Στην πρώτη θέση των προτιμήσεων ταξιδιωτών και δυνητικών ταξιδιωτών από τις ευρωπαϊκές αγορές, αναφορικά με το ποια χώρα θα επιθυμούσαν να επισκεφθούν στο αμέσως επόμενο ταξίδι τους προς την Ευρώπη, βρίσκεται η Ελλάδα, ενώ ακολουθεί με μικρή διαφορά η Ιταλία και η Ισπανία κατατάσσεται στην τρίτη θέση, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το Royal Elcano Institute και η Turespaña της Ισπανίας.

Στις μη ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση (μετά την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο). Συνολικά, οι 4 προτιμότεροι προορισμοί ήταν η Ιταλία, η Ισπανία, η Ελλάδα και η Γαλλία, με συνολικές αναφορές πάνω από 10% σε κάθε αγορά (με εξαίρεση τη Γαλλία στις ευρωπαϊκές αγορές).

Διαβάστε επίσης: Der Spiegel: Με ήλιο, θάλασσα και χωρίς κορονοϊό διακοπές στα ελληνικά νησιά

Τα στοιχεία της έρευνας καταδεικνύουν, μεταξύ άλλων, ότι οι κύριοι ανταγωνιστές της χώρας μας είναι πολύ περισσότερο οι ανεπτυγμένες αγορές της Μεσογειακής Ευρώπης και λιγότερο οι αγορές της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου, επισημαίνει το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας, στην οποία μετείχαν 17.300 ερωτηθέντες εκ των οποίων οι 8.900 από ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα:

Σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα έχει ιδιαίτερα υψηλή επισκεψιμότητα από την Πολωνία, τη Σουηδία, την Ιταλία και το Ην. Βασίλειο: περίπου 1 στους 4 από τους κατοίκους αυτών των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, είχε επισκεφθεί την Ελλάδα.

Στις μη ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα έχει πολύ καλή εικόνα και υψηλή επισκεψιμότητα από το Ισραήλ και τη Ρωσία: από τους συμμετέχοντες στην έρευνα κατοίκους του Ισραήλ, 1 στους 3 είχε επισκεφθεί την Ελλάδα. Αντίστοιχα, από τους Ρώσους, 1 στους 5 δήλωσε ότι είχε επισκεφθεί την Ελλάδα τουλάχιστον μια φορά.

Από την αναλυτική έρευνα των δεδομένων για την Ελλάδα, την οποία πραγματοποίησε το ΙΝΣΕΤΕ, προκύπτει ότι τα ταξίδια αναψυχής, σύντομα ή μεγάλης διάρκειας χωρίς κάποιον επιμέρους σκοπό (πολιτιστικό ενδιαφέρον, wellness, αθλητισμό), αποτελούν τις πλέον δημοφιλείς μορφές ταξιδιού. Τα ταξίδια αυτά είναι συνυφασμένα με τον Ήλιο και τη Θάλασσα, την εξερεύνηση των πόλεων αλλά και της φύσης, τη γαστρονομία και το shopping, συμβάλλοντας στις εγχώριες οικονομίες.

Aν και παρατηρούνται κάποιες διαφοροποιήσεις μεταξύ των χωρών, συνολικά η εικόνα είναι παρόμοια ως προς την προτίμηση για προϊόντα αναψυχής με τις πρώτες θέσεις να καταλαμβάνονται από την επίσκεψη σε πόλεις και τη χαλάρωση στην ακτή – στην παραλία κοντά στη θάλασσα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις δυνατότητες ανάπτυξης τουρισμού στην ηπειρωτική Ελλάδα παρουσιάζει η πολύ υψηλή προτίμηση για επίσκεψη σε μικρές πόλεις / χωριά, ιδιαίτερα για ορισμένες από τις βασικές αγορές, καθώς και η σημασία της γαστρονομίας για το σύνολο της χώρας.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι αν και τα ταξίδια είτε σύντομα είτε μεγάλης διάρκειας- με πολιτιστικό περιεχόμενο αποτελούν μικρό ποσοστό του συνόλου, η επίσκεψη σε μουσεία και η γνωριμία με άλλους πολιτισμούς αποτελούν σημαντικές δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των ταξιδιών. Αυτό υποδηλώνει ότι οι ταξιδιώτες ενδιαφέρονται για ένα πολυδιάστατο προϊόν / μια πολυδιάστατη εμπειρία ακόμα και αν ο βασικός στόχος του ταξιδιού τους είναι η αναψυχή είτε με “Ήλιο και Θάλασσα” είτε με City Break.

Στις Μη Ευρωπαϊκές αγορές, η σημαντικότερη διαφοροποίηση σε σχέση με τις Ευρωπαϊκές είναι το αυξημένο ενδιαφέρον για επίσκεψη σε χώρους στη φύση, ιδιαίτερα στις ασιατικές αγορές, καθώς και το αυξημένο ενδιαφέρον για μουσεία, μνημεία και άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες.

Οι διαφορές στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, ανάλογα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους

Η έρευνα κατέγραψε σημαντικές διαφορές στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, ανάλογα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους οι οποίες έχουν ως εξής:

Αναφορικά με το φύλο, παρατηρείται μια σημαντική προτίμηση από γυναίκες σε σύντομα ταξίδια αναψυχής, συνδυάζοντας συχνά υπηρεσίες wellness. Επιπρόσθετα, το ενδιαφέρον για μουσεία και μνημεία είναι εντονότερο στις γυναίκες. Αντίθετα, σύντομα ταξίδια για σπουδές ή δουλειά αλλά και σύντομα ταξίδια αναψυχής που συνδυάζουν αθλητισμό και δραστηριότητες, φαίνεται να προτιμώνται από άνδρες.

Η πιο συχνά εμφανιζόμενη ηλικιακή ομάδα σε όλους τους τύπους ταξιδιών είναι η 31-40 ετών, με εξαίρεση τα ταξίδια μεγάλης διάρκειας με πολιτιστικό περιεχόμενο όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει η ηλικιακή ομάδα 57-65 ετών, ακολουθούμενη από την ηλικιακή ομάδα 31-40 ετών.

Ως προς το μορφωτικό επίπεδο, η πιο συχνά εμφανιζόμενη κατηγορία σε όλους τους τύπους ταξιδιών, είναι οι απόφοιτοι Πανεπιστημίου ενώ, ανάλογα με τον τύπο ταξιδιού, σημαντική παρουσία έχουν οι κάτοχοι μεταπτυχιακών σπουδών και οι έχοντες επαγγελματική κατάρτιση καθώς και απολυτήριο.

Αναφορικά με την επαγγελματική κατάσταση, αυτοί που ταξιδεύουν είναι κατά κύριο λόγο οι εργαζόμενοι, ενώ σημαντική ομάδα ταξιδιωτών αποτελούν και οι συνταξιούχοι με αρκετά μεγάλο μερίδιο σε ταξίδια μεγάλης διάρκειας.

Γενικότερα η πιο συχνά εμφανιζόμενη ηλικιακή ομάδα σε όλους τους τύπους ταξιδιών είναι η 31-40 ετών (millennials), με εξαίρεση τα ταξίδια μεγάλης διάρκειας με πολιτιστικό περιεχόμενο όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει η ηλικιακή ομάδα 57-65 (baby boomers), ακολουθούμενη ωστόσο, από την ηλικιακή ομάδα 31-40.

Τι προτιμούν οι τουρίστες από τις βασικές αγορές της Ελλάδας

Αναφορικά με τις πέντε κύριες ευρωπαϊκές αγορές της Ελλάδας (Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία), στο top 3 των επιλογών τους περιλαμβάνονται:

Στις Μη Ευρωπαϊκές αγορές, η σημαντικότερη διαφοροποίηση σε σχέση με τις Ευρωπαϊκές είναι το αυξημένο ενδιαφέρον για επίσκεψη σε χώρους στη φύση, ιδιαίτερα στις ασιατικές αγορές, καθώς και το αυξημένο ενδιαφέρον για μουσεία, μνημεία και άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες.

Ειδικότερα, οι Ρώσοι επιλέγουν χαλάρωση στην παραλία και δραστηριότητες σχετικές με επίσκεψη σε μουσεία και μνημεία. Οι Κινέζοι από την αγορά του Πεκίνου, έχουν μεγάλη προτίμηση για επίσκεψη σε χώρους στη φύση και στην πόλη. Παρόμοιες προτιμήσεις εμφανίζουν και οι Κινέζοι από την αγορά της Σαγκάης, με ενισχυμένο το ενδιαφέρον για πολιτιστικές δραστηριότητες και επίσκεψη σε μουσεία. Οι Ιάπωνες επιλέγουν δραστηριότητες σχετικές με επισκέψεις σε πόλεις και μουσεία, καθώς και σε χώρους στη φύση.

Στις ευρωπαϊκές αγορές, παρατηρείται ότι οι τιμές αποτελούν σημαντικό παράγοντα για τουρίστες από την Πορτογαλία, την Τσεχία και την Ιταλία, ενώ ο καιρός είναι πολύ σημαντικός για τουρίστες από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία και τη Γαλλία. Ο υπερτουρισμός είναι ανασταλτικός παράγοντας για τους Τσέχους, το φαγητό ιδιαίτερα σημαντικό για τους Ιταλούς ενώ το shopping για τους Γερμανούς.

Επιπρόσθετα, ορισμένα προϊόντα είτε είναι κύρια είτε συμπληρωματικά, έχουν αυξημένη σημασία σε σχέση με τη γενική σημασία του εκάστοτε προϊόντος, για κάποιους τύπους ταξιδιού:

Σημαντικό ρόλο για συγκεκριμένες ομάδες ταξιδιωτών παίζουν και άλλα προιόντα μεταξυ των οποίων η κρουαζιέρα, οι νυχτερινοί έξοδοι/πάρτι και η συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες, η εξάσκηση της τοπικής γλώσσας, το wellness, η γαστρονομία.

Διαβάστε επίσης: Πώς θα κάνουμε διακοπές το καλοκαίρι - Oι προβλέψεις για τον τουρισμό