Ανοίγει ο δρόμος για να μπουν οι μπουλντόζες στη ΣΔΙΤ του βόρειου άξονα της Κρήτης

Ένα βήμα μπροστά κάνει το έργοΣΔΙΤτουΒόρειου Οδικού Άξονα Κρήτηςπου έχει μπλέξει σεεκκρεμότητεςκαικαθυστερήσειςσχεδόν ένα χρόνο. Ηέγκρισητηςπεριβαλλοντικής αδειοδότησηςτωνεργοταξίωνγια την κατασκευή του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη»φέρνει πιο κοντά την έναρξη της κατασκευής. Εντωμεταξύ, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, είναι θέμα ακόμα και ημερών ηέκδοση του πρακτικούτης επιτροπής που θα επισφραγίσει το αποτέλεσμα της μεγάληςπαραχώρησηςτων1,75 δισ. ευρώγια το «Χανιά – Ηράκλειο».
Με το ζήτημα των απαλλοτριώσεων να αποτελεί μεγάλοαγκάθικαι για το δημόσιο έργο, «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», οι ρυθμοί στοτριπλό μέτωποτουΒΟΑΚπαραμένουν πολύ πιο αργοί από όσο επιβάλλουν οι ασφυκτικέςπροθεσμίεςτουΤαμείου Ανάκαμψης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα από τα δικαστήρια για την υπαγωγή του έργου στιςαναγκαστικές απαλλοτριώσεις, πήρε αρχικώςαναβολήγια τονΣεπτέμβριοτου 2024.
Εξέλιξη που θα τίναζε στον αέρα τη χρηματοδότηση227 εκατ. ευρώαπό το RRF, εκ των οποίων90 εκατ.για το έργο ΣΔΙΤ. Μετά από αίτημα, η εκδίκαση «τραβήχτηκε» μεν πίσω στονΜάρτιο, αλλά δεν έλυσε το σύνολο του προβλήματος.
Την κατασκευή του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», προϋπολογισμού169 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει ηΑΚΤΩΡ. Επί του παρόντος, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, έχουν εγκριθεί οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Τα δύο εργοτάξια του Χερσόνησος – Νεάπολη
Η έγκριση τηςτεχνικής περιβαλλοντικής μελέτης(ΤΕΠΕΜ) των δύο εργοταξίων που αφορούν στο ΣΔΙΤ «Χερσόνησος – Νεάπολη», ανοίγει τον δρόμο για τιςπροπαρασκευαστικές εργασίες, ώστε να εγκατασταθούν τα απαραίτητα μηχανήματα έργου, ο μηχανολογικός εξοπλισμός και οι υποστηρικτικές υποδομές για να μπει στην εκκίνηση η εκτέλεση του έργου. Το πρώτο εργοτάξιο βρίσκεται σε έκταση31,8 στρ.στο ύψος τηςΧερσονήσουκαι το δεύτερο στην περιοχή τουΒραχασίουμε επιφάνεια περί τα16 στρ.
Εν τω μεταξύ, η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου προϋπολογισμού290 εκατ. ευρώ,ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσειςεκτελεί ήδη γεωτεχνικές έρευνες και συντάσσει τις τοπογραφικές και συγκοινωνιακές μελέτες. Βάσει της σύμβασης, ηπερίοδος κατασκευήςέχει διάρκεια4 ετώνκαι ολοκληρώνεται στις 21/04/2027, οπότε και θα ξεκινήσει ηπερίοδος λειτουργίαςγια26 χρόνια.
Εντός καλοκαιριού στο Ελεγκτικό
Η κλεψύδρα μετρά ήδη αντίστροφα για το μεγαλύτερο κομμάτι του ΒΟΑΚ, τηνπαραχώρησηαπό τα Χανιά ως το Ηράκλειο, που θεωρείται και τοπιο επίφοβοσε σχέση με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι καθυστερήσεις έχουν ροκανίσει πολύτιμο χρόνο για το έργο, που σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υπογραφείεντός του2024.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα εκδοθεί το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης σχετικά με τιςοικονομικές προσφορέςτων υποψηφίων, προκειμένου να αναδειχθεί οπροσωρινός ανάδοχος. Θεωρείται μάλιστα θέμα ημερών. Την καλύτερη προσφορά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταθέσει ηΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τηχρηματοδοτική συμβολήτου Δημοσίου κατά την κατασκευαστική περίοδο στα693 εκατ. ευρώκαι τηνεπιδότησηστη λειτουργία να αντιστοιχεί σε ποσοστό64,62%επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Εν συνεχεία, θα συνταχθούν τα συμβατικά έγγραφα, που αναμένεται να αποσταλούν στοΕλεγκτικό ΣυνέδριοεντόςΙουλίου, ώστε με την έγκριση η σύμβαση να πάρει τον δρόμο της κύρωσης από τηΒουλή. Με τηνέναρξη της παραχώρησηςεντός του2025, θα ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του ποσοστού15%του έργου, που έχει αντιστοιχηθεί με τη χρηματοδότηση των200 εκατ. ευρώαπό το RRF.
Ειδικότερα, εντός24 μηνώναπό την έναρξη της παραχώρησης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οιεργασίες πολιτικού μηχανικούγια τηναναβάθμισητων υφιστάμενωνπαρακάμψεωνΧανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, μήκους51 χλμ. Επίσης, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί, στο ίδιο διάστημα, οιεργασίες πολιτικού μηχανικού σηράγγωνστα τμήματα Βρύσες – Ατσιπόπουλο (21,9 χλμ.) και Αμάρι – Σκαλέτα (12,4 χλμ.). Πρόκειται γιααποκλειστικές τμηματικές προθεσμίεςτου έργου συνδεδεμένες με τη χρηματοδότηση.
Πηγή: businessdaily.gr