Του Αντώνη Παντινάκη

Το μείζον ζήτημα της ασφάλειας στις πισίνες ξενοδοχείων άρχισε να “επιπλέει” εκ νέου στην επιφάνεια του δημόσιου διαλόγου, με αφορμή τον υγρό τάφο που άνοιξε και “κατάπιε” μέσα του τρία άτομα εχθές, σε Ρόδο και Κρήτη.

Το Cretalive επικοινώνησε με τον εκπαιδευτή ναυαγοσωστικής και καταδύσεων Μανώλη Μακριδάκη και με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδοχείων Ηρακλείου Νίκο Χαλκιαδάκη.

Αμφότεροι σχολίασαν τα τραγικά συμβάντα: Διαβεβαίωσαν ότι στα ξενοδοχεία της Κρήτης λαμβάνονται όλα εκείνα τα μέτρα που εγγυώνται την προστασία των λουομένων, ενώ υπερτόνισαν το κομμάτι της ατομικής ευθύνης, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με ευάλωτες ομάδες, όπως ανήλικοι και ηλικιωμένοι.

“Υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο”

“Είναι θλιβερό, που χθες μέσα σε μία ημέρα, χάθηκαν τρία άτομα. Το μόνο παρήγορο για εμάς ήταν ότι μετά τις 6 το απόγευμα συνέβησαν τα περιστατικά. Που πάει να πει ότι τις ώρες που υπάρχει ναυαγοσωστική κάλυψη στα ξενοδοχεία, από τις 10 έως τις 6, δεν συνέβη το παραμικρό. Έχει παρατηρηθεί ότι και στις πισίνες και στις θάλασσες, συνήθως, τα πολλά περιστατικά γίνονται μετά τις 6”, ανέφερε αρχικά ο κ. Μακριδάκης, προσθέτοντας ότι “υπάρχει ένα νομοθετικό πλαίσιο που λέει ότι με το που τελειώσει το ωράριο που αναγράφει η πινακίδα στην πισίνα πρέπει ο χώρος αυτός να καλύπτεται με ένα δίχτυ, με ένα κάγκελο κλπ. Θεωρώ ότι τα συγκεκριμένα ξενοδοχεία θα είχαν λάβει τα μέτρα τους ή θα είχαν προσωπικό που θα επιτηρούσε”.

“Εξάλλου”, συνέχισε, “πολλά ξενοδοχεία εδώ στην Κρήτη έχουν φέρει προσωπικό, από καμαριέρες μέχρι μπάρμεν, κι έχουν περάσει σχολεία εποπτών ασφαλείας, ναυαγοσωστών, πρώτων βοηθειών. Κανείς ξενοδόχος δεν θέλει να έχει ένα τέτοιο περιστατικό στην πλάτη του και να έχει χαθεί μία ανθρώπινη ζωή. Προσπαθούν κι αυτοί να κάνουν ο,τι καλύτερο μπορούν και μας το δείχνουν κάθε χρόνο. Εφέτος, ας πούμε, βγάλαμε πάνω από 70 διπλώματα σε ξενοδοχεία της Χερσονήσου. Έχουν έρθει τα άτομα, έχουν εκπαιδευτεί.”.

Το εκπαιδευμένο προσωπικό και η προστασία των μικρών παιδιών
Ο κ. Μακριδάκης υποστήριξε ότι “οι συνθήκες στα ξενοδοχεία είναι ασφαλείς”, προτάσσοντας το κομμάτι των υποχρεώσεων που έχει καθένας από εμάς: “Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε κι εμείς είναι ότι οφείλουμε να έχουμε την κατάλληλη παιδεία. Και τα μικρά παιδιά και τα υπερήλικα άτομα να τα προσέχουμε. Εμείς για παράδειγμα ως Έλληνες δεν έχουμε ακόμα την κολυμβητική παιδεία μέσα μας”.

Πατέρας δύο μικρών παιδιών, ηλικίας 8 και 10 ετών, ο ίδιος θεωρεί “αδύνατο και αδιανόητο να πάω στη θάλασσα ή στην πισίνα και τα μάτια μου να είναι κάπου αλλού εκτός από τα παιδιά μου. Πρέπει δηλαδή και μόνοι μας να προσέχουμε τα μικρά παιδιά.”

Με βάση την πολυετή εμπειρία του, μας περιέγραψε πως εκτίθενται στον κίνδυνο οι ανήλικοι: “Συνήθως τρέχουν και βουτούν στην πισίνα. Φορούν μπρατσάκια, όμως καθώς πέφτουν στο νερό, τα χεράκια τους πάνε ψηλά, φεύγουν τα μπρατσάκια και τα παιδάκια πάνε στον πυθμένα”.

Ο κ. Μακριδάκης επανέλαβε ότι “σε όποιο ξενοδοχείο κι αν πάτε, δεκάδες άτομα είναι εκπαιδευμένα. Δεν υπάρχει ξενοδοχείο να μην έχει εκπαιδεύσει άτομο. Το απαιτούν και τα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού. Αν τώρα κάποιος πάει την ώρα που η πισίνα είναι κλειστή και πέσει μέσα, έχοντας πιει ή έχοντας κάποιο άλλο πρόβλημα, δεν του φταίει ούτε ο ξενοδόχος, ούτε ο ναυαγοσώστης που έχει κλείσει το ωράριό του κι έχει φύγει. Όσον αφορά τα μικρά παιδιά, επειδή είναι απρόβλεπτα, εκεί έχουμε ευθύνη όλοι μας, είτε υπάρχει ναυαγοσώστης στην πισίνα, είτε όχι”.

“ Και οι ίδιοι οι πελάτες πρέπει να προσέχουν τα παιδιά τους”
Την άποψη ότι “τα ξενοδοχεία κάθε χρόνο θωρακίζονται όλο και περισσότερο”, διατύπωσε ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης. “Απ’ ο,τι ξέρω, εφέτος έχουν δοθεί παραπάνω άδειες ναυαγοσωστών, προκειμένου να πηγαίνουν και στις παραλίες και στα ξενοδοχεία και να τηρούν τους κανόνες ασφαλείας”, συμπλήρωσε.

“Δυστυχώς είχαμε ένα τραγικό περιστατικό, σε συνδυασμό με άλλο ένα αποτρόπαιο συμβάν με θύμα δύο άτομα στη Ρόδο. Πρέπει να προσέχουμε, πρέπει να τηρούμε τους κανόνες ασφαλείας” είπε ο κ. Χαλκιαδάκης, επισημαίνοντας ότι “υπάρχουν κανόνες ασφαλείας που αναρτώνται σε όλες τις πισίνες των ξενοδοχείων. Είναι οι ώρες λειτουργίας και οι όροι ασφάλισης της κάθε πισίνας. Πρέπει να αναγράφονται σε ένα μέρος ορατό και σε διάφορες γλώσσες, έτσι ώστε να μην έχουμε τέτοιου είδους προβλήματα. Κι εμείς ως ξενοδόχοι πρέπει να έχουμε τον επόπτη μας, ο οποίος θα προσέχει τους πελάτες μας, την ώρα που λούονται. Όμως, και οι ίδιοι οι πελάτες πρέπει να προσέχουν τα παιδιά τους. Υπάρχουν ξενοδοχεία που έχουν 300 και 400 παιδιά. Δεν μπορούμε να τρέχουμε πίσω από κάθε παιδί. Όταν έρχεται τόσο πολύς κόσμος είναι δύσκολο να αποφύγουμε τα ατυχήματα. Στη ζωή είναι και τα ατυχήματα, δυστυχώς. Μακάρι να τα αποφεύγουμε”.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Ηρακλείου τόνισε το πόσο σημαντικό είναι να τηρούνται οι “κανόνες ασφαλείας” σε όλες τις ξενοδοχειακές μονάδες, όντας σίγουρος ότι “ εμείς από την πλευρά μας προσέχουμεγια να έχουμε αυτό που πρέπει, προστατεύοντας τους τουρίστες”.