Αλλαγές στο σύστημα με το οποίο θα δώσουν Πανελλαδικές οι μαθητές το 2020, ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως Όπως είπε η υπουργός «το εύκολο θα ήταν να πούμε ότι καταργούμε το σύστημα του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν το κάνουμε, κρατάμε το σύστημα και θα ανακοινώσουμε έναν εξορθολογισμό της ύλης. Θα μειωθεί η ύλη στα μαθήματα. Θα ανακοινώσουμε κάποιες αλλαγές που αφορούν τη συνεξέταση Νέων και Λογοτεχνίας και θα καταργήσουμε την κατηγοριοποίηση πράσινων και κόκκινων σχολών». Η υπουργός, μιλώντας στο «Οpen», εξήγησε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ με αυτόν τον τρόπο χώριζε τις σχολές σε δυο κατηγορίες, σε αυτές που κάποιος έμπαινε σε κάποιες σχολές χωρίς πανελλαδικές και σε κάποιες με πανελλαδικές. «Δεν θα ισχύσει, δεν θα υπάρχει κατηγοριοποίηση. Βάσει πανελλαδικών θα εισάγονται και σε αυτές», τόνισε. Για τους μαθητές που έδωσαν πανελλαδικές το 2019 και θα ξαναδώσουν το 2020, ξεκαθάρισε ότι οι μαθητές θα δώσουν με το ίδιο σύστημα. «Με το σύστημα το οποίο έδωσαν οι μαθητές φέτος, με το ίδιο σύστημα θα δώσουν και του χρόνου», ανέφερε. «Για τα παιδιά που μπαίνουν δευτέρα λυκείου, εξετάζουμε το σύστημα που θα εφαρμόσουμε», είπε η υπουργός Παιδείας. Αναφερόμενη στη διαδικασία εισαγωγής στα Πανεπιστήμια είπε ότι «στις προθέσεις μας είναι τα πανεπιστήμια να ορίζουν τους εισακτέους και μια βάση εισαγωγής. Πρέπει να πάμε σε ένα σύστημα που τα πανεπιστήμια και τα σχολεία θα είναι πιο ελεύθερα και πιο αυτόνομα». Η Νίκη Κεραμέως χαρακτήρισε αδιανόητο να μπαίνει ένας μαθητής με 3 σε κάποια σχολή. Σχετικά με τη νέα σχολική χρονιά, η υπουργός διαβεβαίωσε ότι «τα βιβλία θα είναι σε όλα τα σχολεία. Για τους εκπαιδευτικούς, προχωράμε στους διορισμούς για την ειδική αγωγή και μετά θα πάμε στους μόνιμους».

Προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο ανακοίνωσε το βράδυ της Παρασκευής παρεμβάσεις του σε τρεις άξονες:

Εξεταστέα ύλη: Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εισήγηση του ΙΕΠ και μετά από διαβούλευση με επιστημονικές ενώσεις, το υπουργείο προχωρά σε λελογισμένη μείωση της εξεταστέας ύλης στα μαθήματα για τα οποία η κάλυψή της δεν ήταν εφικτή. Συγκεκριμένα, μειώνεται η ύλη στη Βιολογία, τη Χημεία, την Κοινωνιολογία, την Οικονομία, την Ιστορία και τα Αρχαία Ελληνικά. Λεπτομέρειες για την εν λόγω απόφασης: ΕΔΩ.

Ενιαίος τρόπος εξέτασης Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας: Το υπουργείο θεωρεί θετική την ενιαία εξέταση των δύο αυτών μαθημάτων, καθώς με αυτόν τον τρόπο «καλλιεργείται η φιλαναγνωσία και ενισχύεται η κριτική σκέψη». Ωστόσο, θεωρεί ότι ο τρόπος με τον οποίο εισήχθη δεν είχε προετοιμαστεί επαρκώς, αιφνιδιάζοντας μαθητές και εκπαιδευτικούς. Κατά συνέπεια, προχωρά σε μείωση του συντελεστή βαρύτητας της Λογοτεχνίας στο 15% του συνολικού βαθμού του εν λόγω μαθήματος.

Κατηγοριοποίηση τμημάτων: Το υπουργείο προτείνει ενιαία αντιμετώπιση των τμημάτων, αίροντας την κατηγοριοποίησή τους σε «ελεύθερης πρόσβασης» και «κατόπιν εξετάσεων», καθώς η κατηγοριοποίηση αυτή ενέχει, όπως επισημαίνει, δύο βασικές στρεβλώσεις: «αφενός οι μαθητές καλούνται να μαντέψουν, κατά την πρώτη επιλογή, ποια τμήματα θα είναι ελεύθερης πρόσβασης και ποια όχι, αφετέρου οδηγεί στον διαχωρισμό των τμημάτων μεταξύ εκείνων που διατηρούν αυξημένο κύρος και εκείνων που απαξιώνονται».