Η εκπτωτική περίοδος ξεκινά επίσημα σήμερα με τα μαγαζιά κλειστά, να δέχονται μόνο ηλεκτρονικές ή τηλεφωνικές παραγγελίες και με τους καταστηματάρχες σε απόγνωση

Ως τελευταία ευκαιρία επιβίωσης -και μάλιστα για μία σειρά κλάδων που δεν κατάφεραν ως τώρα να αναπληρώσουν έστω ικανοποιητικό τζίρο μέσω της πατέντας του click away κατά την εορταστική περίοδο, όπως αυτός της ένδυσης και υπόδησης- αντιμετωπίζει ο εμπορικός κόσμος την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων. Μια περίοδος που ξεκινά και επισήμως σήμερα και θα πρέπει να βασιστεί στο νέο μοντέλο λειτουργίας που έχει επιβληθεί λόγω των συνθηκών της πανδημίας, ήτοι τις ηλεκτρονικές ή τηλεφωνικές πωλήσεις. Κάτι όμως που δεν πρόκειται να φέρει τον τζίρο των 5-6 δισ. ευρώ που συνήθως γίνεται στο λιανεμπόριο ως το τέλος Φλεβάρη… Ούτως ή άλλως, ακόμα και το click inside, το μέτρο των ραντεβού για αγορές εντός του καταστήματος, που θα βοηθούσε κυρίως τον κλάδο της ένδυσης και υπόδησης, θα καθυστερήσει με βάση την εξέλιξη της πανδημίας.

«Αυτές οι εκπτώσεις θα είναι γενναίες και πραγματικά οι ευκαιρίες θα είναι μεγάλες για τους καταναλωτές γιατί ο εμπορικός κόσμος, που σημειωτέον δεν είναι κρατικοδίαιτος αλλά βασίζεται πάντα στον καταναλωτή, χρειάζεται ρευστό έπειτα από μια χαμένη σεζόν. Ακόμα κι έτσι, όμως, αυτό δεν θα μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ανοιχτά καταστήματα, έστω με ραντεβού, όπως έχει εξαγγείλει η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης», λέει στο «business stories» ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) Γιώργος Καρανίκας. «Εχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να τηρήσουμε τα μέτρα ασφαλείας και ζητάμε να λειτουργήσουμε έστω και αν αυτά είναι πιο αυστηρά. Ειδάλλως, κλάδοι ολόκληροι, όπως η ένδυση, που παραδοσιακά αυτή είναι η περίοδός της, θα υποστούν μοιραίο πλήγμα», συμπληρώνει.

Εν όψει στρατηγικών αποφάσεων και οι μεγάλοι

Και οι μεγάλοι του κλάδου πάντως μπορεί να είχαν τη δυνατότητα και να τα πήγαν καλύτερα σε σχέση με τους μικρούς κατά την προηγούμενη περίοδο, τόσο με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις όσο και με το click away, εντούτοις ζητούν και οι ίδιοι την επαναλειτουργία των καταστημάτων μια και ο χαμένος τζίρος δεν μπορεί να αναπληρωθεί σε μεγάλο βαθμό από το Διαδίκτυο ή τις τηλεφωνικές παραγγελίες.

«Ο πελάτης για να αγοράσει ένα προϊόν δικό μας θέλει να κάνει πρώτα έρευνα αγοράς, να δοκιμάσει. Οπότε ακόμα και ρολόι να πηγαίνει όλη η υποδομή για να υποστηρίξει ηλεκτρονικές πωλήσεις, δεν θα φτάσουν ποτέ αυτές που κάνουν τα φυσικά καταστήματα συνολικά», λέει στέλεχος γνωστής αλυσίδας ένδυσης που δεν θέλει να αποκαλύψει το όνομά του. «Αφήστε δε που από τις πωλήσεις που κάνουμε, ένα σημαντικό ποσοστό επιστρέφει συνήθως για αλλαγή νούμερου. Κι αυτό είναι έξτρα κόστος και χαμένες εργατοώρες για κάτι που εντός του καταστήματος λύνεται πολύ γρήγορα», προσθέτει. Οπως λέει, οι απώλειες στον τζίρο πέρυσι έφτασαν το 50%. «Προσπαθούμε να κάνουμε διαχείριση όλης αυτής της κατάστασης χρησιμοποιώντας και τα εργαλεία που μας προσφέρει η κυβέρνηση, ωστόσο ακόμα και αυτά δεν φτάνουν. Πλέον φτάνουμε στο σημείο για στρατηγικές κινήσεις», προσθέτει.

Πάντως οι μεγάλες εταιρείες κυρίως του χώρου ένδυσης φρόντισαν από την περασμένη Δευτέρα να ξεκινήσουν καμπάνιες με εκπτώσεις έως 60%-70% μέσω των e-shop τους σε μια προσπάθεια να ξεστοκάρουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Προτεραιότητα το ξεστοκάρισμα

Τα καταστήματα, απουσία της ρευστότητας που θα τους έδινε η εορταστική περίοδος, που παραδοσιακά είναι ο «αιμοδότης» καλύπτοντας τους μήνες με μικρότερη εμπορική κίνηση, πρέπει αφενός να ξεστοκάρουν προϊόντα μιας σεζόν το μεγαλύτερο διάστημα της οποίας ήταν κλειστά, αφετέρου να αντλήσουν ρευστότητα ώστε να καλύψουν έστω τις τρέχουσες ανάγκες, τις οφειλές που διαρκώς αυξάνονται, αλλά και τις σχέσεις τους με τους προμηθευτές τους που έχουν μείνει με ανείσπρακτες επιταγές στο χέρι… Μια αλυσίδα που επεκτείνεται πέραν των 220.000 μικρομεσαίων εμπορικών καταστημάτων της χώρας και κινδυνεύει να εξελιχθεί σε «πυρηνική βόμβα» στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας, κάτι που γνωρίζει πολύ καλά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, το οποίο διαμηνύει ότι θα υπάρξουν και νέες παρεμβάσεις ώστε κανείς να μη μείνει μόνος του.

Παρεμβάσεις βέβαια που προφανώς δεν μπορούν να ικανοποιήσουν το σύνολο των αιτημάτων. Ο εμπορικός κόσμος ζητά καταρχάς αύξηση της επιστρεπτέας προκαταβολής με επέκταση της επιδότησης από το 50%, όπου είναι σήμερα, και ένταξη σε αυτή όλων ανεξαιρέτως των εμπόρων με πτώση πωλήσεων το 2020 και άμεση διευθέτηση του θέματος των επιταγών για όλες τις επιχειρήσεις με μεγάλη πτώση τζίρου, καλύπτοντας όχι μόνο τους εκδότες, αλλά και τους κομιστές. Να διατηρηθεί το μορατόριουμ των δόσεων επί των τραπεζικών δανείων και παράλληλα να υπάρξει κούρεμα των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Δημόσιο που συσσωρεύτηκαν κατά τις περιόδους των lockdown.

Οι έμποροι εμφανίζονται πλέον πιο αποφασισμένοι να διεκδικήσουν περισσότερα θεωρώντας πως οι εκπτώσεις είναι η τελευταία ευκαιρία να καλύψουν μέρος της ζημίας που έχουν υποστεί και παράλληλα να αντεπεξέλθουν στα χρέη που συσσωρεύονται. Γι’ αυτό εξάλλου και υπάρχει και αυξανόμενη πίεση στους συνδικαλιστικούς φορείς του εμπορίου για κινητοποιήσεις προκειμένου να υπογραμμιστεί με όσο το δυνατόν πιο εμφατικό τρόπο η διαμαρτυρία τους.

Τι απέδωσε τον Δεκέμβριο το click away

Πάντως αν και πολλοί από αυτούς δεν κατάφεραν να εκμεταλλευτούν την πατέντα του click away στην εορταστική περίοδο, τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι το μέτρο κατάφερε να σπάσει τον «ολικό παγετό» που έχει πέσει στην αγορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των ηλεκτρονικών πληρωμών που συγκεντρώνει το υπουργείο Οικονομικών, απέδωσε έως και 50% περισσότερες πωλήσεις για πολλά καταστήματα και κλάδους, οι οποίες θα είχαν χαθεί αν δεν λειτουργούσε καθόλου το σύστημα αυτό. Και επειδή η βελτίωση (ως ποσοστό επί των πωλήσεων) έχει ως βάση τον αυξημένο τζίρο που πάντα συγκεντρώνεται τον Δεκέμβριο, αυτό σημαίνει ότι μπήκαν αρκετά περισσότερα χρήματα στα ταμεία των επιχειρήσεων απ’ όσα τον Νοέμβριο.

Εν αναμονή και της επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου με το σύστημα «παράδοση εκτός» όπως στις γιορτές – τα στοιχεία από πληρωμές με πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες δείχνουν ότι οι 20 ημέρες χρήσης του ηλεκτρονικού ραντεβού για αγορές τον Δεκέμβριο (13/12-2/1) κατάφεραν να δώσουν ξανά λίγη ζωή στην αγορά. Ειδικά οι πολύ μικρές επιχειρήσεις σε συνοικίες και στην Περιφέρεια φαίνεται πως απέφυγαν πτώση τζίρου 20%-30% σε σχέση με τις γιορτές πέρυσι, εφόσον μπόρεσαν να αξιοποιήσουν το εργαλείο που τους προσφέρθηκε.

Σανίδα σωτηρίας

Με βάση τα ίδια στοιχεία, τον Νοέμβριο του 2020 στο λιανικό εμπόριο ρούχων και υποδημάτων συνολικά καταγράφηκε πτώση εισπράξεων 80% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του «b.s.», τον Δεκέμβριο η πτώση αυτή περιορίστηκε στο 67%.

Η μείωση της πτώσης κατά 13% οφείλεται κυρίως στη δυνατότητα που δόθηκε για αγορές click away. Τον Νοέμβριο λειτουργούσαν μόνο τα e-shops χωρίς δικαίωμα παραλαβής από κατάστημα. Σε απόλυτα μεγέθη, η βελτίωση των πωλήσεων μήνα προς μήνα φαίνεται πως αντανακλά και πολύ μεγαλύτερη αύξηση εσόδων που μπήκαν στα ταμεία των επιχειρήσεων τον Δεκέμβριο, γιατί ο Νοέμβριος έχει πάντοτε χαμηλότερες τζίρους από τον τελευταίο μήνα της χρονιάς.

Στο υπουργείο Οικονομικών παρατηρούν μάλιστα ότι αφού τα φυσικά καταστήματα σε shopping centers, εκπτωτικά χωριά και malls έμειναν κλειστά και δεν υποδέχθηκαν τις ορδές των πελατών που υπό άλλες συνθήκες θα συνωστίζονταν στους διαδρόμους τους, προκύπτει πως ένα μέρος του τζίρου που ανακτήθηκε μεταφέρθηκε σε συνοικιακά καταστήματα, από καταναλωτές που υπό άλλες συνθήκες ίσως είχαν χρόνια να τα επισκεφθούν. Εκτιμούν πως κάποια από αυτά ίσως να είχαν εφέτος μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και ουρές αναμονής εκτός καταστήματος απ’ όσους πελάτες είχαν μέσα στο κατάστημα πέρυσι στις γιορτές.

Ποιοι είδαν «ανάσταση» πωλήσεων

Το click away δεν κατάφερε φυσικά να αναστήσει τις λιανικές πωλήσεις που θα γίνονταν στα φυσικά καταστήματα εάν επαναλειτουργούσαν κανονικά. Και γι’ αυτό οι επιχειρήσεις που το χρησιμοποίησαν δεν έχασαν τα ευεργετήματα που δικαιούνται ως πληττόμενες.

Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία ηλεκτρονικών πληρωμών, μεγάλοι κερδισμένοι της εορταστικής αγοράς αποδείχθηκαν τα βιβλιοπωλεία, που ο τζίρος τους έπιασε μόλις σε μισό μήνα που άνοιξαν τις πωλήσεις που είχαν συνολικά τον Δεκέμβριο του 2019! Φυσικά και στην περίπτωση αυτή δεν καταγράφονται έσοδα από πληρωμές με μετρητά που υπό άλλες συνθήκες θα είχαν.

Την τελευταία στιγμή διασώθηκαν και τα κομμωτήρια. Ενώ τον Νοέμβριο παρουσίαζαν μείωση εισπράξεων 50%, τον Δεκέμβριο την περιόρισαν σε μόλις 10%, σε σχέση με τον τζίρο που έκαναν τον Δεκέμβριο του 2019 όταν λειτουργούσαν χωρίς κανένα πρόβλημα.

Θεαματική βελτίωση από -50% σε -35% εμφάνισαν και τα καταστήματα ηλεκτρονικών. Αντίθετα με το ρούχο και το παπούτσι ή άλλα είδη δώρων, θεωρείται ότι η ανάκαμψη αυτή απορροφήθηκε κυρίως από τις μεγάλες αλυσίδες πωλήσεων ηλεκτρονικών ειδών, παρά από συνοικιακά ή μικρά μαγαζιά και επιχειρήσεις ή της Περιφέρειας.

Διαβάστε ακόμη:

Επίδομα θέρμανσης 80-650 ευρώ: Τέλος χρόνου για τις αιτήσεις

Τα κυβερνητικά «οφίτσια» που φαγώθηκαν στο πάρα 1, η πώληση της Δωδώνης και τα τραπεζικά δάνεια που βγαίνουν στην αγορά

Ανοίγει κι άλλο η «ομπρέλα» προστασίας για τις επιταγές