Το ΚΠΕ Βάμου σε σεμινάριο υπαίθριας εκπαίδευσης στη Μπολόνια

Το ΚΠΕ Βάμου σε σεμινάριο υπαίθριας εκπαίδευσης στη Μπολόνια

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου (Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία) συμμετείχε με τον Υπεύθυνο του Κέντρου Ποντικάκη Φώτιο σε Σεμινάριο για την Υπαίθρια Εκπαίδευση στη Μπολόνια της Ιταλίας , από τις 30 Ιουνίου έως τις 06 Ιουλίου 2024. Η μετακίνηση αυτή έγινε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 (Διαπίστευση Erasmus+), το οποίο έχει εγκριθεί από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Αρ. έγκρισης 2023-1-EL01-KA121-ADU-000125830) με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στα πλαίσια του σχεδίου Διαπίστευσης Erasmus+, τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Βάμου συμμετέχουν σε Σεμινάρια (Δομημένους Κύκλους Μαθημάτων) σε ευρωπαϊκές χώρες.

Στην Μπολόνια της Ιταλίας, το Σεμινάριο οργανώθηκε από το φορέα ELA / ErasmusLearningAcademy και είχε θέμα «Υπαίθρια Εκπαίδευση». Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, την Σλοβακία, την Ισπανία και την Σλοβενία.

Στη διάρκεια του Σεμιναρίου έγινε θεωρητική και πρακτική προσέγγιση στην Υπαίθρια Εκπαίδευση από την εκπαιδεύτρια Isabel Martinez και την ομάδα του ELA περιλαμβάνοντας:

· Ξενάγηση και δραστηριότητες υπαίθριας εκπαίδευσης σε πολιτιστικούς χώρους στο ιστορικό κέντρο της Μπολόνια.

· Θεωρητική παρουσίαση και ανακάλυψη με παιχνίδι – κυνήγι θησαυρού σε ομάδες των 10 Αρχών της Υπαίθριας Εκπαίδευσης, που προσδιορίστηκαν από τον KurtHahn, θεωρητικό και πρακτικό της Υπαίθριας Εκπαίδευσης από τη δεκαετία του 1930 κι έπειτα.

· Παιχνίδια υπαίθριας εκπαίδευσης για γνωριμία και ενδυνάμωση της ομάδας έγιναν σε υπαίθριο χώρο πρασίνου κοντά στο χώρο των θεωρητικών εισηγήσεων.

· Επίσκεψη στο πάρκο του Λόφου Ghigiκοντά στην Μπολόνια, όπου έγιναν παιχνίδια Υπαίθριας Εκπαίδευσης, με πρακτική εφαρμογή παιδαγωγικών τεχνικών που αξιοποιούν το φυσικό περιβάλλον.

· Παρουσιάσεις και δραστηριότητες γνωριμίας με τον πολιτισμό, τη διατροφή, τη γλώσσα και την Ιστορία της Ιταλίας.

· Σχεδιασμό εκπαιδευτικού χώρου για προετοιμασία δραστηριοτήτων Υπαίθριας Εκπαίδευσης.

· Ηλεκτρονικά διαδικτυακά εργαλεία που μπορούν να συμβάλλουν στην Υπαίθρια Εκπαίδευση όπως τοActionBound, στο οποίο ξεκινήσαμε το σχεδιασμό υπαίθριων δραστηριοτήτων με τη χρήση κινητού ή τάμπλετ.

· Σχεδιασμό υπαίθριων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και σύνδεσή τους με το σχολικό πρόγραμμα.

Η Μπολόνια της Ιταλίας αποτελεί ένα παράδειγμα πόλης που σέβεται και αξιοποιεί τα μνημεία και την ιστορία της συνδυάζοντάς το με τον τουρισμό. Στο ιστορικό κέντρο της πόλης, την Πιάτσα Ματζόρε, σε ένα ιστορικό κτήριο του 13ου αιώνα, αναστηλωμένο, βρίσκεται το Δημαρχείο της πόλης, που στεγάζει στον πρώτο όροφο καλλιτεχνικές εκθέσεις εκτός από τις αίθουσες του Δημοτικού Συμβουλίου, στο δεύτερο όροφο την πολύτιμη συλλογή με πίνακες από το 13ο αιώνα, ενώ στο ισόγειο υπάρχει αίθριο – εσωτερική αυλή και κάτω από το περιστύλιο γίνονται παραστάσεις κουκλοθεάτρου. Δίπλα ακριβώς στο Δημαρχείο, σε ένα εξίσου ιστορικό τεράστιο κτήριο, βρίσκεται η Βιβλιοθήκη Borsa, κτήριο του 18ου αιώνα που ως το 1990 στέγαζε δημοτικές υπηρεσίες και μετά μετατράπηκε σε βιβλιοθήκη και χώρο πολιτισμού. Στο κέντρο της βρίσκονται κάτω από το γυάλινο πάτωμα ανασκαφές παλαιότερων περιόδων. Την επισκέπτονται καθημερινά εκατοντάδες άτομα όλων των ηλικιών και διαβάζουν ή αναζητούν βιβλία για παιδιά κι εφήβους στο ισόγειο και για μεγαλύτερους στον πρώτο όροφο. Μπροστά της βρίσκεται το σιντριβάνι με το άγαλμα του Ποσειδώνα από το 1564, ενώ στους εξωτερικούς τοίχους της υπάρχουν πινακίδες για την ιταλική Αντίσταση στο Ναζισμό και το Φασισμό. Οι Δυο Πύργοι, χαρακτηριστικά μνημεία της πόλης από το 12ο αιώνα, με το μεγαλύτερο να έχει ύψος 97,2 μέτρων, είναι υπό αναστήλωση. Η πόλη έχει πυκνό δίκτυο αστικών συγκοινωνιών με λεωφορεία και ποδηλατοδρόμους, ενώ ελάχιστη έως μηδενική ήταν η παρουσία ΙΧ στο ιστορικό κέντρο.

Η συμμετοχή σε προγράμματα Erasmus+ αποτελεί μια μοναδική εκπαιδευτική και πολιτιστική εμπειρία που προωθεί την ειρηνική συνύπαρξη και αλληλοκατανόηση και βοηθάει στη βελτίωση της εκπαιδευτικής μας πρακτικής, ανοίγοντάς μας παράλληλα νέους ορίζοντες.