ΒΙΝΤΕΟ κ’ ΦΩΤΟ | Τα προβλήματα του τουρισμού στα Χανιά συζητήθηκαν σε συνάντηση φορέων με την Έλενα Κουντουρά

ΒΙΝΤΕΟ κ’ ΦΩΤΟ | Τα προβλήματα του τουρισμού στα Χανιά συζητήθηκαν σε συνάντηση φορέων με την Έλενα Κουντουρά

Ευρεία σύσκεψη με φορείς του τουρισμού, με τους οποίους συζήτησε τις προοπτικές, αλλά και τα προβλήματα του τριτογενή τομέα στα Χανιά και γενικότερα στην Κρήτη, είχε η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, πρώην υπουργός Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά.

Σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους, η κα Κουντουρά είπε ότι “μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεδομένου ότι τα βάρη, τα χρέη, ο δανεισμός ήταν πολύ μεγάλος, δεν μπόρεσαν να βοηθηθούν από την κυβέρνηση, δεδομένου ότι δεν μπήκαν ούτε στο Ταμείο Ανάκαμψης, όπως άλλες χώρες φρόντισαν να στηρίξουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι δεν μπορούν να μπουν ούτε σε προγράμματα ΕΣΠΑ, υπό την έννοια ότι οι κανόνες που μπαίνουν από την κυβέρνηση δεν διευκολύνουν και δεν δίνουν τη δυνατότητα στις μικρομεσαίες να αναβαθμιστούν. Και είδαμε πριν από τρεις μήνες να μένουν απέξω τα τρίστερα ξενοδοχεία που έπρεπε να μπουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό γιατί για να μπουν θα έπρεπε να έχουν προδιαγραφές για τετράστερα. Μα αυτό δεν γίνεται γιατί το κτηριακό τους δεν το επιτρέπει”.

Η κα Κουντουρά τόνισε ότι “πρέπει η εκάστοτε κυβέρνηση να στηρίζει τους μικρομεσαίους. Και δεν είναι μόνο τα ξενοδοχεία. Είναι όλες οι τουριστικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι πάνω από 45.000 ενοικιαζόμενα δωμάτια και φυσικά πάρα πολλές άλλες επιχειρήσεις που λειτουργούν στον τουρισμό, τα ταξιδιωτικά γραφεία κ.λπ.”.

Ερωτηθείσα αναφορικά με τη βραχυχρόνια μίσθωση, η κα Κουντουρά απάντησε ότι “υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στέγασης. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να διαχειριστούμε. Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν έχει καθόλου κοινωνική μέριμνα. Πρέπει να μπουν κανόνες στη βραχυχρόνια μίσθωση. Εμείς είχαμε βάλει κανόνες, το θέμα είναι ότι δεν τηρήθηκαν. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, λόγω και της πανδημίας δεν το είδαμε αυτό το πρόβλημα. Το αντιμετωπίζουμε τώρα που ξανάνοιξε ο τουρισμός. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να ασκούνται πιέσεις προς μία κατεύθυνση. Το Airbnb έσωσε πάρα πολλούς ανθρώπους, ευάλωτους ανθρώπους, οι οποίοι δεν είχαν κάποιο εισόδημα. Πρέπει απλά να μπουν κανόνες και να τηρούνται. Το θέμα είναι ό,τι νομοθετείται να μπορεί και να εφαρμοστεί. Αν είχαν εφαρμοστεί και οι λίγοι κανόνες που υπήρχαν εδώ και πολλά χρόνια δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το σημείο… Ελπίζω και εύχομαι να υπάρξει μια ισοροπία. Γιατί δεν είναι μόνο τα Αirbnb. Είναι και τα ενοικιαζόμενα και φυσικά και τα ξενοδοχεία”, επισήμανε η κα Κουντουρά.

ΟΙ ΤΟΠΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

Ο αντιπεριφερειάρχης ΤουρισμούΚυριάκος Κώτσογλουπαρουσίασε τον στρατηγικό προγραμματισμό της Περιφέρειας Κρήτης για την περίοδο 2024 – 2028, επισημαίνοντας ότι η καμπάνια τουριστικής προβολής της Κρήτης για το 2024, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις, προωθητικές ενέργειες και συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις, έχει τίτλο “Crete, take me on a story…” και περιλαμβάνει 12 θεματικές.

Ο κ. Κώτσογλου σημείωσε ότι σήμερα ένας τουριστικός προορισμός για να μπορεί να ακμάζει πρέπει να είναι διάσημος, διαφορετικός, ανθεκτικός, αειφόρος – πράσινος, “έξυπνος”, συνεργατικός και ολιστικός, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά σε καθένα από τα επτά αυτά κρίσιμα κριτήρια.

Παράλληλα, ο κ. Κώτσογλου παρουσίασε στατιστικά στοιχεία αφίξεων στα τρία αεροδρόμια της Κρήτης (Χανίων, Ηρακλείου, Σητείας) την περίοδο 2019 – 2023, καθώς και οικονομικά στοιχεία για την ίδια περίοδο, που αποδεικνύουν τον καθοριστικό ρόλο του τουρισμού στην οικονομία του νησιού και πανελλαδικά.

Παράλληλα, υπενθύμισε ότι κατεγράφη αύξηση 18,7% στις αφίξεις εξωτερικού με πτήσεις τσάρτερ από το 2019 έως το 2023, ενώ την περίοδο 2010 – 2019 η αύξηση αφίξεων εξωτερικού με πτήσεις τσάρτερ έφτασε το 93%. Καταλήγοντας, ο κ. Κώτσογλου στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της ανθεκτικότητας της Κρήτης ως προορισμού, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “αν τη χάσουμε, θα περάσουμε μαύρες μέρες”.

Σχολιάζοντας την παρουσίαση που έκανε ο κ. Κώτσογλου, ηΈλενα Κουντουράσημείωσε ότι “η προσπάθεια που κάνει η Κρήτη έχει τεράστια επιτυχία. Είναι πολύ σημαντικό ότι καταφέραμε να έχουμε πολλές απευθείας πτήσεις προς την Κρήτη, όχι μόνο από πρωτεύουσες χωρών της Ευρώπης, αλλά και από άλλες πόλεις πολλών κρατών”. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι “το επόμενο βήμα είναι η στρατηγική των υποδομών”, στις οποίες θα πρέπει, όπως είπε, να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα, γιατί η αύξηση των αφίξεων είναι ένα σημαντικό στοιχείο, αλλά εξίσου κρίσιμο είναι η κατάσταση των υποδομών και η εικόνα που διαμορφώνουν οι επισκέπτες όταν κάνουν τις διακοπές τους σε έναν προορισμό.

“Η στρατηγική που ακολουθεί η σημερινή κυβέρνηση είναι η δική μας με κάποιες βελτιώσεις, αλλά στα υπόλοιπα, στα ζητήματα των υποδομών δεν προχώρησε”, πρόσθεσε η κα Κουντουρά, κάνοντας ειδική αναφορά στα θέματα της οδικής ασφάλειας.

Ο αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου ΧανίωνΝεκτάριος Ψαρουδάκηςαναφέρθηκε στις δράσεις εξωστρέφειας και τουριστικής προβολής της ευρύτερης περιοχής, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στα ζητήματα της αυθεντικότητας του προορισμού καθόλη τη διάρκεια του έτους, αλλά και των βιωματικών εμπειριών, που παίζουν ολοένα και περισσότερο ρόλο στις επιλογές των επισκεπτών.

Ο τουρισμός είναι το βασικό γρανάζι της ανάπτυξης της Κρήτης και υπάρχουν πολλές πλευρές που θέλουν κουβέντα, πρόσθεσε ο κ. Ψαρουδάκης “φωτογραφίζοντας” και την άλλη πλευρά της τουριστικής ανάπτυξης, δηλαδή τα προβλήματα που δημιουργούνται από τον μεγάλο αριθμό επισκεπτών σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους και για τα οποία χρειάζεται να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ν. ΧανίωνΚωνσταντίνος Πρώιμος(που αριθμεί 1.200 μέλη κι εκπροσωπεί περίπου το 40% της τουριστικής αγοράς στα καταλύματα), επισήμανε ότι “η κυβέρνηση δίνει υπερβολικά μεγάλη έμφαση στα τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία λες και είναι μόνο αυτά που στηρίζουν τον τουρισμό. Θεωρούμε ότι η πολιτική αυτή είναι αυτοκαταστροφική, διότι ευνοεί μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις και όχι τις μικρές οικογενειακές. Η μονομερής αυτή έμφαση θα φέρει μειώσεις και όχι αυξήσεις στον τουρισμό”.

Ο κ. Πρώιμος αναφέρθηκε στα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος των μικρών οικογενειακών τουριστικών καταλυμάτων, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι “καλούμαστε να πληρώνουμε ΕΝΦΙΑ σαν τα καταλύματά μας να είναι κατοικίες, ενώ θα έπρεπε να πληρώνουμε όπως οι ξενοδόχοι, επί της χιλίοις και όχι επί τοις εκατό”. Τόνισε, δε, πως “έχουμε έρθει σε δυσχερή θέση με την εφαρμογή του άρθρου 46 του νόμου 4688 με την οποία υποχρεούμαστε να έχουμε ναυαγοσώστες για τις κολυμβητικές δεξαμενές μας. Στην πλειοψηφία μας είμαστε οικογενειακές επιχειρήσεις και το κόστος πρόσληψης ενός ναυαγοσώστη ή δύο είναι δυσβάστακτο”.

Τέλος, ο κ. Πρώιμος αναφέρθηκε σε τοπικά ζητήματα, όπως η ανάγκη τοποθέτησης και λειτουργίας του “ραντάρ προσέγγισης” στο αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” των Χανίων, η ολοκλήρωση του νέου ΒΟΑΚ, ο ανασχεδιασμός της παλαιάς εθνικής οδού στη βόρεια Κρήτη κατά μήκος της οποίας αναπτύσσονται τα περισσότερα τουριστικά καταλύματα, μειώνοντας τη διατομή του δρόμου και αυξάνοντας τα πεζοδρόμια τις δεντροφυτεύσεις πτήσεις και τη χειμερινή περίοδο, η δημιουργία γηπέδου γκολφ οικολογικού χαρακτήρα, μέσω ΣΔΙΤ, στο στρατόπεδο του Μάλεμε, η αναβάθμιση βιολογικού καθαρισμού της ΔΕΥΑΒΑ και η επιτάχυνση των εργασιών για την ολοκλήρωση των βιολογικών Παλαιόχωρας, Γεωργιούπολης, Αλμυρίδας, Σούγιας και η ανάγκη για σχέδια πόλης σε όλη την Κρήτη, καθώς στις περιοχές που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος του τουρισμού επικρατεί ανεξέλεγκτη δόμηση και ο δημόσιος χώρος είναι περιορισμένος.

Το μέλος της Διοίκησης του Επιμελητηρίου ΧανίωνΔημήτρης Μουντάκηςαναφέρθηκε στον κατακερματισμό των δράσεων τουριστικής προβολής από τους Δήμους και στην ανάγκη συνένωσης δυνάμεων, καθώς με τα ποσά που διαθέτει κάθε Δήμος ξεχωριστά “δεν πας πουθενά”.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μουντάκης στην περιοχή του Μπάλου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “σε μερικά χρόνια από σήμερα, αν δεν γίνει κάτι, ο Μπάλος θα γίνει ένας βούρκος. Η φέρουσα ικανότητα ανέρχεται σε 2.500 επισκέπτες ημερησίως, όταν τον Αύγουστο ο ημερήσιος αριθμός των επισκεπτών φτάνει τις 8.000. Αντίστοιχα έντονο περιβαλλαντικό ενδιαφέρον και αντίστοιχη επιβάρυνση έχουν και άλλες παραλίες στα Χανιά, όπως το Ελαφονήσι. Μία από τις προτάσεις είναι να υπάρχει εισιτήριο. Δεν είναι θέμα αντιτίμου, είναι θέμα να ελεγχθεί ο αριθμός των επισκεπτών σε ημερήσια βάση”, είπε ο κ. Μουντάκης.

Καταλήγοντας, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις αεροπορικές συνδέσεις, λέγοντας ότι “είναι το άλφα και το ωμέγα. Φιλοξενήσαμε στα Χανιά τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair Έντι Γουίλσον, υπάρχουν ενδιαφέρουσες προτάσεις, αλλά δεν έχουν προχωρήσει. Είναι κρίσιμο το ζήτημα των φτηνών απευθείας διεθνών αεροπορικών συνδέσεων”, είπε ο κ. Μουντάκης.

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου ΧανίωνΓιάννης Μανωλικάκηςυπογράμμισε ότι “δεν υπάρχουν εργαζόμενοι για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη του τουρισμού”, ενώ σημείωσε ότι κάποιοι εργοδότες (ξενοδόχοι) εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους των επιχειρήσεών τους. “Θέλουμε τουρίστες και δεν έχουμε Νοσοκομείο. Έχουμε μόνο τα ιδιωτικά κέντρα υγείας…”, υποστήριξε ο κ. Μανωλικάκης.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδοχοϋπαλλήλου Ν. ΧανίωνΜανώλης Μπαμιάκηςεπισήμανε ότι υπάρχουν εργαζόμενοι σε ξενοδοχεία των Χανίων, οι οποίοι “δουλεύουν χωρίς κανένα ρεπό το καλοκαίρι, και το κάνουν για να μπορέσουν να περάσουν τον χειμώνα. Έχετε κι εσείς μεγάλη ευθύνη, κυρία Κουντουρά. Σας είχαμε πει να αυξήσετε κατά δύο μήνες το Ταμείο Ανεργίας και δεν το κάνατε”.

“Έτσι είναι, όπως τα λέτε”, σχολίασε ηΈλενα Κουντουρά.

Η διπλωματούχος ξεναγόςΕλευθερία Μανούσουευχαρίστησε, αρχικά, την κα Κουντουρά γιατί επί υπουργίας της ξαναξεκίνησαν η εκπαίδευση των ξεναγών και οι σχολές ξεναγών. Η κα Μανούσου σημείωσε ότι για τους ξεναγούς, που υπερασπίζονται το πολιτιστικό προϊόν της χώρας, είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα, ενώ το άλλο μείζον πρόβλημα, όπως είπε, “είναι οι παράνομες ξεναγήσεις. Στην Ελλάδα υπάρχουν νόμοι, αλλά δεν τηρούνται”.

Η κα Μανούσου έκανε αναφορά και στις περιοχές Ελαφονήσι και Μπάλος, λέγοντας ότι “βλέπουμε μόνο να αρμέγονται οι περιοχές κι εμείς το μόνο που κάνουμε είναι να κλαίμε… Να μιλήσω για τα Χανιά: σε αυτή την πόλη δεν έχουμε πάρκινγκ.Φτιάχνονται δρόμοι, κόβονται δέντρα, βάζουμε γλάστρες, αλλά πάρκινγκ δεν έχουμε. Πρώτα φτιάχνουμε θέσεις πάρκινγκ και μετά φτιάχνουμε τα υπόλοιπα. Δεν χρειάζεται δίπλωμα από το Χάρβαρντ για να γίνει αυτό”.