Τα θέματα που συζητήθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση της ΕΛΜΕ Χανίων

Τα θέματα που συζητήθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση της ΕΛΜΕ Χανίων

Στη συνεδρίαση του ανοικτού – διευρυμένου ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων στις 25/1/2024 συζητήθηκαν τα παρακάτω θέματα:

1) Το θέμα της ίδρυσης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

Η ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων είναι άλλη μια προσπάθεια της κυβέρνΣησης προς την κατεύθυνση του ξεπουλήματος στους ιδιώτες, ενός ακόμη Δημοσίου αγαθού, της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η προοπτική ίδρυσης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, έστω και με τον πλάγιο τρόπο που επιχειρείται ώστε να παρακάμψει το άρθρο 16 του Συντάγματος έχει απορριφθεί από το σύνολο σχεδόν της Ακαδημαϊκής αλλά και γενικότερα Εκπαιδευτικής Κοινότητας, καθώς θα είναι η αρχή του τέλους της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας έτσι όπως τη γνωρίζουμε. Η ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων θα δώσει ένα άλλοθι στην κυβέρνηση να μειώσει ακόμη περισσότερο την χρηματοδότηση των Δημοσίων Πανεπιστημίων – την τελευταία δεκαετία έχουμε ελάττωση προϋπολογισμού πάνω από 50%, του μόνιμου προσωπικού πάνω από 30% με παράλληλη αύξηση του αριθμού των φοιτητών 15% – αναγκάζοντας τα Πανεπιστήμια να αναζητήσουν πηγές χρηματοδότησης σε άλλους φορείς, κυρίως επιχειρηματικούς ομίλους, η με την γενίκευση των διδάκτρων σε μεταπτυχιακά και σεμινάρια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αυτονομία τους. Να θυμίσουμε ότι η κυβερνητική πρόβλεψη των δαπανών (συνολικά για την Παιδεία) είναι 2,8% για το 2024 (από 2,9% το 2023) όταν ο ευρωπαϊκός μέσους όρος είναι 5,5%. Ως ΕΛΜΕ Χανίων πιστεύουμε ότι η ολομέτωπη επίθεση που δέχεται η Δημόσια Εκπαίδευση, απαιτεί συντονισμένη δράση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Η κατάρρευση μιας εξ αυτών θα δημιουργήσει αρνητικές συνέπειες και πιθανότατα αλυσιδωτή κατάρρευση των υπολοίπων. Ως ΕΛΜΕ Χανίων αλλά και ως ΟΛΜΕ έχουμε συνταχθεί με το μέτωπο των φοιτητών και έχουμε συμπαρασταθεί σε όλες τις πρόσφατες κινητοποιήσεις που έχουν καλέσει οι Σύλλογοι Φοιτητών.Συνδιοργανώσαμεμαζι με τονΕνιαιοΣύλλογο Φοιτητών Π.Κ τον ΣΕΠΕ Χανίων, τον Σύλλογο ΕΤΕΠ Π.Κ, τον Σύλλογο ΕΔΙΠ Π.Κ,τον Σύλλογο Διοικητικών Υπαλλήλων Π.Κ και το Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών ( Παράρτημα Χανίων) εκδήλωση ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Οι φοιτητές με τη σειρά τους ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της ΕΛΜΕ συμμετείχαν και αυτοί στις πρόσφατες κινητοποιήσεις με αφορμή την προσπάθεια μετατροπής υφιστάμενου Γενικού Λυκείου σε Πειραματικό, συγκροτώντας έτσι μαζί με τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς, ένααραγέςεκπαιδευτικό μέτωπο. Ζητάμε από την ΟΛΜΕ να κηρύξει την 1η Φλεβάρη, ημέρα απεργίας οργανώνοντας πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλη την Ελλάδα.

2) Εξελίξεις σε σχέση με την ίδρυση Πειραματικού Λυκείου

Είναι γνωστή η στρατηγική του Υπουργείου για τη δημιουργία της Παιδείας δύο ταχυτήτων, τη σταδιακή κατάργηση των οργανικών θέσεων και γιατί όχι και την μονιμότητας. Ως άρμα του χρησιμοποιεί συχνά τα διαφορετικού τύπου σχολεία (Πρότυπα ή Πειραματικά). Το τελευταίο διάστημα η εκπαιδευτική κοινότητα του Δήμου ήταν ανάστατη από τη διαφαινόμενη διάθεση του Υπουργείου, να καταργήσει ένα υφιστάμενο Γενικό Λύκειο και στη θέση του να ιδρύσει ένα Πειραματικό. Παρότι χρησιμοποίησε κάθε διαθέσιμο μέσο για να πετύχει το στόχο του (ΜΜΕ, βουλευτές κλπ), αυτή τη φορά βρήκε την εκπαιδευτική κοινότητα, υποψιασμένη και έτοιμη. Μια εκπαιδευτική κοινότητα που δεν έπεσε στην παγίδα του «διαίρει και βασίλευε» αλλά συντεταγμένη στο σύνολο της (μαθητές, γονείς εκπαιδευτικοί, αλλά και φοιτητές) έδωσε τη μάχη της, βγήκε έξω στην κοινωνία και πέτυχε να κάνει κοινωνούς του προβλήματος της σχολικής στέγης, ένα πολύ μεγάλο μέρος των πολιτών της πόλης των Χανίων και όχι μόνο. Ανάγκασε με τη στάση και την αγωνιστικότητα της, να πάρουν θέση τόσο οι τοπικοί άρχοντες (Δήμος, Περιφέρεια), όσο και ο νέος Προϊστάμενος ΔΕ και να δεσμευτούν δημόσια (εν τέλει) ότι δεν είναι στο τραπέζι η λύση της κατάργησης – μετατροπής κάποιου υφιστάμενου σχολείου. Παράλληλα όμως ανάδειξε ένα χρόνιο πρόβλημα που όσο περνούν τα χρόνια επιδεινώνεται. Το πρόβλημα της αύξησης του μαθητικού δυναμικού, που δεν μπορεί πια να καλυφθεί από τις υπάρχουσες σχολικές μονάδες του Δήμου, απαιτώντας την άμεση δρομολόγηση για χτίσιμο, νέων, σύγχρονων σχολικών δομών σε συγκεκριμένες περιοχές που θα εξυπηρετούν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Σε αυτό τον αγώνα φάνηκε ότι όταν οι πολίτες είναι ενωμένοι αφήνοντας πίσω μικροδιαφορές και μικροσυμφέροντα, μπορούν να πετύχουν αυτό που αρχικά μπορεί να φαινόταν ακατόρθωτο.

Οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαμε μαζικά με την φυσική μας παρουσία στις κινητοποιήσεις πραγματοποιώντας στάσεις εργασίας, αλλά και με ψηφίσματα, ή με την παρουσία μας στους Συλλόγους Γονέων των σχολικών μονάδων ανεξάρτητα από το αν υπηρετούσαν σε κάποια εκπαιδευτική μονάδα που θίγονταν άμεσα. Εγγυηθήκαμε με την παρουσία μας την ενότητα του μετώπου.

Οι σύλλογοι Γονέων σχεδόν όλων των σχολείων πήραν θέση και μαζί με την Ένωση Γονέων συμμετείχαν ενεργά με την παρουσία τους αλλά και με δημοσιεύματα στον Τύπο διαισθανόμενοι ότι η κατάργηση οποιουδήποτε σχολείου θα έχει αρνητικές συνέπειες για όλα τα σχολεία του Δήμου.

Οι μαθητές με τη σειρά τους έδωσαν το παρών στις κινητοποιήσεις στη ΔΔΕ αλλά και στα σχολεία τους. Το Υπουργείο προσπάθησε να χρησιμοποιήσει την τιμωρία των μαθητών που συμμετείχαν στις κινητοποιήσεις, ως μέσο εκφοβισμού και πίεσης. Απειλεί παράλληλα με περικοπή εκδρομών τα σχολεία που λόγω των δικών του άστοχων ενεργειών έμειναν κλειστά. Ως ΕΛΜΕ Χανίων μας βρίσκει τελείως αντίθετους αυτή η τιμωρητική πρακτική προς τους μαθητές (περικοπές εκδρομών κλπ), απέναντι σε έναν δίκαιο και αξιοπρεπή αγώνα που έδωσαν μαζί με τους γονείς τους, ώστε να διατηρήσουν τα σχολεία τους λειτουργικά. Καλούμε τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να μην υποκύψουν ούτε αυτή τη φορά στις πιέσεις του Υπουργείου.

Παρά τις υποσχέσεις Δήμου και Προϊστάμενου, ως εκπαιδευτική κοινότητα παραμένουμε ενωμένοι και σε εγρήγορση μέχρι την οριστική διευθέτηση του θέματος. Σε περίπτωση όπου θα επανέλθει στο τραπέζι η πρόταση για κατάργηση κάποιου υφιστάμενου σχολείου θα απευθυνθούμε πλέον όχι στον εκπαιδευτικό κόσμο αλλά στην χανιώτικη κοινωνία για να υπερασπιστεί η ίδια το σχολείο των παιδιών της.

3) Εξελίξεις σε σχέση με την Ατομική Αξιολόγηση

Η Ατομική Αξιολόγηση, σε πανελλαδικό επίπεδο προχωρά με απελπιστικά αργούς ρυθμούς και αυτή είναι διαπίστωση του Υπουργείου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, σε περιφέρειες με πολλούς νεοδιόριστους, όπως αυτή της Αττικής το ποσοστό συμμετοχής φτάνει περίπου στο 10%. Και όλα αυτά μετά από ασφυκτικές πιέσεις του Υπουργείου, απειλές για πειθαρχικές κυρώσεις, εκβιασμούς από μερίδα συμβούλων, αντιδεοντολογικές «καταδρομικές» επισκέψεις κ.α.

Η μέχρι τώρα στάση της ΕΛΜΕ Χανίων υπήρξε σταθερή και αμετάβλητη και αυτό λειτούργησε καταλυτικά στις συνειδήσεις των συναδέλφων που στήριξαν τις θέσεις της ΕΛΜΕ Χανίων ενάντια σε κάθε μορφής αξιολόγηση και περιπτώσεις όπως προσπάθειες αξιολόγησης νεοδιορίστων από συμβούλους, ακυρώθηκαν σχεδόν στο σύνολο τους. Υπενθυμίζουμε δε, ότι σε ολόκληρο το νομικό πλαίσιο που διαπερνά τα σχολεία,- όχι μόνο αυτό της αξιολόγησης – υποχρεούται η Διεύθυνση του σχολείου – εμείς λέμε και ο Σύλλογος Διδασκόντων- να είναι ενήμερη/ος για την επίσκεψη οποιουδήποτε στο σχολείο. Οι λόγοι προφανείς, για να μπορούμε να εγγυηθούμε την ασφάλεια των παιδιών χρειάζεται όλοι στο σχολείο να γνωρίζουν ποιοι είναι μέσα σε αυτό. Σε επόμενη ανακοίνωση θα καταγγείλουμε δημόσια για παράτυπες αλλά και παράνομες ενέργειες που καταγράφηκαν από την πλευρά Συμβούλων σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα τις επόμενες μέρες.

Το Υπουργείο παρά το αδιέξοδο της πολιτικής του αλλά και την αποτυχία της στρατηγικής του εκφοβισμού, προχωρά στο επόμενο στάδιο (Α2) της αξιολόγησης (αν και το στάδιο Α1 έχει ολοκληρωθεί σε πολύ μικρό ποσοστό) επιχειρώντας να βάλει στο «παιχνίδι» και τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Υπάρχουν μάλιστα περιοχές της Ελλάδας που κάποιοι Σύμβουλοι εκπαίδευσης ανέλαβαν την πρωτοβουλία (;) να προχωρήσουν σε επόμενο στάδιο αξιολόγησης, αυτής του προσωπικού που έχει διοριστεί νωρίτερα από το 2020.

Ως ΕΛΜΕ Χανίων αποφασίσαμε για το επόμενο άμεσο διάστημα, να έρθουμε σε επαφή 1) μέσω κοινής συνεδρίασης με τους συναδέλφους διευθυντές και να προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε μια κοινή στρατηγική. 2) Παράλληλα, να υπάρξει νέα συνάντηση με τους νεοδιόριστους συναδέλφους καθώς και 3) ενημερώσεις στους Συλλόγους διδασκόντων των σχολείων.

Ως Σωματείο θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε όλους τους συναδέλφους και να μην αφήσουμε τους εκβιασμούς και το εκφοβισμό του Υπουργείου να επηρεάσουν το λειτούργημα μας. Υπενθυμίζουμε ότι είναι σε ισχύ για το ζήτημα της Ατομικής Αξιολόγησης α) Οι 2 τρίωρες στάσεις εργασίας από ΕΛΜΕ και ΟΛΜΕ 8 με 11 και 11 με 2 ώστε αν κάποιος συνάδελφος η ο Σύλλογος Διδασκόντων χρειαστεί να αντιδράσει με Στάση Εργασίας για να μπλοκάρει την αξιολόγηση απέναντι σε αιφνιδιαστική επίσκεψη Συμβούλου να το πράξει. β) Η ενεργοποίηση του Απεργιακού Ταμείου της ΕΛΜΕ Χανίων για αποζημίωση των συναδέλφων που μπλοκάρουν την Αξιολόγηση ενεργοποιώντας Στάσεις Εργασίας.

Αποφασίστηκε επίσης ομόφωνα, να προχωρήσει η διαδικασία παραπομπής προς διαγραφή από το Σωματείο για τις συγκεκριμένες Συμβούλους Εκπαίδευσης, που αγνοώντας τις αποφάσεις του Σωματείου και της Ομοσπονδίας, προχώρησαν σε «αξιολογήσεις» συναδέλφων, ενεργοποιώντας το αντίστοιχο άρθρο του κατασταλτικού.

Τονίζουμε και πάλι, ότι οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές/ντριες, που συμμετέχουν στην απεργία αποχή καλύπτονται (λόγω της συμμετοχής τους σε νόμιμη απεργία) από τα όσα ορίζει το άρθρο 10 παρ.1 της Υ.Α.

4) Νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

Έγινε συζήτηση για το νέο νομοσχέδιο που αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αυτό που διαφαίνεται στον νέο νόμο είναι άλλη μια προσπάθεια διασύνδεσης της Δημόσιας εκπαίδευσης με το επιχειρηματικό κεφάλαιο. Μια διασύνδεση που αποκτά τα χαρακτηριστικά εξάρτησης, καθώς οι επιχειρήσεις αποκτούν σημαντικό μερίδιο στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος των σχολείων σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες τους και παράλληλα τροφοδοτούνται με δωρεάν εργατικό δυναμικό μέσω της «πρακτικής άσκησης». Αποφασίστηκε η συγκρότηση κλιμακίου της ΕΛΜΕ που θα επισκεφθεί τα ΕΠΑΛ του νομού και θα συζητήσει με τους συναδέλφους να επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου

5)Εγκρίθηκε με απόλυτη πλειοψηφία τοΣχέδιο Δράσηςγια το επόμενο διάστημα (επισυνάπτεται)

6) Ψηφίσματα

α)Εγκρίθηκε ομόφωνα τοδελτίο τύπου από τη σύσκεψη ΕΛΜΕ & ΣΕΠΕ για τις συνδικαλιστικές διώξεις εκπαιδευτικών

β)Εγκρίθηκε ομόφωνα το ψήφισμα για τη μαθήτρια που δέχτηκε φασιστική επίθεση