Ρεπορταζ Μαρία Ζαννιά

«Ορφανή» ως φαίνεται, είναι η μεταλλική γέφυρα που ενώνει στο παραλιακό μέτωπο την ευρύτερη περιοχή τουΠαγκρήτιου Σταδίου με την περιπατητική διαδρομή κατά μήκος του Τάλως. Από το 2ΟΟ3, έτος κατά το οποίο κατασκευάστηκε έως και σήμερα, 17 ολόκληρα χρόνια μετά, δεν της έχει γίνει κανένας έλεγχος ή εργασία συντήρησης!

Στο έλεος της σκουριάς η γέφυρα που ενώνει την περιοχή του Παγκρήτιου με αυτήν του Τάλως

Μακροσκοπικά, με γυμνό μάτι, οι περιπατητές της το μαρτυρούν καθημερινά: η διάβρωση είναι οφθαλμοφανής με τη σκουριά να κυριαρχεί σε όλα τα μεταλλικά της στοιχεία. Το πόσο εκτεταμένη είναι αυτή, μόνον ένας ενδελεχής έλεγχος θα μπορούσε να καταδείξει- και μόνον αυτός θα μπορούσε να μας αποκαλύψει εάν η χρήση της συνιστά δημόσιο κίνδυνο ή όχι.

Η εικόνα που παρουσιάζει η μεταλλική γέφυρα στο κάτω τμήμα της

«Πρέπει να γίνει έλεγχος προκειμένου να διαπιστωθεί το μέγεθος της διάβρωσης και κατά πόσο έχει επηρεάσει τη στατική επάρκειά της» σημειώνει στο ekriti.gr ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταρβεναράκης.

Μια από τις βάσεις της γέφυρας που οι Ηρακλειώτες έχουν “βαφτίσει” ως “Καλατράβα”

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Κρήτης επιβεβαιώνει ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί έως και σήμερα, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την αποπεράτωσή της, καμία εργασία συντήρησης και έτσι κατατάσσεται–και αυτή- στην ευρεία κατηγορία των τεχνικών έργων που ανεγείρονται στη χώρα μας χωρίς να εποπτεύονται μέσα στον χρόνο και χωρίς να υπάρχει μέριμνα ανακατασκευής και επιδιορθώσεών τους.

Από το έτος κατασκευής της, πριν από 17 χρόνια, δεν της έχει γίνει έλεγχος ή συντήρηση

Όπως εξηγεί ο κ Ταρβεναράκης, θα πρέπει να γίνει αμμοβολή προκειμένου να απομακρυνθεί η σκουριά και να εκτιμηθεί εάν το πρόβλημα είναι επιφανειακό, οπότε θα πρέπει να εφαρμοστεί μια οικονομικά ανώδυνη αντιδιαβρωτική προστασία με μπογιά, ή εάν, στην περίπτωση που το εύρος, το πάχος της σκουριάς είναι μεγάλο, θα πρέπει για λόγους δημόσιας ασφάλειας να γίνει αντικατάσταση των επιμέρους μεταλλικών στοιχείων.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Κρήτης επισημαίνει την αναγκαιότητα του ελέγχου

Για την ιστορία, η γέφυρα την οποία οι Ηρακλειώτες αποκαλούν χαριτολογώντας «γέφυρα Καλατράβα» (από το όνομα του βραβευμένου Ισπανού Αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα που είχε αναλάβει το περίφημο στέγαστρο Καλατράβα στο ΟΑΚΑ, κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά και την πεζογέφυρα της Κατεχάκη), κατασκευάστηκε μια χρονιά πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το 2003 και στο πλαίσιο αυτών. Η χρησιμότητά της ήταν να συνδέσει το Παγκρήτιο Στάδιο, που φιλοξένησε προκριματικούς αγώνες του ολυμπιακού τουρνουά ποδοσφαίρου το 2004, με το αστικό οδικό δίκτυο της πόλης του Ηρακλείου εξυπηρετώντας αθλητές και συνοδούς. Κατασκευαστής της ήταν ο ΟΑΝΑΚ, ο οποίος πλέον έχει συγχωνευτεί με τον ΟΑΚ.

Αρμοί παραδομένοι στη διάβρωση από τη θάλασσα

Η γέφυρα «Καλατράβα» του Ηρακλείου αποτελεί άλλη μια περίπτωση τεχνικού έργου που ολοκληρώνεται χωρίς στον προϋπολογισμό του να συνυπολογίζονται τα κόστη συντήρησης. Σε ποιον ανήκει η ευθύνης της και πότε θα γίνει ο απαιτούμενος έλεγχος;

Μεταλλικά στοιχεία παραδομένα στη σκουριά, μιας γέφυρας που αποτελεί ολυμπιακό έργο!