Στα 3,3 δισ. ευρώ η συνεισφορά του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο ΑΕΠ το 2023

Σε βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αναδεικνύεται το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με τη συνολική του συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας να ανέρχεται στα 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2023, δηλαδή στο 1,5% του εθνικού εισοδήματος.

Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν σε ειδική εκδήλωση, στο πλαίσιο μελέτης του ΙΟΒΕ που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΔΑΑ και επιβεβαιώνουν τη στρατηγική σημασία του αεροδρομίου, τόσο για την ελληνική οικονομία όσο και για την αγορά εργασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕλλάδα | 18.06.2025 12:02Πληρώνουμε ήδη την κλιματική αλλαγή; 16 δισ. «μαχαίρι» στα νοικοκυριά - Το αποτύπωμά της στην Ελλάδα

Παρά τις αλλεπάλληλες διεθνείς προκλήσεις των τελευταίων ετών -από την πανδημία μέχρι τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή- το αεροδρόμιο διατηρεί έντονη αναπτυξιακή δυναμική. Όπως επισήμανε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, η επιβατική κίνηση του πρώτου εξαμήνου του 2024 είναι αυξημένη κατά 8% σε σχέση με το 2023, ξεπερνώντας τα ιστορικά ρεκόρ του 2019. Ήδη, η επιβατική κίνηση έχει φτάσει τα 31,9 εκατομμύρια, σημειώνοντας άνοδο 13,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και 24% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Όπως υπογράμμισε ο ίδιος, αν η μελέτη του ΙΟΒΕ βασιζόταν στα φετινά δεδομένα, η οικονομική συνεισφορά του αεροδρομίου θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη.

Η μελέτη του ΙΟΒΕ, την οποία παρουσίασε ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου, Νίκος Βέττας, δείχνει ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ήταν το ταχύτερα ανέκαμψαν αεροδρόμιο στην Ευρώπη το 2023, ξεπερνώντας πλήρως τις απώλειες της πανδημίας – κάτι που δεν κατάφεραν αρκετά ευρωπαϊκά αεροπορικά hubs. Η συνολική οικονομική επίδραση του αεροδρομίου αναλύεται ως εξής: 800 εκατομμύρια ευρώ προέρχονται από τη διασύνδεση με προμηθευτές, ενώ ακόμη 800 εκατομμύρια από προκαλούμενες επιδράσεις σε τομείς όπως οι μεταφορές, οι υπηρεσίες και η ιδιωτική κατανάλωση. Παράλληλα, ο τουρισμός που διακινείται μέσω του αεροδρομίου συνεισφέρει επιπλέον 5 δισεκατομμύρια ευρώ στο ΑΕΠ, δηλαδή το 2,2% του εθνικού πλούτου. Συνολικά, η άμεση και έμμεση επίδραση του ΔΑΑ φτάνει τα 8,6 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σημαντική είναι και η συμβολή στην απασχόληση, καθώς η λειτουργία του αεροδρομίου στηρίζει περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας. Από αυτές, οι 20.000 είναι άμεσες, ενώ 4.500 εργαζόμενοι απασχολούνται στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων. 

Αξιοσημείωτη είναι και η συμβολή του ΔΑΑ στα δημόσια έσοδα, η οποία ξεπερνά το 1,2 δισεκατομμύριο ευρώ -με τα 600 εκατομμύρια να αποτελούν άμεση συνεισφορά. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 2% των συνολικών κρατικών εσόδων για το 2023, ενώ στην Αττική η επίδραση στο τοπικό ΑΕΠ εκτιμάται στο 2,7%, αναδεικνύοντας τη σημασία του για την περιφερειακή ανάπτυξη.

Παρά το θετικό αποτύπωμα, προβληματισμό προκαλούν οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι οι αφίξεις από το Ισραήλ και γειτονικές χώρες, οι οποίες αναμένονταν να ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο επισκέπτες το 2025, ενδέχεται να επηρεαστούν από την αστάθεια στην περιοχή. Παρόλα αυτά, μέχρι στιγμής, 500.000 επισκέπτες από τη Μέση Ανατολή έχουν ήδη περάσει από το αεροδρόμιο μέσα στο 2024, με τον αντίκτυπο να παραμένει – προς το παρόν – διαχειρίσιμος.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ χαρακτήρισε το αεροδρόμιο «κύτταρο της εθνικής οικονομίας και της πόλης της Αθήνας», επισημαίνοντας πως η στρατηγική ανάπτυξης του οργανισμού στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες: ενίσχυση της συνδεσιμότητας με νέους διεθνείς προορισμούς, συνεχείς επενδύσεις σε υποδομές και καινοτόμες υπηρεσίες στον επιβατικό τομέα. Η θετική διεθνής εικόνα της Αθήνας, η προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών και η ανοδική πορεία του τουρισμού υψηλού επιπέδου αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω αυτή τη δυναμική και μέσα στο 2025.

Διαβάστε ακόμη

«Η μάχη τώρα ξεκινά»: Απειλεί ο Χαμενεΐ, ένα βήμα πριν την εμπλοκή ο Τραμπ - Βομβαρδισμοί και εκατέρωθεν επιθέσεις μεταξύ Ισραήλ και Ιράν

4279e428-3444-46b7-814c-30dd0e16b393.jpg

Σε θέση μάχης τα κόμματα για την προανακριτική για τα Τέμπη - Οι 3 προτάσεις και η διαδικασία

852be022-4d9f-4669-9851-dbe47232d8e2.jpg

Κρατούν 18 μέλη της ελληνικής αποστολής March to Gaza στο αεροδρόμιο του Καΐρου, αναίτια

060cdbe1-7035-485d-896a-124da9af1b7d.jpg

Η «καμπάνα» για τον ΟΠΕΚΕΠΕ που δεν ακούει ο Μητσοτάκης, το σχέδιο Πιερρακάκη για δουλειά μέχρι τα 80 και η φαρσοκωμωδία για την ασυλία του Κ. Αχ. Καραμανλή

ea4ec54f-553c-4664-90fd-a74adcd03130.jpg