όποια προσαύξηση, για να αποδοθεί στη συνέχεια στις συντάξεις των δικαιούχων. Όμως, εδώ και δυόμιση μήνες, το σχετικό λογισμικό δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία και έτσι η εκκρεμότητα παραμένει.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που έχει το ΕΝΔΙΣΥ, φαίνεται ότι υπάρχουν περίπου 120.000 επικουρικές συντάξεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, με τις 90.000 από αυτές να είναι ληξιπρόθεσμες, δηλαδή να έχουν χρόνο καθυστέρησης μεγαλύτερο των 90 ημερών.

Όπως σημειώνει το ΕΝΔΙΣΥ, η προσοχή του υπουργείου Εργασίας έχει δοθεί στη μείωση των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν στην κύρια σύνταξη, όπου υπάρχουν 116.000 εκκρεμότητες με στοιχεία Δεκεμβρίου 2021, από τις οποίες οι 83.000 είναι ληξιπρόθεσμες.

Ωστόσο, ανάλογο πρόβλημα υπάρχει και με τα εκκρεμή εφάπαξ που ανέρχονται σε 11.647, από τα οποία πάνω από τα μισά ή 5.930 είναι ληξιπρόθεσμα.

Χαρατσώνουν τους ιδιοκτήτες παλαιών Ι.Χ.

Έρχεται χαράτσι – περιβαλλοντικό τέλος – σε παλαιά, ρυπογόνα μεταχειρισμένα οχήματα, την ώρα που στην κυβέρνηση δεν μειώνουν τον ΦΠΑ στα καύσιμα για να μην ευνοήσουν τους έχοντες στην κατοχή τους Ι.Χ.!

Περιβαλλοντικό τέλος 1.000 έως 3.000 ευρώ για Οδηγίες ρύπων Euro 4, Euro 5a και Euro 5b

Η σχετική τροπολογία, η οποία κατατέθηκε αργά το βράδυ της Δευτέρας 7 Φεβρουαρίου 2022 και περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας”», προβλέπει την καταβολή περιβαλλοντικού τέλους σε παλαιά, ρυπογόνα μεταχειρισμένα οχήματα το οποίο υπολογίζεται σε 3.000 ευρώ για όσα πληρούν την Οδηγία ρύπων Euro 4 και 1.000 ευρώ σε όσα πληρούν την Οδηγία ρύπων Euro 5a και Euro 5b.

Από το περιβαλλοντικό τέλος εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα άνω των τριάντα (30) ετών τα οποία προορίζονται να κυκλοφορήσουν αποκλειστικά ως αυτοκίνητα ιστορικού ενδιαφέροντος. Επίσης εξαιρούνται και όσα αυτοκίνητα ή φορτηγά Euro 5b έχουν δήλωση άφιξης οχήματος ή δηλωτικά εισαγωγής τα οποία έχουν καταβληθεί έως την ημερομηνία δημοσίευσης της σχετικής τροπολογίας.

Αναλυτικά η τροπολογία:

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στη σχετική τροπολογία περί επιβολής περιβαλλοντικού τέλους και απαγόρευσης εισαγωγής οχημάτων, προστίθεται νέα κατηγορία υπόχρεων αυτοκινήτων.

1. Επιβάλλεται, επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος:

● Ύψους τριών χιλιάδων ευρώ (3.000), εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4.

● Ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a και Εuro 5b.

2. Απαγορεύεται η ταξινόμηση, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτών, ή εφόσον δεν υπάγονται σε προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) συμβατικής τεχνολογίας και για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Από την παρούσα εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα άνω των τριάντα (30) ετών, τα οποία προορίζονται να κυκλοφορήσουν αποκλειστικά ως αυτοκίνητα ιστορικού ενδιαφέροντος.

Διαβάστε επίσης:

Ένωση Επιμελητηρίων: «Πραξικόπημα» καταγγέλλει ο Χατζηθεοδοσίου – Μπρατάκος: «Δεν υποκινώ κινήματα δυσαρέσκειας»

ΟΑΕΔ: Έως και σήμερα οι αιτήσεις για πρόγραμμα απασχόλησης ανέργων

Μελίνα Τραυλού: Στόχος μας η προάσπιση των επιτευγμάτων της ελληνικής ναυτιλίας

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν

TAGS: