Ζούμε σε χαλεπούς καιρούς για digital media influencers. Από τι να πρωτοφυλαχτεί κανείς; Από το Instagram που έχει ήδη θέσει σε πιλοτική δοκιμή την απάλειψη των like από τις φωτογραφίες που δημοσιεύουν οι χρήστες, διακινδυνεύοντας να προκαλέσει λαϊκή εξέγερση αν όχι Αρμαγεδδώνα;

Από τις γαλάζιες πλην τοξικές λίμνες, όπως αυτή που εσχάτως ανακάλυψαν οι ακόρεστοι like-ο-θήρες στη Γαλικία, και τις επιβαρυμένες περιβαλλοντικά περιοχές τύπου Τσερνόμπιλ που ξεπροβάλλουν ως οι υπ’ αριθμόν ένα προορισμοί για μια δράκα selfies; Από τα στατιστικά στοιχεία που πρόσφατα ήρθαν στο φως της δημοσιότητας και χαρακτηρίζουν το αυτοπαπαράτσωμα πέντε φορές πιο φονικό από τις επιθέσεις καρχαριών; Ή από τα πατίνια που κατακυριεύουν ως ιμπεριαλιστικός εξωγήινος πολιτισμός τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις;

Το modus operandi του επιδραστικού της διπλανής πόρτας μοιάζει πια με ηράκλειο άθλο. Πόσο μάλλον μετά τον αδόκητο θάνατο μιας λαοπρόβλητης Βρετανής youtuber την προπερασμένη Παρασκευή που παρασύρθηκε από φορτηγό ενώ οδηγούσε το ηλεκτρικό πατίνι της στους δρόμους του Μπάτερσι στο νότιο Λονδίνο. Σύμφωνα με τη Μητροπολιτική Αστυνομία, ο θανάσιμος τραυματισμός της 35χρονης Εμιλι Χάρντριτζ είναι ο πρώτος που καταγράφεται επισήμως στη Μεγάλη Βρετανία για οδηγό του τόσο παλιού στη σύλληψη αλλά νεόκοπου στη διάδοση μέσου μεταφοράς που κερδίζει ολοένα περισσότερους μοντέρνους σύγχρονους καβαλάρηδες.

patini.jpg

Τον τραγικό χαμό της Εμιλι Χαρτ, όπως ήταν το όνομα που είχε επιλέξει για τη διαδικτυακή καριέρα της η αείμνηστη, θρηνούν οι περίπου 350.000 συνδρομητές της στο YouTube, οι 68.000 followers στο Instagram και οι πολλαπλάσιοι τηλεθεατές που απολάμβαναν τις τηλεοπτικές εκπομπές της. Η Χαρτ, που ασχολούνταν με την πνευματικότητα, την ευζωία, το fitness και τις ανθρώπινες σχέσεις, είχε εδραιώσει την επιδραστικότητά της πάνω στο αυθαίρετο θεώρημα ότι για καθετί στη ζωή υπάρχουν δέκα λόγια. Αυτά τα βίντεο την έκαναν γνωστή σε βαθμό διασημότητας και της προσέδωσαν επιρροή γκουρού για το ποίμνιο που την ακολουθούσε με ευλάβεια θρησκευτικής κοπής. Η ίδια στο επιγραμματικό βιογραφικό σημείωμά της αυτοπροσδιοριζόταν ως ένα αξιαγάπητο χάος. Και μόνο ως τραγική ειρωνεία μπορεί να εκλάβει κανείς το γεγονός ότι το πλαίσιο για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών σκούτερ μόνο ως χάος μπορεί να χαρακτηριστεί. Οχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις πόλεις των τεσσάρων μέχρι στιγμής ηπείρων όπου είναι διαθέσιμα.

Κυρίαρχη φυσιογνωμία του νέου τρόπου φιλικής στο περιβάλλον -αλλά όχι τόσο στους πεζούς, στους ποδηλάτες και τα αυτοκίνητα- μετακίνησης είναι ο κινεζικής καταγωγής Αμερικανός Τόμπι Σαν. Μαζί με τον Μπραντ Μπάο ίδρυσαν στα τέλη του 2016 την εταιρεία Lime, η οποία θεωρείται ηγέτιδα στη διάδοση του ηλεκτρικού πατινιού χάρη στη φρενήρη ανάπτυξή της. Μολονότι οι δύο φίλοι και συνεργάτες θεμελίωσαν την ιδέα τους σε μια εταιρεία ενοικίασης ποδηλάτων, μέσα σε ενάμιση χρόνο κατάφεραν -με κεκτημένη ταχύτητα, σίγουρα μεγαλύτερη από τα 20 χλμ./ώρα που είναι το όριο για τα ηλεκτροκίνητα πατίνια- να αντλήσουν χρηματοδότηση και κεφάλαια ύψους ενός δισ. δολαρίων για τη start-up τους και να επεκτείνουν τη δραστηριότητά της στα ηλεκτρικά σκούτερ. Η απήχηση που γνωρίζει το project τους αλλά και ο ανταγωνισμός που φουντώνει και θεριεύει επιβεβαιώνει ότι έπραξαν σοφά. Και μπορεί ο Σαν να παραχώρησε τη θέση του CEO της εταιρείας στον συνεργάτη του τον Μάρτιο που μας πέρασε, ωστόσο παραμένει υπεύθυνος για την περαιτέρω ανάπτυξη της Lime.

Είναι μια δύσκολη δουλειά, αλλά κάποιος πρέπει να την κάνει. Αλλωστε οι αντίπαλες εταιρείες που επενδύουν στο μέσο που λατρεύουν οι επισκέπτες-τουρίστες των πόλεων και αγκάλιασαν οι millennials και κυρίως η Gen Z, δηλαδή μια γενιά που απεχθάνεται τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενδιαφέρεται για το ανθρακικό αποτύπωμα που αφήνει στον πλανήτη και δυσκολεύεται ή δεν θέλει να αποκτήσει ένα δικό της όχημα, αυξάνονται και πληθαίνουν. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η εταιρεία Bolt, συνιδρυτής της οποίας είναι ο πρώην σούπερ σταρ του στίβου Γιουσέιν Μπολτ, έλαβε άδεια για να κυκλοφορήσει τα δικά της δίκυκλα ηλεκτροκίνητα μοντέλα στους δρόμους της Ουάσινγκτον. Ετσι, τα 600 πατίνια του στόλου της θα προστεθούν στα 4.815 που βρίσκονται ήδη σκορπισμένα στους δρόμους της πρωτεύουσας των Ηνωμένων Πολιτειών. Πάντως, είναι προφανές ότι εάν η Lime διαθέτει αστείρευτο επιχειρηματικό δαιμόνιο, η Bolt έχει ίσως την πιο ιλουστρασιόν βιτρίνα που θα μπορούσε: έναν οκτάκις χρυσό Ολυμπιονίκη, ο οποίος ελπίζει να τα πάει καλύτερα στις start-up απ’ ό,τι στο ποδόσφαιρο, όπου δοκιμάστηκε ανεπιτυχώς.

patini1.jpg

Τα προβλήματα

Πάντως, όλες οι εταιρείες που αποφάσισαν να κάνουν τη ζωή στον δυτικό κόσμο πατίνι υποστηρίζουν ότι με τα οχήματά τους συμβάλλουν στον επαναπροσδιορισμό του τρόπου μετακίνησης στα αστικά κέντρα, προτείνοντας φιλικές στο περιβάλλον εναλλακτικές. Ωστόσο, τα προβλήματα που δημιουργούν στον αστικό ιστό δεν είναι ούτε λίγα ούτε αμελητέα. Ατυχήματα στα οποία κανείς δεν μπορεί να ρίξει την υπαιτιότητα στον άλλον, μια και ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας στις περισσότερες πόλεις δεν έχει αναθεωρηθεί βάσει των νέων δεδομένων, πτώσεις από τα ηλεκτρικά σκούτερ, αλλά και το φαινόμενο της εγκατάλειψης των δίτροχων κατά το δοκούν σε πεζοδρόμια, ράμπες που προορίζονται για άτομα με ειδικές ανάγκες, ποδηλατόδρομους κ.ο.κ. είναι μόνο μερικές από τις παρενέργειες της νέας μόδας των πόλεων. Η οποία στην περίπτωση της Βρετανής influencer αποδείχτηκε θανατηφόρα. Πάντως, προ μηνός οι τοπικές αρχές του Νάσβιλ στο Τενεσί των ΗΠΑ αποφάσισαν να απαγορεύσουν την κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων πατινιών μετά από ένα ανάλογο δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ένας άνδρας, χωρίς εχέγγυο διασημότητας ή επιδραστικότητας. Βέβαια, λίγες εβδομάδες αργότερα, έπειτα από πιέσεις των εταιρειών, η απόφαση ανακλήθηκε. Εύλογα, ειδικά αν υπολογίσει κανείς ότι οι ειδήμονες προβλέπουν πως η αγορά των ηλεκτροκίνητων scooters έως το 2025 θα έχει αγγίξει τα 50 δισ. ευρώ.

patini2.jpg