ΜΜΜ: Με λεωφορεία που έχουν να καθαριστούν πάνω από μία εβδομάδα τα δρομολόγια στην Αθήνα

Σε «υγειονομικές βόμβες» έχουν μετατραπεί για άλλη μία φορά τα λεωφορεία της ΟΣΥ, τα οποία σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων εν μέσω καύσωνα δεν έχουν καθαριστεί εδώ και περισσότερο από μία εβδομάδα.

Στα οχήματα μπορεί να μπαίνουν αυτές τις ημέρες οι κάμερες παραβίασης των λεωφορειολωρίδων, αλλά όπως φαίνεται λείπει κάτι εξαιρετικά κρίσιμο για τη δημόσια υγεία: το προσωπικό και ο συστηματικός καθαρισμός.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 25.06.2025 22:44Έφοδος της ΕΛΑΣ στο Γ’ Τελωνείο Πειραιά αποκάλυψε απάτες με ευρωπαϊκά κονδύλια - Κατασχέθηκαν 4,5 εκ. ευρώΕλλάδα | 25.06.2025 22:36Πειθαρχική έρευνα από την ΕΛΑΣ για την προσαγωγή γυναίκας από την Κυψέλη - Τι κατήγγειλε ο σύζυγός της

Η σύμβαση με την εργολαβική εταιρία που έχει αναλάβει τον καθαρισμό όλων των οδικών μέσων, λεωφορείων και τρόλει, έληξε χωρίς να έχει ακόμα ανανεωθεί με αποτέλεσμα η εικόνα που παρουσιάζουν πολλά οχήματα να παραπέμπει περισσότερο σε μικρή ...χωματερή με σκουπίδια ακόμα και χυμένους καφέδες στο πάτωμα, αλλά και ακαθάριστα τζάμια. Και όλα αυτά τη στιγμή που στην Αθήνα επικρατούν ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο για τους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες που μετακινούνται καθημερινά στο λεκανοπέδιο με αυτά τα οχήματα.Χωρίς καθαρισμό τα λεωφορεία

Το πρόβλημα μάλιστα αυτό είναι επαναλαμβανόμενο καθώς η ΟΣΥ προσπαθεί εδώ και δύο χρόνια να υπογράψει μία διετή σύμβαση με ανάδοχο, ο οποίος θα αναλάβει όχι μόνο τον καθαρισμό των οχημάτων, αλλά και των κτιριακών εγκαταστάσεων και αμαξοστασίων της εταιρίας σε μία ενιαία σύμβαση, με το εγχείρημα να καρκινοβατεί και να μην έχει τελεσφορήσει ακόμα.

Ως αποτέλεσμα η εταιρία καταφεύγει διαρκώς στην υπογραφή βραχύβιων συμβάσεων των δύο ή ακόμα και του ενός μήνα έχοντας καταβάλλει μόνο για τον καθαρισμό των οχημάτων από μία συγκεκριμένη εταιρία το ποσό του 1,77 εκ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ για το διάστημα από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως και σήμερα. Ωστόσο κάθε φορά που μία τέτοια σύμβαση λήγει, τα οχήματα μένουν βρώμικα χωρίς να καθαρίζονται για λίγες ή περισσότερες ημέρες έως ότου υπογραφεί η επόμενη.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η παράταξη της ΠΑΣΚΕ προσέφυγε τον περασμένο Μάρτιο στη δικαιοσύνη καταθέτοντας εξώδικη διαμαρτυρία στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών για την οριστική και άμεση λύση του προβλήματος.

«Τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο εδώ και πολλές ημέρες είναι κινητές εστίες μόλυνσης για τους συναδέλφους μας αλλά και για τους επιβάτες, μιας και ο καθαρισμός τους γίνεται μόνο και όταν υπάρχει η δυνατότητα από το φιλότιμο των οδηγών», ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους, στην οποία έκαναν λόγο για υγειονομική απειλή.

Οι εργαζόμενοι με το εξώδικό τους προς την ΟΣΥ, το οποίο κοινοποίησαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ, ζητούσαν διαρκή και σε μόνιμη βάση καθαρισμό προειδοποιώντας για επιδείνωση της κατάστασης με την άνοδο των θερμοκρασιών. Στο τρίμηνο που μεσολάβησε, πάντως, δεν άλλαξε κάτι δεδομένου ότι αντίστοιχη είναι η εικόνα που δίνουν τα λεωφορεία και αυτές τις ημέρες, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που έχει στη διάθεσή του το «ethnos.gr».Χωρίς καθαρισμό τα λεωφορεία

«Είναι η τέταρτη φορά που τα οχήματα μένουν ακαθάριστα. Εχουν να καθαριστούν από την περασμένη Τρίτη», επισημαίνει το μέλος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος.

Πηγές κοντά στην υπόθεση αναφέρουν ότι η εταιρία προσπαθεί εδώ και δύο χρόνια να επιτύχει την υπογραφή διετούς σύμβασης, αλλά εξαιτίας των συνεχών προσφυγών από τους υποψηφίους, αυτό δεν έχει καταστεί δυνατό, ενώ πλέον δεν αποκλείεται και τα στοιχεία της διακήρυξης των δύο διαγωνισμών που βρίσκονται εν αναμονή και στη φάση της αξιολόγησης, να έχουν μεταβληθεί λόγω της ανανέωσης του στόλου και στο τέλος να καταστούν άγονοι.

Ο πρώτος ηλεκτρονικός Ανοιχτός Διεθνής Δημόσιος Διαγωνισμός για την ανάθεση των υπηρεσιών καθαρισμού όλων των οχημάτων (τρόλεϊ, λεωφορείων, υποστηρικτικών βοηθητικών οχημάτων) και όλων των εγκαταστάσεων (κτιριακές εγκαταστάσεις και βοηθητικοί χώροι) της Ο.ΣΥ. Α.Ε. προκηρύχθηκε τον Ιούλιο του 2023. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανερχόταν στο συνολικό ποσό των 6.559.152,96 ευρώ, πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ και η διάρκεια είχε καθοριστεί σε δύο έτη. Σε ό,τι αφορά τα οχήματα, στο αντικείμενο είχαν υπολογιστεί 1.628 λεωφορεία και τρόλει.

Προσφορές κατατέθηκαν από δύο εταιρίες με τη μία να αναδεικνύεται μειοδότης. Ακολούθησαν προσφυγές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων από τη συνυποψήφια εταιρία που δεν είχε επιλεγεί, η οποία είναι και αυτή που αναλαμβάνει τις τρέχουσες ολιγόμηνες συμβάσεις, που έγιναν δεκτές από την ΕΑΔΗΣΥ.

Ο διαγωνισμός «σκάλωσε» με εκατέρωθεν προσφυγές ώσπου τον Νοέμβριο του 2024 η ΟΣΥ προκήρυξε νέο – χωρίς να έχει κηρυχθεί άγονος ο πρώτος – με διάρκεια 9 μηνών αυτή τη φορά. Στην προκήρυξη η εταιρία παραδεχόταν το αδιέξοδο και τους υγειονομικούς κινδύνους αναφέροντας ότι «δεδομένης της κρισιμότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας ως προς την διατήρηση της δημόσιας υγείας, κρίνεται απαραίτητη η προκήρυξη νέου ηλεκτρονικού διεθνή δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού, διάρκειας εννέα (9) μηνών, με ανοικτή διαδικασία και σύντμηση προθεσμιών, λόγω κατεπείγοντος».

Η ΟΣΥ ανέφερε ως αιτία αφενός τη μεταβολή των δεδομένων του στόλου και των αναγκών που ανέκυψαν μετά το πρώτο εξάμηνο του 2024, αφετέρου τις προδικαστικές προσφυγές που υπεβλήθησαν για τον προηγούμενο διαγωνισμό καθώς και τη σχετική απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, και τη συνακόλουθη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, καθώς «επίκειται η έλλειψη παροχής υπηρεσιών καθαρισμού στο οδικό συγκοινωνιακό δίκτυο της ΟΣΥ, όπως και στις κτιριακές εγκαταστάσεις αμαξοστασίων και λοιπών χώρων».

Χωρίς καθαρισμό τα λεωφορεία

Ο προυπολογισμός του δεύτερου διαγωνισμού ήταν 3.187.930,44 ευρώ, πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ και αυτή τη φορά αφορούσε 1.616 οχήματα. Ωστόσο και αυτός ο διαγωνισμός είχε ακριβώς την ίδια τύχη με τον πρώτο. Εμφανίστηκαν τα ίδια σχήματα ως υποψήφιοι ανάδοχοι και μετά την προσωρινή ανακήρυξη μειοδότη, άνοιξε για άλλη μια φορά ο μακρύς δρόμος των προσφυγών.

Εξαιτίας της κατάστασης αυτής, η ΟΣΥ έχει υπογράψει από τον περασμένο Σεπτέμβριο μόνο για τον καθαρισμό των οχημάτων από μία εταιρία τις εξής συμβάσεις:

- 26 Σεπτεμβρίου 2024: σύμβαση διάρκειας 3 μηνών με αντίτιμο 670.334,41 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.

  • 31 Δεκεμβρίου 2024: σύμβαση διάρκειας 2 μηνών έναντι 440.405,50 ευρώ.

  • 19 Μαρτίου 2025: Σύμβαση διάρκειας ενός μήνα έναντι 220.267 ευρώ.

  • 19 Απριλίου 2025: Σύμβαση διάρκειας δύο μηνών με αντίτιμο 440.405,50 ευρώ.

Χωρίς καθαρισμό τα λεωφορεία

Έρχονται λεωφορεία που χάνουν λάδια

Την ίδια στιγμή, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, μεταξύ των οχημάτων που παραλαμβάνονται με leasing και κατευθύνονται στο αμαξοστάσιο του Βοτανικού, εντοπίστηκαν περίπου είκοσι τα οποία έχαναν λάδια από την πρώτη ημέρα: «Ηρθαν την περασμένη εβδομάδα και ήθελαν επισκευή για να βγουν για δρομολόγια, ενώ στις άδειες δεν βρήκαμε το έτος κατασκευής, αλλά μόνο τον αριθμό πλαισίου και την πρώτη άδεια στην Ελλάδα το 2025», σημειώνει ο κ. Σκούλος.

Στο μεταξύ και τα δρομολόγια που απαιτούν 12μετρα λεωφορεία από το αμαξοστάσιο της Ανθούσας φαίνεται ότι θα συνεχίζουν να εκτελούνται με τα οχήματα που είχε προμηθευτεί η εταιρία με το παλαιό leasing του 2021 και στο παρελθόν είχαν εμφανίσει σειρά προβλημάτων. Κι αυτό γιατί από τη συνολική παραγγελία των 300 νεότερων λεωφορείων, έχουν παραδοθεί μόνο τα μισά: 100 ηλεκτρικά midi και 50 κανονικά diesel. Η ανάδοχος ενημέρωσε ότι υπάρχει πρόβλημα στην παραγωγή τους στα εργοστάσια στην Ευρώπη και ως εκ τούτου θα υπάρξει καθυστέρηση. Πρότεινε μάλιστα η ΟΣΥ να εξυπηρετηθεί από τα υφιστάμενα μεταχειρισμένα οχήματα που κυκλοφορούν χωρίς αντίτιμο, κάτι το οποίο η εταιρία αποδέχτηκε.

Διαβάστε ακόμη

Τον ικανοποίησαν, αλλά δεν τον εμπιστεύονται - Η νίκη και η «σκιά» μεταξύ Τραμπ και ΝΑΤΟ

a3c6fb4f-1698-4d38-ae7b-326cf4a22b8a.jpg

Ο χάρτης της Λιβύης για τις έρευνες με την Τουρκία - «Δεν θα δεχθούμε παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων» τονίζουν διπλωματικές πηγές

fe13c4f1-a438-453f-9dee-d2e13af40cfa.jpg

Τι είναι το φαινόμενο «Urban Heat Island» που θα «χτυπήσει» την Ελλάδα - Ποιες πόλεις θα «λιώσουν»

04288fff-d15f-47eb-9d26-6d80da2a7faa.jpg

Τα 10 ελληνικά νησιά που σαρώνουν στις προτιμήσεις των τουριστών το 2025 σύμφωνα με την Daily Mail

62ab6abd-596c-4b74-9290-62dd571fbaad.jpg