Ζητείται ο πραγματικός… ιδιοκτήτης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης»

Να ξεκαθαρίσουν το τοπίο των ιδιοκτησιών στο ακίνητο – φιλέτο του αεροδρομίου Ηρακλείου, ώστε να αξιοποιηθεί μετά το 2027, θα επιχειρήσουν ως το τέλος του 2024 το υπουργείο Υποδομών και ο Δήμος Ηρακλείου.
Ωςορόσημογια να λυθεί ο μίτος του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του σημερινού διεθνούς αεροδρομίου τουΗρακλείουέθεσετο τέλος του έτουςο υπουργός Υποδομών και ΜεταφορώνΧρήστος Σταϊκούρας, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κρήτη. Όπως αναδείχθηκε από τις συναντήσεις που είχε με τους τοπικούς φορείς, αυτό αποτελείπροϋπόθεσηγια να γίνει οποιοδήποτε βήμα, ώστε να σχεδιαστεί ηεπόμενη μέρατης έκτασης που στεγάζει το «Νίκος Καζαντζάκης».
![]()
![]()
![]()
Με τηνπρώτη πτήσηνα πραγματοποιείται τονΜάρτιο του 1939και την ανέγερση τουπρώτου τερματικού σταθμούτο1947, η ιστορία της έκτασης πηγαίνει πολύ πίσω κι έχει στιγματιστεί απόμακρά δικαστική διαμάχη. Όλα αυτά δυσχεραίνουν τηχαρτογράφηση των ιδιοκτησιών, που αποτελεί προτεραιότητα ήδη από το2021, όταν άνοιξε η όλη συζήτηση με το σκεπτικό να μην φτάσουμε σε ένανέο «Ελληνικό».
Τα συμπεράσματα τηςτεχνικής έκθεσηςπου εκπονήθηκε για λογαριασμό τουυπουργείου,σχετικά με τηνπροέλευση των διαφόρων εκτάσεωντου υφιστάμενου αερολιμένα στηΝέα Αλικαρνασσό, έφεραν σωρεία αντιδράσεων. Σε κάθε περίπτωση φέρνουν στην επιφάνειαελλιπή στοιχεία, μη διαθέσιμα τοπογραφικά, «θολές» εξαγορέςήπαραχωρήσεις.
Έτσι, την1ηΟκτωβρίου, η ειδική μονάδα (PPF) τουΤΑΙΠΕΔπου έχει αναλάβει τηνπροετοιμασίατης αξιοποίησης, απέστειλε στη δημοτική αρχή του Ηρακλείου έγγραφο, ζητώντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία που θα συμπληρώσουν το παζλ. Από την απάντηση που έχει ήδη αποσταλεί, είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχειμεγάλη απόκλιση.
Ασυμφωνία στοιχείων
Βάσει των στοιχείων που παρουσίασε ο δήμαρχος Ηρακλείου,Αλέξης Καλοκαιρινός, στο πλαίσιο των συναντήσεων με τον κ. Σταϊκούρα, και που περιλαμβάνονται στον φάκελο που εστάλη στο PPF, ο δήμος είναιιδιοκτήτης του 32,8% της έκτασηςτων1.736,8 στρεμμάτωντου αεροδρομίου. Πρόκειται για μία ιστορία που ο δήμος έχει πιάσει από τηνοριστική διανομή των κλήρωνΑγροκτήματος Νέας Αλικαρνασσού του1932,ως την αντιδικία του τότε δήμου Νέας Αλικαρνασσού με το Δημόσιο, που έληξε το1990.
Βάσει της απόφασης, ο δήμαρχος έχει συχνά διαμηνύσει ότιέχει αρθεί κάθε αμφισβήτησηως προς την κυριότητα των κληροτεμαχίων, ξεκαθαρίζοντας πως ο δήμος Ηρακλείου δεν θα κάνει πίσω από ταεμπράγματα δικαιώματάτου.
Στον αντίποδα, βάσει όσων είχε παρουσιάσει στηΒουλήπριν λίγους μήνες ο υπουργός, από ένασύνολο εκτάσεων 2.573.400 τ.μ., εκ της μελέτης, που περιλαμβάνει αεροφωτογράφηση και σύνταξη ορθοφωτοχαρτών υψηλής ευκρίνειας, προκύπτει ότι2.219.774 τ.μ. είναι ιδιοκτησίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ακόμη,253,255 τ.μ.ανήκουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Δεν φαίνεται, όμως, πουθενά ο δήμος Ηρακλείου.
Ερωτήματα και προϋποθέσεις
Στο επόμενο στάδιο, πάντως, τίθεται ένα ακόμα ζήτημα που συνδέεται άρρηκτα με τον ιδιοκτησιακό χάρτη. Θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν η προς αξιοποίηση έκταση θα περιοριστεί στα 1.736,8 στρ. του αεροδρομίου ή αν θα συμπεριλάβει συνολικά τοακίνητο-φιλέτοτων2.800 στρ.Εκδοχή που ως φαίνεται προκρίνει η δημοτική αρχή Ηρακλείου, προκειμένου να γίνει μίαολοκληρωμένη ανάπτυξη.
Ως προϋπόθεση τίθεται σε κάθε περίπτωση η επιλογή να «κουμπώνει» με τοΤοπικό Πολεοδομικό Σχέδιοτης πόλης του Ηρακλείου. «Πρέπει να αποτρέψουμε να φτιάξουμε μίαπόλη δίπλα στην πόλη.Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν ένα ξεκομμένο επιχειρηματικό σχέδιο», είπε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του ο κ. Καλοκαιρινός.
Δεδομένου ότι τουπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλλιθα ανοίξει τις πύλες του το 2027, το περιθώριο για τις αποφάσεις είναι πιεστικό. «Πρέπει να αποφύγουμε να έχουμε μία “νεκρή” περίοδο σε αυτό το κρίσιμο κομμάτι για το πολεοδομικό συγκρότημα Ηρακλείου», υπογράμμισε ο δήμαρχος.
Καθώς όλες οι πλευρές έχουν συμφωνήσει και δεσμευτεί ότι θα ξεκαθαρίσει το ζήτημα της ιδιοκτησίας ως το τέλος του 2024, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη επιλέξειτεχνικό και νομικό σύμβουλογια την πλήρη αποτύπωση και αποσαφήνιση της υφιστάμενης κατάστασης. Έτσι θα ανοίξει ο δρόμος ώστε στη συνέχεια να διερευνηθούνεναλλακτικά σενάρια αξιοποίησης, προκειμένου να επιλεγεί η βέλτιστη λύση.
Παρεμβάσεις για τις υποδομές
Τα τελευταία δύο χρόνια ταρεκόρ επιβατικής κίνησηςέχουν φτάσειστα όρια τους τις παρωχημένες υποδομέςτου σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου, που παρόλα αυτά υποδέχεται το20% του εισερχόμενου τουρισμούτης χώρας. Αυτό βεβαίως φέρνει εσωτερικέςγκρίνιεςκαιαρνητικά σχόλιαστα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θολώνοντας την εικόνα του ελληνικού τουρισμού αφού σε έναν βαθμό αυτά επηρεάζουν το διεθνές κοινό.
Για να σωθεί η παρτίδα μέχρι τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, που δεν αναμένεται παρά στις6 Φεβρουαρίου 2027, προχωρούν ορισμένεςεμβαλωματικές παρεμβάσεις. Μεταξύ αυτών, είναι σε εξέλιξη η ασφαλτόστρωση στον κυρίως διάδρομο προσγείωσης, μενέο ασφαλτοτάπητα επιπλέον 800μέτρων. Συνυπολογίζοντας εκείνες που προηγήθηκαν το 2023, η ασφαλτόστρωση ξεπερνά τα1.500 μ.
Ακόμη, στην εργασίες αναβάθμισης περιλαμβάνονται ηαντικατάσταση θυρών εισόδου, διαδρόμου – τροχοδρόμων,24 κεντρικών κλιματιστικών μονάδωνκαι αρκετών μέτρων παλιών σωληνώσεων του κυκλώματος κλιματισμού, καθώς και ημόνωσητης ταράτσας. Είναι, δε, σε εξέλιξη η προμήθεια και τοποθέτησης δύο νέων κλιματιστικώνψυκτικών μονάδωνσυνολικής ισχύος700 Kw.
Ολοκληρώνονται η αντικατάσταση των ταινιoζυγών στα40 counters, ηανακατασκευή πεσμένων τοιχίωναπό τη μεγάλη πλημμύρα του 2022 και η εγκατάσταση νέωναυτόματων συστημάτων ελέγχου διαβατηρίωνσε αφίξεις και αναχωρήσεις, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό. Για την ενίσχυση του προσωπικού, γίνονταιαποσπάσειςαπό άλλα αεροδρόμια (ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί, ψυκτικοί, αερολιμενικοί, κ.τ.λ.).
Σύμφωνα με την παρουσίαση του κ. Σταϊκούρα, κατά την ημερίδα τηςEurobankπου έλαβε χώρα στο Ηράκλειο, δρομολογούνται και ορισμένες ακόμηεργασίες αναβάθμισης. Βρίσκεται υπό έγκριση ηολοκλήρωση συντήρησηςτουυποσταθμούτου αερολιμένα, θα ανακαινιστούν ταWCσε αφίξεις και αναχωρήσεις και θα αντικατασταθεί ο φωτισμός πίστας μεLedγιαμείωση της ηλεκτρικής κατανάλωσης.
Αναμένεται ακόμη ηέγκριση κονδυλίουγια εσωτερικό και εξωτερικό ελαιοχρωματισμό του κτηρίου του αερολιμένα, ενώ στην επόμενησύμβαση καθαριότηταςθα προβλεφθεί ενίσχυση του προσωπικού. Τέλος, θα ορισθείproject managerγια τη διαδικασίαORAT(Operational Readiness and Airport Transfer), με στόχο την οργάνωση, συντονισμό και επίβλεψη της ομαλής μεταφοράς των λειτουργιών του υφιστάμενου αεροδρόμιου στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι.
Πηγή: businessdaily.gr